Ull vs bambus

Mammaatil1

Forumet er livet
Septemberhjertene 2018
Oktoberfruene 2018
Hva tenker dere om å kjøpe ull vs bambus?
Er så redd for at jeg skal få et barn med atopisk eksem, som da ikke vil tåle ull like godt, at jeg har lyst til å kjøpe bambus med en gang.
Samboeren mener dette bare er tull...

Får et høstbarn nå i Oktober, så varme klær er et must.

De aller fleste barn tåler merinoull godt. Men ull med bambus på innsiden er fint hvis ikke.

Ville sett an. Du trenger ikke kjøpe så mye på forhånd. Kjøp en «vanlig» merino-ullbody, også ser du hvordan det går før du kjøper flere.

Dattera mi har atopisk hud, men noe ull går fint likevel, men til tider har det ikke gått så bra. Så vi har hatt mye ull med et tynt lag bambus/bomull på innsiden. Mange av Joha sine ullplagg har bambus på innsiden.

Men sjansene for at barnet ditt som ikke en gang er født ennå kan bruke vanlig ull helt fint er sikker 90% eller mer. Så jeg er enig med samboeren din.

Vent og se an :)

Bambus er egentlig det samme som viskose, altså :p
De fleste tåler ull helt greit! De fleste barneklær i ull bruker en mild type som huden tåler.

*skrev feil :)

Last edited:
Bambus er egentlig det samme som bomull, altså :p
De fleste tåler ull helt greit! De fleste barneklær i ull bruker en mild type som huden tåler.
Bambus er ikke det samme som bomull, men et veldig annerledes stoff :)

Bambus er derimot det samme som viskose. Bambus er ett av mange trefiber som kan brukes til å lage viskose. For en del år siden fikk noen kritikk for at de kalte stoffer for bambus som egentlig var utvinnet av andre treslag (og riktig betegnelse er viskose). Bambus er altså en type viskose, men ikke all viskose er bambus. Når det er bambus merkes det som regel som bambus, fordi det er et treslag som er bedre for miljøet og mer bærekraftig på grunn av den lave mengden vann og plass som trengs for å produsere det.

Bomull er derimot fra fibrene på bomullsblomster

Bambus (og også annen viskose) oppfører seg annerledes enn bomull og på mange måter mer likt ull. Bomull kan være veldig klamt og tungt. Viskose er ikke det. Bambus/viskose er dessuten glatt og mykt og lett og svalt. Til gjengjeld er det ikke like solid som bomull. Du kan ikke lage jeans eller andre slitesterke ting av bambus.

Både ull, bambus/viskose og bomull er naturlige fiber som er bærekraftige og bedre for miljøet enn polyester, akryl osv. Bomull kan være ganske krevende mtp vann og plass, og ulla vi bruker i Norge er oftest merino-ull som har reist fra andre siden av verden (Australia). Bambus er kanskje det naturlige fiberet som er mest bærekraftig og krever minst å produsere.

Forøvrig enig med det hva angår ull.

Bambus er ikke det samme som bomull, men et veldig annerledes stoff :)

Bambus er derimot det samme som viskose. Bambus er ett av mange trefiber som kan brukes til å lage viskose. For en del år siden fikk noen kritikk for at de kalte stoffer for bambus som egentlig var utvinnet av andre treslag (og riktig betegnelse er viskose). Bambus er altså en type viskose, men ikke all viskose er bambus. Når det er bambus merkes det som regel som bambus, fordi det er et treslag som er bedre for miljøet og mer bærekraftig på grunn av den lave mengden vann og plass som trengs for å produsere det.

Bomull er derimot fra fibrene på bomullsblomster

Bambus (og også annen viskose) oppfører seg annerledes enn bomull og på mange måter mer likt ull. Bomull kan være veldig klamt og tungt. Viskose er ikke det. Bambus/viskose er dessuten glatt og mykt og lett og svalt. Til gjengjeld er det ikke like solid som bomull. Du kan ikke lage jeans eller andre slitesterke ting av bambus.

Både ull, bambus/viskose og bomull er naturlige fiber som er bærekraftige og bedre for miljøet enn polyester, akryl osv. Bomull kan være ganske krevende mtp vann og plass, og ulla vi bruker i Norge er oftest merino-ull som har reist fra andre siden av verden (Australia). Bambus er kanskje det naturlige fiberet som er mest bærekraftig og krever minst å produsere.

Forøvrig enig med det hva angår ull.

