Ullevål vs Rikshospitalet

BumpAhead

Glad i forumet
Hei.

Jeg har akkurat funnet ut at jeg er gravid ENDELIG etter 1 spontan abort og en Ex.u (for 2 år siden). Nå er jeg 5+5 så er fortsatt veldig tidlig (håper alle gode ting er tre), og hos legen i dag fikk jeg søknadspapir til sykehus dyttet rett i fanget nesten som om den var stemplet "HASTER" 0__o
Har ikke engang tenkt på det, men har hørt at Rikshospitalet er best på oppfølging av mor og barn etter fødsel mens Ullevål har barsels "Hotel" hvor man kan være sammen alle tre etterpå.

Noen som har råd/erfaring her? :)

Gratulerer så masse med spire, håper virkelig at det går veien for dere nå!
Jeg fødte på Ullevål nå i mai og jeg er absolutt fornøyd med jordmødrene der :) fikk hjelp til det jeg trengte, det er tilgjengelig personale hele døgnet på barselhotellet, og jordmødrene på føden var kjempeflinke :)
Har ingen erfaring med riksen, men har hørt at det fort blir fullt der så da må du handle raskt :D
Ønsker deg masse lykke til i svangerskapet :)

Gratulerer så masse med spire, håper virkelig at det går veien for dere nå!
Jeg fødte på Ullevål nå i mai og jeg er absolutt fornøyd med jordmødrene der :) fikk hjelp til det jeg trengte, det er tilgjengelig personale hele døgnet på barselhotellet, og jordmødrene på føden var kjempeflinke :)
Har ingen erfaring med riksen, men har hørt at det fort blir fullt der så da må du handle raskt :D
Ønsker deg masse lykke til i svangerskapet :)

Tusen takk for hyggelig og inspirerende svar :)
Gratulerer så mye med nyfødt, godt å høre at dere ble så godt tatt vare på der.
Kjenner at det heller litt mot Ullevål - ble selv født der og har fler bekjente som har vært der enn på riksen.
Lykke til videre med familien din! :)

Ville absolutt anbefalt ullevål. Dette pga hotellet:) hjelpen er god begge steder, men Ullevål har hotellet og jeg ville ALDRI sendt pappaen hjem mens jeg lå igjen på dobbeltrom med en fremmed dame..

Hei.

Jeg har akkurat funnet ut at jeg er gravid ENDELIG etter 1 spontan abort og en Ex.u (for 2 år siden). Nå er jeg 5+5 så er fortsatt veldig tidlig (håper alle gode ting er tre), og hos legen i dag fikk jeg søknadspapir til sykehus dyttet rett i fanget nesten som om den var stemplet "HASTER" 0__o
Har ikke engang tenkt på det, men har hørt at Rikshospitalet er best på oppfølging av mor og barn etter fødsel mens Ullevål har barsels "Hotel" hvor man kan være sammen alle tre etterpå.

Noen som har råd/erfaring her? :)
Barselhotellet så jeg ikke no til enda jeg ba om å få være der. Mannen min leide seg rom alene. De mente at min fødsel var for komplisert. Jeg måtte ha induksjon, samt væske og antibiotika intravenøst. Så ville satset på Rikshospitalet med bedre oppfølging dersom du også opplever komplikasjoner som gjør at du ikke får lov å bo på hotellet.

Ville absolutt anbefalt ullevål. Dette pga hotellet:) hjelpen er god begge steder, men Ullevål har hotellet og jeg ville ALDRI sendt pappaen hjem mens jeg lå igjen på dobbeltrom med en fremmed dame..
Det ble jeg tvunget til :( han leide seg rom alene...

Barselhotellet så jeg ikke no til enda jeg ba om å få være der. Mannen min leide seg rom alene. De mente at min fødsel var for komplisert. Jeg måtte ha induksjon, samt væske og antibiotika intravenøst. Så ville satset på Rikshospitalet med bedre oppfølging dersom du også opplever komplikasjoner som gjør at du ikke får lov å bo på hotellet.
Med komplikasjoner rundt fødsel må man på barsel uansett ja. Jeg har inntrykk av at de med dårlige fødselopplevelser ofte skylder på sykehuset og derfor får et sykehus dårlig rykte. Riksen og ullevål er nok like bra:)

Barselhotellet er deilig, men jeg synes oppfølgingen og personalet på riksen er veldig mye bedre enn på ullevål.

