Ull hvor og hvor mye?

Babydrøm

Glad i forumet
Hvor finnes det billig ullbody og ulltøy? Og hvor mye trengs når babyen blir født tidlig oktober? Str osv?

Hadde termin i november første gang, hadde så og si ikke noe ull. Kun ullpysj pga kaldt soverom. Når de er små babyer er de jo mest inne eller godt innpakka i vogn, så vi følte ikke behov for ull :)

Jeg hadde masse ull til marsbabyen min og kommer nok til å kjøpe litt til denne også. Har god erfaring med Janus, Nøstebarn, Cubus

Vi elsker ull til barna, men har aldri hatt høstbaby før, så litt usikker på hva som trengs :wtf:

tenker jeg begynner med 2 bodyer, 2 heldresser og 2 sparkebukser.
Vi kjøper bare hust&claire. Verdt hver krone

Sniker fra oktober 2019. Vi brukte ingenting av ullbodyer/bukser før det var blitt januar. Det var ikke behov for det for det var varmt inne og ute var han godt pakket inn i pose og tepper. Fikk dessuten en baby som omtrent hadde lava i blodårene, så han svettet ihjel om han hadde på ull :P Men dersom du har det kjølig på rommet (typ 18 grader) så er det lurt med ullpysjer og ullsokker. Det avhenger jo av hvor du bor osv, men jeg ville ventet med å hamstre ull før du ser hvor mye du har behov for med tanke på at det er så dyrt :)

Vi har bare brukt bomullbodyer i starten selv om vi har hatt vinterbaby. De er så godt pakket inn ellers likevel. + Greit å vaske på høy temperatur ved bæsj/gulp. Er først i str 62 jeg har begynt med ull.

Vi kjører kun ull i de minste str. Ull er temperatur regulerende noe som er gull på så små. Og i tilfelle baby gulper seg ut mens du sover så tørker ull lett på kroppen så dem ikke blir våt å kald. Ull er også deilig å myk mot baby huden og lett tøyelig å få på :hilarious: vi brukte kun heldresser i str 50 og 56 og begynte ikke med body og strømpebukser før str 62. Likte ikke å ha noe stramt over navelen før den hadde tørket inn. :joyful:

Sniker fra oktober 2019. Vi brukte ingenting av ullbodyer/bukser før det var blitt januar. Det var ikke behov for det for det var varmt inne og ute var han godt pakket inn i pose og tepper. Fikk dessuten en baby som omtrent hadde lava i blodårene, så han svettet ihjel om han hadde på ull :p Men dersom du har det kjølig på rommet (typ 18 grader) så er det lurt med ullpysjer og ullsokker. Det avhenger jo av hvor du bor osv, men jeg ville ventet med å hamstre ull før du ser hvor mye du har behov for med tanke på at det er så dyrt :)

Blir en blandings baby, far har varmt blod ❤ og vi bor i en ny blokk, hvor det er veldig varmt og deilig. Kjøpte en merinoull dress fra Janus på 40%, den er herlig myk. Men funderer veldig på ull videre, vi er generelt mye inne og er ingen tur mennesker. Så du har nok rett i at vi muligens ikke trenger så mye i starten. pluss global oppvarming

Last edited:
Blir en blandings baby, far har varmt blod ❤ og vi bor i en ny blokk, hvor det er veldig varmt og deilig. Kjøpte en merinoull fra Janus på 40%, den er herlig myk. Men funderer veldig på ull visere, vi er generelt mye inne og er ingen tur mennesker. Så du har nok rett i at vi muligens ikke trenger så mye i starten. pluss global oppvarming

Man vet ikke helt om barnet er varmt eller kaldt av seg før etter fødsel da, trenger ikke ha så mye å si om foreldrene blir fort kalde lelr varme
Men selv fikk jeg baby i januar en veldig kald vinter, og vi brukte mest bomull. Var mye inne i starten og de første turene ut var ikke lange, så da holdt det med bomull innerst pluss ulldress, lue, votter og sokker inni vognpose.

Synes først vi fikk bruk for ull da han var blitt så stor at han skulle krabbe rundt på gulvet nesten hele dagen. Vi har kaldt hus og barn som blir litt fort kald. Men folks erfaringer varier. Kjøp litt av hvert tenker jeg, også ser du etter fødsel hva som passer best for babyen din og hva dere trenger mer av. Ull er dyrt, så greit å ikke kjøpe unødvendig mye :)

Fødte i januar 2020. Mitt heteste ulltips er at du trenger 3 ullbodyer for hver ullbukse. Og 1 ulldress til å ha ytterst holder i massevis. Eller bare dropp ulldress og gå for et lett ullteppe du kan surre rundt baby.

Gensere er oppskrytt på nyfødte. Kjøp heller en ekstra body. Og vasker du for hånd, så klarer du det nok med 4-5 ullbodyer. Bruk bomull når du er hjemme i varmen og ull når du skal ut/på natten.

Jeg anbefaler en god vognpose fremfor bøttevis av ull. Men ull er gull pga varme og lettere å holde rent/tørt. Om baby gulper på natta eller har bleielekkasje, så blir den ikke kald i ull.

Kan anbefale en smekke i ull! Fantastisk til å fange opp gulp, og du tørker den lett av/skyller den for hånd og så er den klar til bruk igjen. Alt i bomull må du jo kjøre i maskin for å få rent/få vekk lukt.

Vi brukte omtrent ikke ull til gutten vår født i oktober. Sier at ull er varmeregulerende men på min sønn kokte det han. Han er utrolig varm av seg. Hadde to ull dresser en tynn og en tykk som jeg tok utenpå når vi var ute. Likte godt hust and Claire sine ull bodyer med bomull innerst og ull utenpå.. Snillere mot huden. Ikke all babyhud tåler ull så godt så ville ikke kjøpt for mye før du har testet.

Hvor finnes det billig ullbody og ulltøy? Og hvor mye trengs når babyen blir født tidlig oktober? Str osv?
Med nr 2 kjøpte vi inn masse ull, men jenta vår var atopiker og tålte ikke ull. Hun ble fryktelig dårlig og vi fikk dårlig samvittighet for å ha kledd hu i ull. Jeg ville ikke kjøpt så mye ull, heller ulldress til å ha utenpå og evt tepper. Det er 6 år siden og vi smører fortsatt med spesialkrem flere ganger dagen. Er en del salg vil jeg tro eller mulig det kommer mer salg når butikkene skal kvitte seg med sesongens varer.

Vi kjøper kanskje inn 2 bodyer, føler ikke vi har behov for det før mini blir større. Vi har hvertfall ikke det med de andre:happy:

Har samme erfaring som flere andre her. Vi trengte ikke mye ull i starten. Har noe liggende fra storesøsken, så kjøper nok ingenting. Butikkene stenger heldigvis ikke når barna blir født :p

Ull er helt topp! :)
Vi brukte ikke så mye ull i starten til førstemann. Han er født i juni. Brukte det litt mer utover høsten og vinteren, men bare når vi var ute og trillet. Begynte å bruke mer ull til hverdags etter at han begynte i barnehagen i høst. Når nestemann kommer, så blir det nok mer bruk av ull fra starten av da vi kommer inn i høstmånedene. :)

Back
Topp