Beklager!! Skrev feil! Jeg gikk søm på vgs så jeg er ikke helt blåst altså, jeg skulle egentlig si at bambus er det samme som viskose :P Det jeg tenkte på er at viskose kan også lages av bomull, men det markedsføres som viskose og ikke bomull. Og at jeg derfor synes det blir feil å kalle viskose bambus fordi det da høres ut som et naturmateriale, noe som det ikke er. Men det kom altså ut helt feil i farta *facepalm*
Bambus kan også være modal og ikke bare viskose, forresten :)

Viskose/bambus er ikke naturlige fibre på samme måte som ull og bomull. De er kjemisk behandlede, altså regenererte. Slik som for eksempel kunstsilke som for det meste er laget av cellulose av treflis. For å hjelpe forbrukere skal naturfibre merkes med planten det er laget av, og menneskeskapte fibre etter prosessens navn. Viskose skal derfor merkes viskose og ikke bambus eller bomull. Det er prossessen og ikke varen som skal påføres, derfor synes jeg å reklamere for "bambus" er feil markedsføring.

Bambus er ikke bambus... Det er regenerert fiber basert på bambus. Prosessen for å fremstille de regnererte fibrene er miljøskadelige i seg selv, og man burde heller bruke restmaterialer hvis man først skal gjøre det synes jeg :) Til tross for at viskose/bambus har mange fordeler som stoff! Men det har ingenting å si hva man lager viskose av... Trådene på den andre endene beholder ingen av egenskapene til råstoffet.

Det er ingenting galt med de menneskeskapte fibrene! Det er flott! MEN, naturfibre er de ikke og de burde ikke markedsføres som det.

Beklager!! Skrev feil! Jeg gikk søm på vgs så jeg er ikke helt blåst altså, jeg skulle egentlig si at bambus er det samme som viskose :p Det jeg tenkte på er at viskose kan også lages av bomull, men det markedsføres som viskose og ikke bomull. Og at jeg derfor synes det blir feil å kalle viskose bambus fordi det da høres ut som et naturmateriale, noe som det ikke er. Men det kom altså ut helt feil i farta *facepalm*
Bambus kan også være modal og ikke bare viskose, forresten :)

Viskose/bambus er ikke naturlige fibre på samme måte som ull og bomull. De er kjemisk behandlede, altså regenererte. Slik som for eksempel kunstsilke som for det meste er laget av cellulose av treflis. For å hjelpe forbrukere skal naturfibre merkes med planten det er laget av, og menneskeskapte fibre etter prosessens navn. Viskose skal derfor merkes viskose og ikke bambus eller bomull. Det er prossessen og ikke varen som skal påføres, derfor synes jeg å reklamere for "bambus" er feil markedsføring.

Bambus er ikke bambus... Det er regenerert fiber basert på bambus. Prosessen for å fremstille de regnererte fibrene er miljøskadelige i seg selv, og man burde heller bruke restmaterialer hvis man først skal gjøre det synes jeg :) Til tross for at viskose/bambus har mange fordeler som stoff! Men det har ingenting å si hva man lager viskose av... Trådene på den andre endene beholder ingen av egenskapene til råstoffet.

Det er ingenting galt med de menneskeskapte fibrene! Det er flott! MEN, naturfibre er de ikke og de burde ikke markedsføres som det.
Da skjønner jeg :) ja da er vi enige.

Men bambus i seg selv er Iallefall svært bærekraftig fordi det krever så lite vann og areal i forhold til andre treslag :)

Da skjønner jeg :) ja da er vi enige.

Men bambus i seg selv er Iallefall svært bærekraftig fordi det krever så lite vann og areal i forhold til andre treslag :)

Der et helt sant! Selve fremstillingen som ikke er så bærekraftig :happy:

Hva tenker dere om å kjøpe ull vs bambus?
Er så redd for at jeg skal få et barn med atopisk eksem, som da ikke vil tåle ull like godt, at jeg har lyst til å kjøpe bambus med en gang.
Samboeren mener dette bare er tull...

Får et høstbarn nå i Oktober, så varme klær er et must.
Har ei med atopisk eksem, i fjor høst gikk det kun i name it og hust and claire ull med bomull innerst :) nå bruker hun ull fra hust and claire, nameit, Joha og Janus, er kjempe fornøyd med det. ULL er GULL :) men bruker bambus pysjer på nettene, sverger til Joha og hust and claire på bambusen :)

anbefaler deg å ikke kjøpe mer en nødvendig, kommer så klart ann på hvor du bor, men her brukte vi vanlige klær, med lillelam ulldress utenfor, i voksi pose til bilstoler, ellers lå hun med vanlig tøy(strømpebukse og body+lillelam lue) inni vognposen, med et teppe over seg ved åpningen til vognposen og det var varmt nok i massevis. Inne brukte vi det nesten ikke ull første året, hadde det varmt hjemme:)

Back
Topp