Hvis det er første barnet ville jeg nok valgt riksen. Jeg fikk min første på ullevål, og selv om det var fint å ha far der til å hjelpe meg på pasienthotellet, så hadde de ikke nok folk der til å hjelpe meg med amming f.eks. Mannen min hadde fått klar beskjed på gangen da han lurte på hvorfor de aldri kom da vi ringte, at de var for få på jobb til å kunne følge opp alle, og jeg som da hadde mannen min der og familie inn og ut anså de som vel ivaretatt i forhold til andre. Selv om jeg var knapt over 20 år og førstegangsfødende... På riksen var det stikk motsatt, der kom de innom selv uten at du hadde ringt etter de for å høre om alt gikk bra. Har født 3 ganger på riksen, og skal søke meg dit nå også :)

Jeg fødte på Ullevål og er veldig fornøyd med det! Grunnen til at jeg søkte der var pga barselhotellet. Var visst høysesong da jeg fødte, men synes likevel det var kjempe god oppfølging, fikk alltid hjelp om vi spurte om det og de kom innom rommet flere ganger for å spørre hvordan det gikk osv. Kunne aldri tenke meg å ligge på barsel alene, og syntes det var veldig deilig å kunne ha samboer der, å ikke minst dele den første tiden. Om noe skulle skje så man ikke kan legges på hotellet er det en ting, og da må man jo bare. Men når man har det valget å kunne være sammen alle tre ville jeg gått for det. :)

Tusen takk for alle gode tilbakemeldinger - ser ut til at det er veldig individuelle opplevelser og betinget hvor belastet sykehuset er på tidspunktet. Vanskelig valg egentlig dette, men jeg tror jeg ønsker å dele den første tiden med mannen min så fremt det er mulig :) Håper selvsagt på god oppfølging også. Lykke til alle kommende mammaer :dummy::dummy1:

Fødte på ullevål m nr 2. høsten 2014. De var så koselige og ålreite på føden der, hjalp meg gjennom fødselen på en helt spesiell måte, fikk god hjelp m fødselsangsten min gjennom svangerskapet å det var virkelig bare bra og positivt alt sammen. Også når jeg gikk gjennom en MA for noen mndr siden var de helt fantastiske på føden der <3 er nå gravid igjen å hos meg er det ingen tvil, blir ullevål =)
Hadde en liten negativ episode på barselhotellet men de på fødeavdelingen veier godt opp for det hehe å denne gangen drar vi nok bare hjem etter fødselen uansett.

Ja hadde de hatt like bra oppfølging på hotellet så ville det vært et kjempegodt tilbud til de som ikke vil skilles fra mannen. For meg var han en enorm trygghet. Jeg var alene første gang jeg fødte og sleit derfor mye med flashbacks når han ikke fikk være med meg nattestid. Heldigvis var personalet hyggelige og lot han være der så mye han ønsket på dagtid :)

Hotellet på Ullevål er for de som har hatt en helt ukomplisert fødsel, og en frisk baby. Havner du på barselavdelingen trenger du mer oppfølging. Man havner ikke på avdelingen for moro skyld.. Barseldamer må slutte å være så opphengt i disse greiene og heller være lykkelige over barnet, selv om man ligger sammen med en annen dame. Det er snakk om ca 3 døgn av livet.

Helt enig med siste. Her I Vestfold har vi ikke den lususen med barsel hotell - og det syns jeg er helt greit for fokuset på barnet blir så stort når barnet kommer til. Og dessuten, Tønsberg sykehus er fantastiske på føde avdeling og barsel at man blir overveldet. Har nå Vært alene på barsel med begge mine små og det har Vært helt tipp topp det, for da kan man slappe av og samle seg etter fødsel. Har aldri forstått meg på den så kalte luksusen.

Back
Topp