Ull til sommer-babyene

AnneMy

Juni2012 rocks
VIP
Hva tenker dere om det? Kommer dere til å handle inn ull til de små som de skal bruke gjennom sommeren? Har hatt sommerbarn før og da brukte jeg ikke ull. Men er blitt veldig glad i ull de senere år uansett årstid. Det sies jo at ullas egenskap også holder en avkjølt og transporterer bort svette/fuktighet samtidig som den holder på varmen og regulerer dette selv?

Jeg bor helt nord(3 mil unna Nordkapp), så her er det ikke alltid sommer selv om kalenderen viser det. Jeg har kjøpt litt ull, og kommer nok til å bruke det den første tiden, selv om det er midt i juni ;)

Vi skal starte med plagg av ull-silke blanding fra nøstebarn.
I norge har vi jo bare "sommer" og jeg bruker ofte ullundertøy på kjølige sommerdager selv.
Men vil nok ikke bruke ulltøy på bebien på svært varme dager.

Den der var litt tricky, det spørs jo litt på sommeren. Jeg bor i Bergen og her er sommeren så ustabil du bare kan få det. 10 grader og regn en dag, og sol og 20 grader neste.. Så jeg må kanskje investere i et par ullplagg, men da blir det sånne tynne med blanding av silke.. 

Jeg kjøper nok inn litt ull tenker jeg. Greit og ha hvis det blir noen kalde dager eller kvelder. Bare body og sparkebukser er tanken :-) (Greit og ha om vi skal til Trøndelag i ferien også) ;-p

Takk for svar jenter! Bor selv på Vestlandet, og her vet en jo heller aldri hva gradestokken viser selv om det er sommer. Så tror nok jeg må handle inn noen plagg. Inne har jo babyen stort sett ikke mer enn body å evt en strømpebukse på seg uansett, så tenker det må være lunt å ha det i ull. Noen som har erfaring med ull/silke blanding?

Jeg har kjøpt inn noen tynne ullplagg, body og longs. Vår/sommerværet her er så ustabilt, så jeg tenker ull kan være godt å ha. Kommer nok til å kjøpe noen ull/silke plagg også. Hadde vinterbaby sist, og han kunne jeg ikke kle i ull på vår og sommer, da ble han alt for varm. Men de første månedene før temperaturreguleringen er på plass, så vil jeg tror det er godt med litt tynn ull for vårbarn :)

Vi skal blant annet ha ullfell i vogna :) Ikke sommerpose og slike ting. Ullfell, og en dyne eller teppe, alt etter som.
Og så kjøper vi inn litt nøstebarn sommertøy. Deilig og svalt. 
Ull er genialt! Bare om å gjøre å ikke ha så mye over eller under ulla, så regulerer den resten.

Ja da tenker vi likt, at ulla regulerer temp selv ;) å det må jo være supert så lenge babyene ikke klarer det selv når de fortsatt er så små. Så tenker jeg om de små skulle svette så blir de iallefall ikke våte og begynner å fryse slik som med bomull;) nå snakker jeg selvfølgelig ikke om de aller varmeste sommerdagene der temp er opp mot 25 grader, men tror ikke det er fare for at det blir for mange av de her vi bor, he he ;)

Jeg blir og bruke ull selv om det er sommer. (Sommeren er så ustabil), men på de aller varmeste dagene vil jeg nok ikke bruke det. Tenker at ull er bedre enn bomull (Selv om det er varmt i været) i og med at det regulerer varmen og om babyen skulle bli svett vil den ikke fryse.

Jeg kjøper ikke noe ull nei, men har heklet babyjakke i ull og vognteppet er heklet i ull. Kommer til å ha skinn i vogna som regulerer temperatur, men ikke klær i ull. 

Kan jeg spørre hva dere tenker ift hentesett? Jeg har sååå lyst til å ha på babyen et strikkesett på vei hjem fra sykehuset, som min mamma skal strikke. Men, føler at det vil bli helt corny å kle på babyen min ullbukse og jakke på en evnt. varm sommerdag..? Tynne bodyer og sparkebukser er liksom litt annet, det er jo så tynt..

Det er et sett som er strikket med alpaca garn, vet ikke åssen garn det er..Bare antar at det er ull?
PS. Håper ikke jeg kuppa tråden nå, syntes det ble så likt å lage en ny tråd om dette spm:P

Nei, ikke noe ull her heller. Bruker skinn i vogna, og evt et hjemmestrikket ullpledd eller dundyne over. Brukte ikke ull sist heller, og det gikk helt fint det.

Vi er veldig glade i ull. Har en del etter storebror og kommer til å bruke det. Liker veldig godt ull/silke klærne fra nøstebarn, fungerer godt hele året, holder seg godt i vask og de holder lenge i størrelsen. Kjøpte også tynne ullklær fra Claire i fjor og kommer til å kjøpe flere av de til begge guttene til sommeren.

Kommer ikke til å kjøpe ulltøy, men jeg strikker litt da! Ull er gull :D
Sommeren er ganske så ustabil her og!

Jubbu85 skrev:
Kan jeg spørre hva dere tenker ift hentesett? Jeg har sååå lyst til å ha på babyen et strikkesett på vei hjem fra sykehuset, som min mamma skal strikke. Men, føler at det vil bli helt corny å kle på babyen min ullbukse og jakke på en evnt. varm sommerdag..? Tynne bodyer og sparkebukser er liksom litt annet, det er jo så tynt..

Det er et sett som er strikket med alpaca garn, vet ikke åssen garn det er..Bare antar at det er ull?
PS. Håper ikke jeg kuppa tråden nå, syntes det ble så likt å lage en ny tråd om dette spm:P

Alpakka er ull ja, kjempedeilig tråd! Strikker body i denne tråden til den lille, og dn er supermyk. Om det er stekende sol å mange grader hadde jeg nok vurdert det der og da. Om du kun har en tynn body under så er det ikke sikkert det er for mye heller. Med dette ustabile sommer været her til lands så går nok det sikkert fint:)

Back
Topp