Ull-klær - med eller uten tøymykner?

Bkno1922872

Betatt av forumet
Jeg har sjeldent vasket ull-tøy før da jeg har lite av det selv. Nå er jeg livredd for å vaske Lillelam-klærne feil -_-

Skal man bruke tøymykner på ull? Og må det være en spesiell tøymykner for ull?

Jeg har ikke tørketrommel så håper det går bra uten?

Jeg vasker ulltøy på ullprogram med milo, å milo tøymykner :-) jeg bruker ikke tørketrommel på ullklær.. om de blir litt stive etter lufttørk, kan man kjøre klærne 1min i trommelen for å myke de opp :)

Bruker norwex vaskepulver på ull. Er dyrt, så bruker det bare på ull og finvask. Da behøver jeg ikke tøymykner og heller ikke trommel

Jeg bruker kun ullvaskemiddel. Favoritten er den fra Nøstebarn for den er parfymefri og klærne blir så myke av den.

Skyllemiddel ødelegger ullfibrene, så det skal man ikke bruke.

Ulla vår er alltid myk og god når den er nyvaska, helt uten noen som helst tilstelning.

Viktig at man vasker på ullprogram, med lav sentrifugeringshastighet og Max 30 grader. Har arva endel ull som er "vaska ihjel" på for høy temperatur og da blir den nærmest tova og stiv.

Jeg bruker også vaskepose for å forhindre maskehull.

Bruker ikke skyllemiddel. Og vasker kun på ullprogram.

Bare nøstebarnullsåpe ( eller milo når jeg er tom), ingen skyllemiddel og absolutt ikke tørketrommel!

Vasker mwd nøstebarns ullvaskemiddel på 30 grader, ullvaskeprogram og lavest mulig sentrifugering (min laveste blir 400).
Som sagt over her så er det viktig at man ikke vasker ulla ihjel ved å feilvaske det.

Vasker ull med parfymefri milo, ikke noe annet. Det blir mykt og godt selv om det er tørket på stativ. :)

Vakser ull på ullprogram med milo vaskemiddel. Uten tøymykner. Syns ull er mykt nok uansett. Enkelte hjemmestrikkete plagg kjører jeg på ullprogram i tørketrommelen, fordi enkelte garnsorter blir dradd og "saggete" etter vask, og klærne mister fasong. Da blir de så mye bedre etter en tur i tørken :)

Bruker ikke tøymykner.
Vasker med ullvasken til nøstebarn. Bruker ullprogram og 30 grader:)Har ikke tørketrommel, men hadde aldri brukt det på ull.

Det sies vel at man ikke skal bruke "vanlig" tøymykner på ull, men den som er laget til ull.
Men det har komt frem i tester at det ikke er forskjell på de...

Jeg har begynt å bruke litt tøymykner, for ellers lukter det jo sau på vaskerommet.. :P

Back
Topp