Ullevål eller Ahus?

Blåbærsmoothie

Betatt av forumet
Septemberlykke 2021
Er det noen av dere som har født før som har erfaring med Ullevål eller Ahus? Da tenker jeg ikke på ABC, men helt vanlig føde. Gode og dårlige opplevelser? Hvor er det best? Klarer ikke velge, og skal til legen om noen dager på første kontroll. Tror det er der det blir søkt om fødeplass :shy: Er lystgass på Ahus et stort pluss? (Vil i utgangspunktet helst ikke ha epidural)

Jeg har bare født på Ahus, og prøvde lystgass første gang jeg var der. Det var ingenting for meg, jeg ble bare kvalm og svimmel. Så jeg prøvde det ikke andre gang jeg var der. Men veldig mange syns det fungerer fint da :)

Jeg fødte på Ullevål i 2018, og kommer til å søke dit igjen.
Følte meg godt i varetatt.
Nå er vel både Ullevål og ahus sykehus som har mange fødsler og gode rutiner.
Jeg var veldig glad for det da der ble komplikasjoner under fødsel.

Har bare gode erfaringer med Ullevål, fødte der i mars 2018. Rolig stemning, flinke jordmødre som var så gode å prate med at jeg innimellom glemte hvorfor jeg var der. Barselhotellet var også veldig bra.

Denne gangen blir det Ahus fordi det er så mye nærmere etter at vi har flyttet ut av Oslo, og jeg har hørt mye bra fra andre som har født der. Har generelt godt inntrykk av Ahus fra andre ting jeg har vært der for.

Sniker

Jeg fødte på Ullevål i 2018 og Ahus i 2020, og hvis jeg kan velge blir det Ahus neste gang.
Det kan være tilfeldigheter som spiller inn, ang når på døgnet man kommer dit og hvor travelt det er, men jeg følte meg mer tatt på alvor og bedre tatt vare på på Ahus.
Jeg hadde en jordmor på Ullevål som nesten ødela fødselsopplevelsen min og jeg blir sint hver gang jeg tenke på henne.

Men sånn praktiske forskjeller da:
Ahus har lystgass, det har ikke Ullevål.
Begge har mulighet for å føde i badekar.
På Ahus fikk jeg epidural etter halvannen time, på Ullevål måtte jeg vente 5 timer (dette kan ha vært tilfeldig selvfølgelig, etter hvor travelt anestesilegen har det).
Det er lettere å finne frem til og parkere på Ahus synes jeg.

De har et veldig fint barselhotellet på Ullevål, stort rom og gode senger, men jeg følte meg ikke så godt tatt vare på av sykesøstrene som jobbet natt. Jeg var en fortvila førstegangs og jeg trengte mye støtte.
På Ahus måtte jeg bli på barsel pga komplikasjoner hos meg, så jeg ikke ikke opplevd barselhotellet der, men jeg fikk enerom heldigvis. Grusom seng på barsel der da, håper senger på hotellet er bedre :p

Jeg fikk veldig god oppfølging på Ahus generelt. Pga korona kunne jeg ikke gå ut av avdelingen, og jeg fikk heller ikke ha samboern der mer enn i besøkstida. Det var alltid kaffe, juice, mat og toalettsaker tilgjengelig.
På Ullevål var det kantine med helt ok mat, men det vet jeg ikke om de bruker nå pga korona. De har sikkert det til vanlig på Ahus også.

Her ble det lite konkret kanskje :laughing002

Jeg har ikke født på noen av disse stedene, men jeg må bare reklamere for lystgass. Det var gull verdt da jeg fødte!

Back
Topp