Ull til baby

Snart4barnsmora

Betatt av forumet
Heisann!

Venter mitt første barn 4 sept, og har rett og slett ikke særlig peiling på hva slags barneklær ungen trenger og ikke. Finner mange utstyrslister på nett, men er usikker på om jeg skal følge de slavisk eller ikke. Til nå har jeg ca 8 langermete bodyer og bukser i str.56-68 og 1 sett i ull i str.50. Trenger jeg å kjøpe inn bodyer og longs i ull når babyen er så liten? Vi har mye eksem i familien og har hørt at ull ikke er så bra til eksemhud. Håper noen kan komme med tips og råd :)

Du trenger jo ikke ull. Selv opplever jeg at jeg har større andel ull for hver unge (venter nummer 3 nå), da jeg synes ulltøyet er mykere, mer tøyelig, lettere å kle av og på og jeg slipper å være så redd for å kle på for mye eller lite, siden ulla regulerer varmen godt - de holder seg gode og varme, men blir ikke klamme.

Om jeg var deg ville jeg nok kanskje ventet og sett om barnet tåler ull ved å bruke det settet du har, så har du jo alle muligheter til å kjøpe mer ull til de kaldere månedene etter hvert... :-)

Vi bruker ull året rundt og er flere atopikere i familien, men noen med sensitiv hud kan ikke bruke det så kanskje lurt å vente og se hva babyen din tåler? Her i huset er det faktisk meg som tåler ull dårligst.

Jeg venter med ull til jeg ser hvor stor hun er til vinteren. Ulltøyet er sinnsykt dyrt, og det er ikke så kaldt før november alikevel. Har en ullue, That's it :)

Vi bruker ull året rundt, og nesten bare ull til baby det første året. Ull/silke er det mange atopikere som tåler godt. Men du MÅ absolutt ikke ha ull (jeg synes det er fantastisk og så mye bedre enn andre tekstiler, det vaskes sjeldent og varer lenge i strl så totalen blir ikke så mye dyrere for oss), mange klarer seg helt fint uten ull. Ville kanskje avventa litt og se hvordan huden reagerer først. Sparkjøp sitt Tom og Trine ull, Janus ull osv er ganske god ull til en rimelig penge.

Heisann!

Venter mitt første barn 4 sept, og har rett og slett ikke særlig peiling på hva slags barneklær ungen trenger og ikke. Finner mange utstyrslister på nett, men er usikker på om jeg skal følge de slavisk eller ikke. Til nå har jeg ca 8 langermete bodyer og bukser i str.56-68 og 1 sett i ull i str.50. Trenger jeg å kjøpe inn bodyer og longs i ull når babyen er så liten? Vi har mye eksem i familien og har hørt at ull ikke er så bra til eksemhud. Håper noen kan komme med tips og råd :)
Vi kjøpte mye ull og ble forfærdet da barna våre brøt ut i eksem. Slet med eksem i 2 år med begge. Vi kjøper ikke ull denne gangen. Kun bomull. Du trenger en god vognpose til vinteren, lameskinn og tepper. Du bør ikke bruke ull dersom det er fare for eksem. Det er ikke noe hyggelig når barnet gråter og skriker pga kløe. Vi måtte bruke masse sterke kortisonkremer som vi fikk på blå resept og huden flasset helt av. Aldri mer ull her :p Gikk helt fint med bomull og begge mine barn er vinterbarn :)

Vi bruker mye ull og er glad i det, men hadde det vært spesiell risiko for eksem hadde jeg droppet det lett. Flere kjeder (eks name it) selger kombinasjon ull/bomull hvor det er et lag med bomull inn mot huden. Det kan jo prøves i første omgang hvis du føler du må ha noe ull. Ellers tror jeg du er godt i mål med det du har av tøy. Dere får helt sikkert masse gaver også, og du har jo masse av tid til å kjøpe inn mer om du får en storgulper:p

Anbefaler forøvrig å la lappene sitte på gavene du får og vente med å vaske det til du ser hva du trenger. Så greit å ha noe som kan byttes i større str dersom du ikke får brukt alt!

Back
Topp