Ullevål sykehus

Mamma2024

Betatt av forumet
Stjerneskuddene 2024
Nå har jeg hørt en del skrekkhistorier om fødeavdelingen på Ullevål sykehus, at de er lite bøyelig for ens egne ønsker og at man skal se langt etter annen fødestilling bl.a (enn standard på rygg) selv om man uttrykker ønske om dette. Har noen erfaringer å dele?

Følte meg veldig ivaretatt på Ullevål og ble bare møtt av varme og dyktige folk. Akkurat når det gjelder annen fødestilling, har jeg ingen erfaring å dele dessverre.

Tror det kommer veeeldig an på hvem du møter, samt hvor travelt det er på avdelingen. jeg fødte på Ullevål sist, dog på abc enheten så det var jo noe helt annet der. Men jeg har hørt fra litt folk som tidligere har født på abc og som nå har født på vanlig enhet på Ullevål. Der har jeg stort sett hørt positive erfaringer! Virker som Ullevål har tatt litt grep etter at abc ble nedlagt. De vet de tar over en del abc damer og har dermed fått litt mer fokus på å imøtekomme den fødenes ønsker, dempe belysning osv. Det er viktig å skrive ett godt fødebrev på forhånd slik at de ned en gang er klar over ønskene dine for fødsel. Du kan også merke fort om du har null kjemi med jordmor og da er det lov å spørre vakthavende jordmor på enheten om å bytte, eventuelt få partner til å gjøre det. Jeg snakket også litt med hjemmejordmor hos "min fødsel" om dems erfaringer med Ullevål når det har blitt overflytninger, og de har vært veldig positive!

Tror at man er prisgitt jordmoren man møter, samt aktivitetsnivået på avdelingen. Januar er nok en grei tid å føde på! Det viktigste når man velger sykehus er dermed å se hvilke "fasiliteter" de har, samt hvilken smertelindring de tilbyr. Ullevål har f.eks. barselhotell så det er stor sjanse for å kunne bo der med barn og partner etter fødsel. Riksen har ikke hotell, så der må man enten sende partner hjem utenom besøkstider eller være heldig å få familierom. Vil man ha lystgass så må man f.eks. til ahus. Ullevål har kun ett badekar per enhet.

Sniker fra februar. Jeg hadde en fantastisk fødsel på Ullevål i april 2022. Enig i at et tydelig fødebrev er viktig. Mine ønsker ble fulgt til punkt og prikke, selv med vaktskifte underveis. Jeg fikk en «abc-fødsel» på vanlig avdeling fordi jeg ønsket det. Velger Ullevål denne gangen også.

Kanskje det kan oppleves betryggende å gå på fødselsforberedende eller barselkurs i forkant? Da møter du noen av jordmødrene. Lykke til :Heartred

Back
Topp