Ulovlig å gi ut betapred?

Vesla85

Gift med forumet
I romjula så fikk junior noe som nærma seg falsk krupp. Hos legen så fikk ha betapredtabletter. Han sa at dette var noe som ikke fantes på resept i Norge, men som kom fra Sverige/ Danmark.

Jeg googla endel før jeg ga han dette, og fant ut at dette var noe veldig vanlige tabletter mot falsk krupp, veldig mange som fikk dette til ungene sine - og fant ingenting om bivirkninger.

Junior reagerte veldig bra på disse, og hosten hans ble bra i løpet av et par døgn.

Så var det svigermor som fikk meg til å tenke, har denne legen lov til å gi ut dette? Hva om barnet får en reaksjon på tablettene?

På kort tid så har jeg hørt om to tilfeller der de som fikk dette, har blitt blå på leppene og sluttet å puste, rett på sykehuset! Men legene både på stedet her og på sykehuset nekter plent for at dette hadde noe med betapreden å gjøre!

Nå kjenner jeg at jeg ble skeptisk til disse tablettene, og er sjeleglad for at junior ikke fikk en slik reaksjon!

Begge mine har brukt dette, uten noe problem
tror ikke legene gir det ut, viss de ikke har lov til det, eller har forhandsregler viss det skulle oppstå ett problem

ORIGINAL: Ms doubtfire

Begge mine har brukt dette, uten noe problem
tror ikke legene gir det ut, viss de ikke har lov til det, eller har forhandsregler viss det skulle oppstå ett problem

Er bare det at det er samme legen som har gitt disse tablettene til både meg og de to tilfellene med pustestans. Legen er dansk og det er ofte veeeeldig mye tull med han [&:]

Dytter opp denne jeg!

Minste snuppa mi hadde falsk krupp rett før jul og ho fekk dei tablettene, dei hjalp ho veldig mykje, og hadde ho fått anfall igjen så hadde eg ikkje nekta legen å gje ho dei.

Da hadde både luftambulasepersonellet snakka om dei tablettene, barnelegen på barneklinikken på sjukehuset og øre-nese-hals legen. Så her i vårt tilfelle var det fleira personar som anbefalte dei.

vi fikk betapred mot babyen våres da han var 7mnd og hadde antydning til falsk krupp.. funka kjempebra!!! 

det blir jo gitt ut i norge da, en norsk lege vil da vel aldri gi ut medisin som ikke er lov, da er det isåfall en snuskete lege...

Betapred er et uregistrert preparat.. Det betyr IKKE at det er ulovlig eller på noen måte ulovlig å bruke...

Hva er uregistrerte legemidler?

Uregisterte legemidler er legemidler som ikke er markedsført / mangler markedsføringstillatelse i Norge. Det kan være legemidler som har blitt avregistrert i Norge eller legemidler som aldri har vært på markedet i Norge. Uregistrerte legemidler må skaffes fra et annet land, hovedsakelig et europeisk land eller USA.

Hva er et registreringsfritak?

Alle uregistrerte legemidler er reseptbelagte og legen må skrive ut en spesiell resept, registreringsfritak, som du må ta med deg på apoteket når du bestiller medisinen. Registreringsfritaket er legens søknad om å forskrive et uregistert legemiddel. Legen må også gi en begrunnelse for hvorfor det er nødvendig å benytte et uregistert legemiddel. Registreringsfritaket skal komme i flere eksemplarer.

Har jeg aldri hørt om. Her har småen fått dem hos fastlege, legevakt og på sykehuset. Har aldri funka på han pga så kraftige krupp-anfall, men det er jo en annen sak.

Har aldri fått betapred på resept. Men jeg har fått de på legevakta,spesialisten og sykehuset.
Sønnen min har kraftig astma.

ORIGINAL: Pearl

Betapred er et uregistrert preparat.. Det betyr IKKE at det er ulovlig eller på noen måte ulovlig å bruke...

Hva er uregistrerte legemidler?

Uregisterte legemidler er legemidler som ikke er markedsført / mangler markedsføringstillatelse i Norge. Det kan være legemidler som har blitt avregistrert i Norge eller legemidler som aldri har vært på markedet i Norge. Uregistrerte legemidler må skaffes fra et annet land, hovedsakelig et europeisk land eller USA.

Hva er et registreringsfritak?

Alle uregistrerte legemidler er reseptbelagte og legen må skrive ut en spesiell resept, registreringsfritak, som du må ta med deg på apoteket når du bestiller medisinen. Registreringsfritaket er legens søknad om å forskrive et uregistert legemiddel. Legen må også gi en begrunnelse for hvorfor det er nødvendig å benytte et uregistert legemiddel. Registreringsfritaket skal komme i flere eksemplarer.

Tuuuusen takk for flott svar! Da ble jeg mye klokere!!

Og når jeg ser her også at det er mange som har brukt dette, så blir jeg mye roligere [:)][:)]

minste gutten her fikk 3 doser av den i romjula. 8 tabeletter i vær dose. tviler for at det er så farlig når legene gir det ut

Back
Topp