Ulltøy med innside av bomull

bergfrue

Forumet er livet
VIP
Er det bare Joha som fører det? Eller finnes det andre (billigere) utgaver? Har dere noen linker til gode nettbutikker som selger?

cubus har vel hatt? Men det er ikke noe jeg anbefaler, da ullen da mister effekten sin. Må ha ullen innerst, om det skal være noe vits.

*yummymummy* skrev:
cubus har vel hatt? Men det er ikke noe jeg anbefaler, da ullen da mister effekten sin. Må ha ullen innerst, om det skal være noe vits.

Vi brukte en del Joha i vinter. Funker helt fint her. Guttungen er så heldig at han har arvet mammaens vinter-atopiske-eksem og den blir enda verre med ull rett mot kroppen! Derfor trengs det bomull innerst!:)

Cubus har, og Claire har.

EmilyTheStrange skrev:
cubus har :) og det er fortsatt "vits"

Ull puster på en HELT annen måte enn bomull, og er mye bedre til å transportere bort fukt.
Ull kan ta opp 40% av sin egen vekt, før den kjennes våt ut, væsken fyller ikke luftrommene men inngår i en reaksjon som avgir varme.
Bomull blir kald og mister isolasjonevnen ved bare 3-6% væte.
Så nei, ull med bomull innerst virker ikke på samme måten, som om man har ull innerst.

*yummymummy* skrev:

EmilyTheStrange skrev:

Ull puster på en HELT annen måte enn bomull, og er mye bedre til å transportere bort fukt.
Ull kan ta opp 40% av sin egen vekt, før den kjennes våt ut, væsken fyller ikke luftrommene men inngår i en reaksjon som avgir varme.
Så nei, ull med bomull innerst virker ikke på samme måten, som om man har ull innerst.

Men det er fortsatt vits!;)

*LillMi* skrev:

*yummymummy* skrev:

EmilyTheStrange skrev:

nettopp :) for de som ikke tåler ull innerst på huden er det det nest beste alternativet ;)

EmilyTheStrange skrev:

*LillMi* skrev:

*yummymummy* skrev:

EmilyTheStrange skrev:

nettopp :) for de som ikke tåler ull innerst på huden er det det nest beste alternativet ;)

Takk! Vi har ikke så mye valg akkurat! Enten vanlig bomull, enten bomull med ull, eller masse atopisk eksem. Hva ville du valgt *yummymummy* ?

jeg ville og kansje prøvd ull/silke blandinger, kanskje han  tåler det bedre, men det koster ofte mer

jeg ville og kansje prøvd ull/silke blandinger, kanskje han  tåler det bedre, men det koster ofte mer

Mener å huske vi prøvde en type i vinter, som hadde samme effekt på han.. Ikke så ille som ren ull, men fortsatt mye utslett.. 

Dere som har barn med atopisk eksem og som da ikke kan bruke ull innerst.. har dere prøvd ren nøstebarn ull? Er nysgjerrig. Jeg har psoriasis og bf har psoriasis og sjangsen for at dattra vår er født med det var stor... i vinter prøvde jeg no søppleull, altså behandlet ull og det puster ikke like bra.. og hun fikk psoriasisutslett med en gang. Ikke fått før eller etter ved bruk av Nøstebarn nemlig... så derfor jeg lurte om eksembarna også evt kan tåle den bedre... eller om det er ett fett?

TonjeJenta skrev:
Dere som har barn med atopisk eksem og som da ikke kan bruke ull innerst.. har dere prøvd ren nøstebarn ull? Er nysgjerrig. Jeg har psoriasis og bf har psoriasis og sjangsen for at dattra vår er født med det var stor... i vinter prøvde jeg no søppleull, altså behandlet ull og det puster ikke like bra.. og hun fikk psoriasisutslett med en gang. Ikke fått før eller etter ved bruk av Nøstebarn nemlig... så derfor jeg lurte om eksembarna også evt kan tåle den bedre... eller om det er ett fett?

Jeg har hørt det samme! At eksembarn kan tåle nøstebarn-ulla

hissigproppen skrev:

TonjeJenta skrev:

Jeg har hørt det samme! At eksembarn kan tåle nøstebarn-ulla

Mulig det. Jenta vår hadde noko eksem som baby, men det forsvann i løpet av nokre månader. Det kom tilbake i vår. Ho har gått i Nøstebarnull dagleg omtrent, vinter som sommar (heimestrikka ulltrøye under genser/body) og har faktisk aldri hatt meir eksem enn no i sommar når vi berre har brukt bomull for å sjå om det hjelper.

Ho har brukt litt Joha med bomull på innsida, og det er klart at det er bedre enn rein bomull, når det er det som er alternativet. På ingen måte like gode eigenskapar som rein ull, men bedre enn rein bomull...

Vi kjem til å prøve Nøstebarnulltrøye igjen utover hausten, lille blir veldig lett kald, så det fristar lite å la ho gå i bomull i vinter. Håpar berre ikkje ulla gjer ho verre no som eksemet først har kome tilbake.

Her har jeg heldigvis en veldig varm gutt, i vinter gikk han kun med ull på det aller kaldeste. Var det -5 og han hadde ull, var han kokende varm. Så sånn sett erdet jo bra. 

Har ikke hørt dette om Nøstebarnullen, men er jo verdt et forsøk! Er den dyr?

MariSafari skrev:
Her har jeg heldigvis en veldig varm gutt, i vinter gikk han kun med ull på det aller kaldeste. Var det -5 og han hadde ull, var han kokende varm. Så sånn sett erdet jo bra. 

ja... Prøv en body eller noe. Fungerer det ikke så kan det selges igjen :-)

hissigproppen skrev:

MariSafari skrev:

ja... Prøv en body eller noe. Fungerer det ikke så kan det selges igjen :-)

Dyrt ja, med mindre du strikkar sjølv. Ein body kostar vel rundt 250 kr om du ikkje er heldig og får tak i noko på salg. Sjekk ut http://www.nostebarn.no.

Om du strikkar sjølv kan du kjøpe ein bunt med 100g 2-tråds garn, det rekker til 3-4 ermelause trøyer i str. nyfødd, og to trøyer i str 3-5 år (er i alle fall mi erfaring). Ein bunt kostar ca 100 kr, strikkemønsteret kanskje 8 kr.

har sett noe sånt på reflex =)

Back
Topp