Ull på skolen?

Stolt mamma

Forumet er livet
Septemberbarna 2019
Dere som har skolebarn brukes ull der sånn som man gjør i barnehagen, med ull longs og gensere?

Har ikke barn i skolealder, men jobbet på 1. trinn flere år. Og det varierer veldig. Noen har det (men da gjerne en bukse over stillongsen), mens andre bare bruker "vanlig" tøy. Varierer også voldsomt i bekledningen ute, virker som at enkelte foreldre slipper veldig opp sekundet de er ute av barnehagen.

Jeg hadde kjørt samme type påkledning som barnehagen, dog kanskje et skjørt eller en bukse over stilongs, eventuelt ullstrømpebukse hvis jente.

Mine brukte ull på skolen også, under "vanlig tøy", men ikke før utpå senhøsten, siden de ikke var så mye ute som i barnehagen. De brukte det vel frem til ca 3. klasse, da ville de ikke lenger ha det.

Har ikke barn i skolealder, men jobbet på 1. trinn flere år. Og det varierer veldig. Noen har det (men da gjerne en bukse over stillongsen), mens andre bare bruker "vanlig" tøy. Varierer også voldsomt i bekledningen ute, virker som at enkelte foreldre slipper veldig opp sekundet de er ute av barnehagen.

Jeg hadde kjørt samme type påkledning som barnehagen, dog kanskje et skjørt eller en bukse over stilongs, eventuelt ullstrømpebukse hvis jente.
Det er heller det at når barna blir så gamle, så er det ikke like lett å bestemme hva de skal ha på ;) Uansett begynner de å kjenne mer på det selv, hva som passer å ha på seg. Du kan ikke bare tre ultrøya over hodet på en 9-åring slik du kan med en 3-åring, og det er helt greit!

Det er heller det at når barna blir så gamle, så er det ikke like lett å bestemme hva de skal ha på ;) Uansett begynner de å kjenne mer på det selv, hva som passer å ha på seg. Du kan ikke bare tre ultrøya over hodet på en 9-åring slik du kan med en 3-åring, og det er helt greit!
Lenge siden jeg kunne det med min på 4 år, så det er jeg kjent med. Og kommentaren var på yttertøy - ofte barna manglet det mest essensielle som en utebukse eller nye sokker fordi det var glemt. Man mister jo fort oversikt når man ikke lenger leverer fra dør til dør som i barnehagen.

De færreste slipper nok veldig opp, men det er forskjell på skole og barnehage . Hverfall her vi bor så er barnehagen mye mer ute og da er det større behov for ull.

Lenge siden jeg kunne det med min på 4 år, så det er jeg kjent med. Og kommentaren var på yttertøy - ofte barna manglet det mest essensielle som en utebukse eller nye sokker fordi det var glemt. Man mister jo fort oversikt når man ikke lenger leverer fra dør til dør som i barnehagen.
Det er stor forskjell på en 9-åring og en 4-åring. Det er også stor forskjell fra barn til barn. Jeg har to varme gutter på 9 og 19. 19-åringen brukte ull under tøyet til han var 11(da begynte han bli veldig varm av seg), mens lillebroren kun vil ha på ulltøy om skolen skal på tur. Sånn har det vært siden han var 7. Det har jeg null problemer med å skjønne, da han sitter i t-skjorte og sokkeløs inne her hjemme i 18-grader. På skolen må han sitte i bukse, genser, sokker og sko, og da skjønner jeg godt at ull blir for mye. Det er lett å snakke om hvordan andre kler seg om man er kald selv, men det er ikke sikkert du får på dine barn ull heller når de blir skolebarn.

Jeg er selv veldig kald og jeg grøsser fortsatt av bekledningen til gutta mine her hjemme, men har insett at det er jeg som trenger ulla, ikke de. I tillegg ser jeg gjennom jobben i barnehage store forskjeller på barns behov for bekledning. Noen må ha lite klær for å ikke bli våte av svette, andre fryser når de er godt kledd.

At barn mangler utetøy, ja. Det gjør de dessverre både i barnehage og skole. Mange skolebarn har også klærne de trenger, men bruker det ikke når de ser muligheten til å la være. Det er ikke nok voksenoppfølging i skolen til å unngå det. I barnehagen ringer man gjerne hjem om tøyet ikke er med, mens på skolen er ikke utetiden lang nok, i tillegg til at barnaskal og bør få litt ansvar for å kle på seg selv.

