Ulovlig reklame forbrukslån?

Snurri

Gift med forumet
Julegavene 2019
Jeg får til stadighet adresserte brev fra Nordax Bank med tilbud om lån. Jeg har aldri hatt kontakt med de tidligere eller lån hos de eller noe som helst. I det siste har disse brevene dukket jevnlig opp ca annen hver måned. I begynnelsen kastet jeg de bare, men nå er jeg lei! Har de virkelig lov til å sende meg slikt, og hvordan kan jeg reservere meg mot denne typen brev? Jeg er allerede oppført i Brønnøysundregisteret mot reklame, men det hjelper visst ikke.

Jeg er redd for at hvis jeg ringer de for å klage, eller sender de en e-post, så blir jeg vel aldri kvitt de. For da har jeg jo "hatt kontakt" med de og de blir ihvertfall å sende meg denne søppla.
 
Det er mulig du har deltatt i noen konkurranser på nettet, gitt samtykke til ett eller annet via nettsider du har vært på. Jeg leser aldri betingelser på alle nettsider som dukker opp. Vi får sånt brev etter at vi kjøpte hus i fjor.
 
De er brutal på den reklamen sin, jeg mener slil teklamering burde være ulovlig men det er vist «innenfor» rammene. Det er vist heller ikke så grusomt lett å reservere seg mot de, var noen som forklarte meg det en gang. Noe om at du måtte inn på nettsiden deres å oppgi en slags kode fra et av brevene de sender ut eller noe.

Ring de å forhør hvordan du skal stoppe post terroren. Du er garantert ikke den første spm tar kontakt.
 
Vi får også den. Skjønner ikke hvorfor de gidder for vi hiver uten å åpne hver gang. :p
 
Samme her. Blir dritirritert og hiver konvolutten rett i papp/papir-dunken:mad:
 
Har du reservert deg mot uønsket reklame og har merker på din postkassa?
 
Har du reservert deg mot uønsket reklame og har merker på din postkassa?
Dette er nok adressert til Ts så hjelper ikke med merke på postkassa da
 
Får det samme. Skjønner heller ikke hvorfor.

Jeg bare kaster de, og så tenker jeg ikke mer på det.

Men det er jo ikke veldig miljøvennlig...
 
Samme skjedde her, var like etter vi hadde kjøpt oss hus. Plutselig kom det hver mnd. Jeg sendte de mail og skrev at jeg ikke ønsket flere slike brev. Har ikke fått noe siden :)
 
Jeg mottar reklame i posten adressert til meg. Er dette lov?
Det er i utgangspunktet tillatt å sende adressert reklamepost. Men du kan reservere deg mot å motta adressert reklame i posten i Reservasjonsregisteret: https://www.brreg.no/produkter-og-tjenester/reservasjon-mot-telefonsalg-og-adressert-reklame/ En reservasjon er livsvarig.

Selv om du er reservert mot adressert reklame, kan næringsdrivende som du har et eksisterende kundeforhold til, for eksempel banken din, likevel sende deg reklame. Men de kan bare reklamere for sine egne tilbud, og tilbudet må omhandle tilsvarende varer eller tjenester som du har i dag. Du kan også reservere deg direkte mot å motta adressert reklame i posten fra selskapene du er kunde hos. Næringsdrivende må respektere en slik intern reservasjon.

Har du bedt en næringsdrivende om å sende deg post med reklame, for eksempel ved at du takket ja til dette da du registrerte deg som kunde, vil reservasjonen i Reservasjonsregisteret heller ikke gjelde.

Har et firma sendt deg reklame i posten i strid med reservasjonen din, kan du klage til oss: https://forbrukertilsynet.no/tips-eller-klage

Kilde: Forbrukertilsynet⁷
 
Jeg mottar reklame i posten adressert til meg. Er dette lov?
Det er i utgangspunktet tillatt å sende adressert reklamepost. Men du kan reservere deg mot å motta adressert reklame i posten i Reservasjonsregisteret: https://www.brreg.no/produkter-og-tjenester/reservasjon-mot-telefonsalg-og-adressert-reklame/ En reservasjon er livsvarig.

Selv om du er reservert mot adressert reklame, kan næringsdrivende som du har et eksisterende kundeforhold til, for eksempel banken din, likevel sende deg reklame. Men de kan bare reklamere for sine egne tilbud, og tilbudet må omhandle tilsvarende varer eller tjenester som du har i dag. Du kan også reservere deg direkte mot å motta adressert reklame i posten fra selskapene du er kunde hos. Næringsdrivende må respektere en slik intern reservasjon.

Har du bedt en næringsdrivende om å sende deg post med reklame, for eksempel ved at du takket ja til dette da du registrerte deg som kunde, vil reservasjonen i Reservasjonsregisteret heller ikke gjelde.

Har et firma sendt deg reklame i posten i strid med reservasjonen din, kan du klage til oss: https://forbrukertilsynet.no/tips-eller-klage

Kilde: Forbrukertilsynet⁷
Jeg sendte inn klage til forbrukertilsynet. Jeg har aldri hatt kundeforhold til nordax bank, og har heller aldri klikket på ok for reklame fra de. Mistenker at det har kommet med i noe annet jeg har måttet klikke ok til i en annen sammenheng, skikkelig irriterende ihvertfall.
 
Hvis du ser på Facebook-sida til nordax bank er du ikke den eneste med problemet. De har visst en sperreliste de hevder å følge
 
Jeg sendte inn klage til forbrukertilsynet. Jeg har aldri hatt kundeforhold til nordax bank, og har heller aldri klikket på ok for reklame fra de. Mistenker at det har kommet med i noe annet jeg har måttet klikke ok til i en annen sammenheng, skikkelig irriterende ihvertfall.

Ja, det er kjempeirriterende og skikkelig snikmarkedsføring da det som regel er opplyst om det på en måte som gjør at forbrukerne egentlig ikke skjønner at de blir lurt inn denne fella. Veldig provoserende! Føler med deg!
 
Mottok en faktura på 750 fra viking for et par dager siden, da for å bli medlem. Det synes jeg er toppen av frekkhet! Første sekundene lurte jeg jo på hvorfor jeg fikk regning derfra.. sikkert noen som lar seg lure.
 
Mottok en faktura på 750 fra viking for et par dager siden, da for å bli medlem. Det synes jeg er toppen av frekkhet! Første sekundene lurte jeg jo på hvorfor jeg fikk regning derfra.. sikkert noen som lar seg lure.
Nettopp, folk tror jo at de får en regning på noe de har bestilt, ikke greit synes jeg!
 
Jeg fikk også «brev» fra nordax vank omtrent annenhver uke. Helt sykt hvor mye de sender ut! Jeg registrerte på Altinn.no at jeg ikke ønsket adressert reklame og etter noen uker stoppet det opp. Samboer mottar fremdeles hver måned, om ikke oftere.
Vi har heller aldri vært i kontakt med disse
 
Back
Topp