Beklager!! Skrev feil! Jeg gikk søm på vgs så jeg er ikke helt blåst altså, jeg skulle egentlig si at bambus er det samme som viskose

Det jeg tenkte på er at viskose kan også lages av bomull, men det markedsføres som viskose og ikke bomull. Og at jeg derfor synes det blir feil å kalle viskose bambus fordi det da høres ut som et naturmateriale, noe som det ikke er. Men det kom altså ut helt feil i farta *facepalm*
Bambus kan også være modal og ikke bare viskose, forresten
Viskose/bambus er ikke naturlige fibre på samme måte som ull og bomull. De er kjemisk behandlede, altså regenererte. Slik som for eksempel kunstsilke som for det meste er laget av cellulose av treflis. For å hjelpe forbrukere skal naturfibre merkes med planten det er laget av, og menneskeskapte fibre etter prosessens navn. Viskose skal derfor merkes viskose og ikke bambus eller bomull. Det er prossessen og ikke varen som skal påføres, derfor synes jeg å reklamere for "bambus" er feil markedsføring.
Bambus er ikke bambus... Det er regenerert fiber basert på bambus. Prosessen for å fremstille de regnererte fibrene er miljøskadelige i seg selv, og man burde heller bruke restmaterialer hvis man først skal gjøre det synes jeg

Til tross for at viskose/bambus har mange fordeler som stoff! Men det har ingenting å si hva man lager viskose av... Trådene på den andre endene beholder ingen av egenskapene til råstoffet.
Det er ingenting galt med de menneskeskapte fibrene! Det er flott! MEN, naturfibre er de ikke og de burde ikke markedsføres som det.