Dette ble mange redigeringer. Ikke meningen å høres sur og belærende ut, jeg er litt ukonsentrert i dag når jeg skriver :bag:

Last edited:
Det er stor forskjell på en 9-åring og en 4-åring. Det er også stor forskjell fra barn til barn. Jeg har to varme gutter på 9 og 19. 19-åringen brukte ull under tøyet til han var 11(da begynte han bli veldig varm av seg), mens lillebroren kun vil ha på ulltøy om skolen skal på tur. Sånn har det vært siden han var 7. Det har jeg null problemer med å skjønne, da han sitter i t-skjorte og sokkeløs inne her hjemme i 18-grader. På skolen må han sitte i bukse, genser, sokker og sko, og da skjønner jeg godt at ull blir for mye. Det er lett å snakke om hvordan andre kler seg om man er kald selv, men det er ikke sikkert du får på dine barn ull heller når de blir skolebarn.

Jeg er selv veldig kald og jeg grøsser fortsatt av bekledningen til gutta mine her hjemme, men har insett at det er jeg som trenger ulla, ikke de. I tillegg ser jeg gjennom jobben i barnehage store forskjeller på barns behov for bekledning. Noen må ha lite klær for å ikke bli våte av svette, andre fryser når de er godt kledd.

At barn mangler utetøy, ja. Det gjør de dessverre både i barnehage og skole. Mange skolebarn har også klærne de trenger, men bruker det ikke når de ser muligheten til å la være. Det er ikke nok voksenoppfølging i skolen til å unngå det. I barnehagen ringer man gjerne hjem om tøyet ikke er med, mens på skolen er ikke utetiden lang nok, i tillegg til at barnaskal og bør få litt ansvar for å kle på seg selv.

Dette ble mange redigeringer. Ikke meningen å høres sur og belærende ut, jeg er litt ukonsentrert i dag når jeg skriver :bag:

Min løpet rundt her i bare t-skjorte og har aldri i ull innerst ;) Fordi det klør og hun er varm. Så vi får ikke på henne ull nå utenom tynne ullsokker og det endrer seg neppe med årene heller.

Og det jeg mente er at jeg har hørt nok foreldre komme med unnskyldning "Åh, jeg trodde hen hadde pakket med utebuksen" når de akkurat har begynt i 1. klasse. Det er i mine øyne sløvt. Har brukt mye tid på å finne løsninger så disse ikke skal fryse ute.

MEN - det var jo ikke dette du lurte på :) Men svaret på det du spør om er som jeg skrev først at jeg opplever at mange barna bruker ull innerst på de kalde dagene ala som i barnehagen. Men at det gjerne oftere brukes skjørt eller joggebukse over, evt ullstrømpebukse :)

Bruker ull innerst men ikke enda.
Tar da gjerne en joggebukse eller ligende da jeg føler olabukse blir så stivt :)

Her har vi helst ikke skift eller annet tøy på skolen enn det barnet står og går i, når det er så kaos og ingen voksene som tar ansvar for garderobene og overlater det til små barn. Da får de ringe om det er krise, gidder ikke å kjøpe nytt utetøy annenhver uke pga rot. Og ja jeg navner det sjekkes ikke og havner i samme glemt kurv eller i andres hjem likevel.

Stor fortjell fra barn til barn. Han eldste 10 år er en frysepinne og kan bruker ull.
Men jenta som er 8 år hun slutte jeg kjøpe ull til når hun var 6 år. Hun er så varm av seg. Bestemmer selv at hun ikke vil ha ull på seg. Eier ingen ull klær til henne.
Han på 6 år bruker ull men vi har ikke begynt med den ennå.

Vi bruker det kun når det er turdag/uteskole.
Veldig varmt barn, som heller ikke er særlig fan av ull.

Takk for alle svar! Har stor garderobeplass på skolen med to store kurver øverst med skiftetøy (en med bukser, genser osv og en med fleece, lue, votter osv) så han har like mye skift som i barnehagen. Gutten er glad i ull så ikke noe problem å få han til å gå med det (han synes det er så mykt og godt). Vært ute på en handletur i dag og fant noen ullbukser som ser ut som vanlig joggebukser og noen ullgensere. Da har han ull til de kaldeste dagene, spesielt på turdager hvor de er ute hele dagen :)

Har ullundertøy liggende på skolen. Ennnså lenge er det mellom 0 og 5 grader om morgenen, og vanlig vinterjakke holder.
Men når det blir minusgrader så er det på med stilongsen

Min bruker ull, med bukse over :) Han har nok også på seg hettegenser over :)

Min bruker ull, men ikke like mye ull som i barnehagen. Rett og slett fordi de er mindre ute.

Back
Topp