Ulovlige navn?

5.mannpåvei

Forumet er livet
September To Remember 2022
Septemberlykke 2024
Når eldstemann ble født i 2004 var det en oversikt over ulovlige navn her i landet. Men nå finner jeg ikke det på samme måte...

Kan virke som at man søker, også blir det vurdert i hvert tilfelle, er det noen som vet?

Er vell veldig få navn som ikje er lov å ha. Vidkun quisling og Jesus er vell noen av dei eg komme på som eg vil tru ikkje er lov og banneord osv er ikkje lov

Når eldstemann ble født i 2004 var det en oversikt over ulovlige navn her i landet. Men nå finner jeg ikke det på samme måte...

Kan virke som at man søker, også blir det vurdert i hvert tilfelle, er det noen som vet?

Er du ute etter navn som er litt uvanlige?
Jeg synes navn er så spennende! Men kjempe vanskelig! Føler nesten jeg har brukt opp de jeg liker:cool: har et jentenavn som vi vil bruke. Men guttenavn aner vi ikke.....DET er vanskelig!

Er du ute etter navn som er litt uvanlige?
Jeg synes navn er så spennende! Men kjempe vanskelig! Føler nesten jeg har brukt opp de jeg liker:cool: har et jentenavn som vi vil bruke. Men guttenavn aner vi ikke.....DET er vanskelig!

Ja har et navn jeg vil bruke som tidligere stod på listen over ikke lov. Og jeg kan ikke forstå hvorfor, men det er navnet til oldefaren min, så vi kan nok uansett søke med det grunnlaget, bare kjipt å begynne å kalle babyen for det, også blir det ikke godkjent :nailbiting:

Er vell veldig få navn som ikje er lov å ha. Vidkun quisling og Jesus er vell noen av dei eg komme på som eg vil tru ikkje er lov og banneord osv er ikkje lov

Før var det mange navn som var ulovlig... Og ganske "vanlige" navn og..

Tror ikke det er en sånn liste lenger, men at det gjøres en individuell vurdering iht kravene til navn i navneloven☺️

Tror ikke det er en sånn liste lenger, men at det gjøres en individuell vurdering iht kravene til navn i navneloven☺️

Er det jeg og har fått for meg, da stemmer nok det! :-)

Ja har et navn jeg vil bruke som tidligere stod på listen over ikke lov. Og jeg kan ikke forstå hvorfor, men det er navnet til oldefaren min, så vi kan nok uansett søke med det grunnlaget, bare kjipt å begynne å kalle babyen for det, også blir det ikke godkjent :nailbiting:

Ja, det skjønner jeg. Det er kjedelig. Håper du finner ut av det før den tid! Det er så fint med gamle navn som ikke "alle" har:happy:

Spennende tråd. Har lurt litt på om man kan få nei om man dikter opp et eget navn som ellers ikke finnes ...

Ellers er det helt greit om Analius, som var et vanlig navn i gamle dager, ikke er lov lengre i dag ;)

Vet at Bjørn, ulv, ørn, varg og andre dyrenavn som tidligere ble brukt ikke kunne brukes. Så kom det jo ny lov og man kunne hete banan, fiskebolle osv som mellomnavn. Mulig sperringene på fornavn og er tatt bort.

Det er vel lettet opp på loven, så navn som har vært navn tidligere (men som en periode var ulovlig, som Stein, Bjørn osv) er lov igjen. Vil tro du får bruke din oldefars navn da. :) Håper du finner ut av det :)

Vet at Bjørn, ulv, ørn, varg og andre dyrenavn som tidligere ble brukt ikke kunne brukes. Så kom det jo ny lov og man kunne hete banan, fiskebolle osv som mellomnavn. Mulig sperringene på fornavn og er tatt bort.

De har aldri vært ulovlige, det er en myte :)

https://www.klikk.no/foreldre/disse-navnene-bor-du-ikke-kalle-barna-dine-6876789

"– Mange tror man ikke kan hete Bjørn, Ulv eller andre dyrenavn. Det stemmer ikke. Det har aldri vært noen regel mot å bruke slike navn, og det er tull fra ende til annen, sier Utne med et smil."

Det finnes navn man ikke får kalle barnet. Som regel navn med klare negative assosiasjoner, banneord, osv. Det vanligste er utenlandske foreldre som ønsker å velge et navn med uheldig norsk betydning, og da blir de rådet til å velge et annet navn.

Navngiving av barn er strengere enn om man som voksen ønsker å ta et tullete mellomnavn, men det er fremdeles mer liberalt enn tidligere. :)

Back
Topp