Ull og nyfødt ?

Izzy82

Betatt av forumet
Jeg synes heller ikke klespakkene på bruktmarkedet inneholder nok ull, noe som kansje forandrer seg utover vinteren. Jeg er ingen ekspert men... hvorfor kle babyen i noe annet en myk ull om vinteren?.

Noen andre som har gjort seg tanker om babyens første klær ?

Her brukes det kun ull. Men pga lav fødselsvekt så hun klarer ikke å holde på varmen.
Det er jo veldig mange babyer som ikke tåler ull da, så da sier det seg jo selv.
Bruker masse ull på storesøster også,men det er for at hun tåler det og det funker for oss. Jeg tror de fleste som kan bruker ull.

Mange som ikke tåler ull ja, mange babyer har eksem og da blir de frarådet å bruke ull. og kanskje ikke alle som faktisk har muligheten pga økonomi. Ull koster jo endel mer enn bomull. Men enig i at ull er gull:) det er jo så deilig og mykt!:D

mine barn tålte ikke ull som babyer, men de aldri lidd noen nød og alltid vært gode og varme. finnes mange gode og myke klær som ikke er ull :-)

Jeg orket ikke å bruke ull da hun var bitteliten baby fordi hun gulpa MYE og hadde stadig bæsjelekasjer fra bleia. Var utrolig vanskelig å få bort den sennepsgule babybæsjen fra hvitt ullundertøy :p

Syntes det var kjekt å kjøre småklærne på 60 grade for å få bort gulpelukt og bæsjeflekker.

Men som nyfødt var hun for det meste innendørs, og ble ikke svett og klam i bomull for jeg regulerte temperaturen hennes greit. Tok bare på ullbody på reise o.l.

Jeg har også brukt mye ull, elsker at det regulere varmen.

Gutten vår var veldig varm som baby så da fungerte rett og slett ikke ull. Nå som han er året fungerer det helt topp :)

Jenta mi har alltid blitt skikkelig varm av ull, ull er noe vi kun bruker hvis hun skal ut og det er veldig kaldt ute, slik som nå begynner vi med ull men kun ute!
Vi fikk anbefalt å kjøpe ull til henne når hun ble født for skulle være såååå bra men for oss var det bortkastet penger!

Jenta mi bruker Devold som er ull, men med polyester inntil huden. Dette er fordi hun ikke tåler ull på grunn av atopisk eksem.

Jeg synes heller ikke klespakkene på bruktmarkedet inneholder nok ull, noe som kansje forandrer seg utover vinteren. Jeg er ingen ekspert men... hvorfor kle babyen i noe annet en myk ull om vinteren?.

Noen andre som har gjort seg tanker om babyens første klær ?
Her brukes mest ull.

Men noen tåler ikke ull. Og noen er veldig varme av seg så de bruker bomull inne. Ang det å ikke tåle ser jeg stor forskjell på hva slags ull det er. Økologisk og ikke kjemisk behandlet feks. Merinoull vs vanlig.

Vi bruker ikke så mye ull, på babyen, så lenge de har vanlig temperatur, og ikke blir svette så er ikke bomull noe problem. :)

Her er det eksem på storesøstra, så vi prøver å være litt forsiktige med ull på minstemann, i tillfelle han også skulle reagere.

Jeg brukte mye ull, men som andre skriver så gulper babyer mye og det er bæsjeuhell osv, og ikke minst bruker man kanskje ullplaggene mer pga at det er dyrere plagg. Ergo er plaggene kanskje mer "brukt" opp og flekkete slik at det ikke blir lagt ut for salg, tenker jeg da ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Brukte kun bomull innerst, også hadde e hjemmestrikka ullklær over når vi skulle ut. Hadde i tillegg en go dress over der igjen når han skulle sove ute i vogna.
Har en varm unge, så til tider så sleit e med å kle han på en grei måte uten at han svetta.
Fant ut at bomullsklær med en ulldress over var mer en nok oppi vogna. Han lå da i voksipose med saueskinn under posen og oppi posen. Blåste det litt så hadde han et pledd over der igjen. Go og varm. Hadde selvfølgelig lue og votter på seg også.

Ull dukker ofte ikke opp på bruktmarked nettopp fordi det BLIR mye brukt i nyfødt- og babyperioden, samtidig som det er vanskelig å få fritt for flekker fra bæsj, tran osv.
Mitt ulltøy ble gitt videre til søster'n, men mye av det SÅ IKKE UT og jeg ville IKKE gitt det videre til bruktmarked/loppis/vagt bekjente - bæsjeflekker er liksom sååå yummy. :p
Noen farger, andre kaster, men tror få med svært flekket tøy er så ivrige etter å gi det videre.

I tillegg hadde jeg vel bare to sett body+longs i hver størrelse - ble brukt og vasket hele tiden, samt et eller to sett i den størrelsen han var på vei inn eller ut av. Trengte egentlig sjelden mer enn 3 sett på omgang.

Jenta mi har alltid blitt skikkelig varm av ull, ull er noe vi kun bruker hvis hun skal ut og det er veldig kaldt ute, slik som nå begynner vi med ull men kun ute!
Vi fikk anbefalt å kjøpe ull til henne når hun ble født for skulle være såååå bra men for oss var det bortkastet penger!

Utrolig godt å lese at andre har det slik og løser det på samme måte som oss. Vi ble også anbefalt av "alle", spesielt småbarnsforeldre, å kjøpe ull til lille gutt når han ble født. Heldigvis hørte jeg ikke på dem, selv når han var nyfødt i fjor vinter hadde han sommer dundyne og ullteppe over bomullsklær, ulllue, ullsokker og ull votter når vi var ute, han var varm når han ble tatt opp men hvis jeg hadde ull klær på var han gjennom svett.

Jeg brukte mye ull, men som andre skriver så gulper babyer mye og det er bæsjeuhell osv, og ikke minst bruker man kanskje ullplaggene mer pga at det er dyrere plagg. Ergo er plaggene kanskje mer "brukt" opp og flekkete slik at det ikke blir lagt ut for salg, tenker jeg da ;)

Sent from my iPhone using BV Forum
Her har jeg motsatt erfaring. Jeg gnir sitronsåpe på flekken med en gang og har helt noia for å ødelegge så dyre og gode plagg med flekker. Vasker mye av det for hånd og vaskemaskinen har skånsomme program. Mens bommullsklær føler jeg blir fortere utvasket. Her er de fineste brukte plaggene ull :) Mange like fine som nye. Men tror dere noen vil kjøpe de da? Næh!

Tålte det ikke. Atopisk eksem

Er ofte fordi ull er dyrt, så enten tar de vare på det til neste barn og selger all bomullen de fikk i gave. Eller så selger de ett og ett plagg og ikke i pakke.
Vi brukte nesten bare ull. Trengte heldigvis ikke så mye da hun gulpet lite i starten.

Back
Topp