Ull- eller bomullsklær?

-Lillemor-

Betatt av forumet
Heisann alle sammen!
Som førstegangsmamma er alt veldig nytt og jeg er utrolig usikker på hva jeg trenger av utstyr/klær til babyen.:nailbiting:

Hva kjøper dere mest av, ull- eller bomullsklær til den lille som kommer? Jeg ser for meg at ull sikkert er lurest siden det er januar, men sliter med å feks finne omslagsbodyer i ull, som ikke koster skjorta! Så vi har også kjøpt noen bodyer og diverse i bomull. :)

Også neste spørsmål, i hvilken størrelse kjøper dere det meste av klær i? Vi har noe i str 50 og det meste i 56.

Kjøper ikke 50 nei, 56 ble bare brukt noen uker sist. :p det vil si, kjøper ingenting, arver fra storesøster og et guttesøskenbarn, så vi har klær til begge mulige utfall. ;)

Vi bruker ikke så mye ull nei, har en del, men syns bomull holdt i msssevis. Vesla har bestandig vært varm av seg, og innendørs har vi det jo varmt selv i januar. :)

Når det gjelder omslagsbodyer syns jeg det var noe tøv, jeg pleide aldri å åpne dem fordi det tok så mye lengre tid enn å bare dra over hodet, og er det bæsj på så får man jo til å kle av de fleste bodyer nedover, om de har sånne overlappende skuldre eller knapper evt. Mannen skjønte aldri omslagsbodyene heller, så han åpnet alle knappene bare fordi han trodde han måtte, og så klarte han ikke å lukke igjen. Så jeg la bort de vi hadde fordi jeg ble så irritert på mannen som trengte hjelp med dem selv etter at jeg hadde vist og forklart flere ganger :p

Kjøper ikke 50 nei, 56 ble bare brukt noen uker sist. :p det vil si, kjøper ingenting, arver fra storesøster og et guttesøskenbarn, så vi har klær til begge mulige utfall. ;)

Vi bruker ikke så mye ull nei, har en del, men syns bomull holdt i msssevis. Vesla har bestandig vært varm av seg, og innendørs har vi det jo varmt selv i januar. :)

Når det gjelder omslagsbodyer syns jeg det var noe tøv, jeg pleide aldri å åpne dem fordi det tok så mye lengre tid enn å bare dra over hodet, og er det bæsj på så får man jo til å kle av de fleste bodyer nedover, om de har sånne overlappende skuldre eller knapper evt. Mannen skjønte aldri omslagsbodyene heller, så han åpnet alle knappene bare fordi han trodde han måtte, og så klarte han ikke å lukke igjen. Så jeg la bort de vi hadde fordi jeg ble så irritert på mannen som trengte hjelp med dem selv etter at jeg hadde vist og forklart flere ganger :p
Oj, vi er visst helt motsatte :) Jeg hadde kjøpt kun 56 og oppover etter utallige tips, og endte med å måtte handle masse i 50 et par dager etter fødsel..ble brukt et par måneder faktisk. Ellers stor tilhenger av ull, og da særlig varianten med et tynt bomullslag på innsiden. Er sikkert ikke førstevalget til de virkelig ullfrelste, men man vet jo aldri hva babyen evt kan reagere på. Ellers likte jeg omslagsbodyer så godt at jeg nå bare kjøper det denne gangen. Disse man drar over hodet synes jeg ble fryktelig vide i halsen etter en gangs bruk. Godt for handelsnæringen at vi er så forskjellige ;)

Svarte forresten ikke på spørsmålet; liker ulltøyet til name it, de har masse fint. Hvis du liker Hust and Claire (som ikke er så billig) så får du 15% på smaaungene.no om du svinger innom bloggen til komikerfrue som har en rabattkode :) Disse klærne er supre synes jeg, og holder mer enn ett barn ;)

Vi har bare kjøpt ett sett i ull (str 60), ellers bomull. Tenker at det er varmt nok med dunpose i vogna, kommer heller ikke til å være ute på de kaldeste dagene. Ellers har vi kjøpt litt i 50 og litt mer i 56.

Vi har kjøpt litt ull men bruker mest bomull og ull hvis vi skal ut og det er kaldt. Det er veldig stor forskjell hvor kaldt det blir i forhold til hvor man bor. Så kjøpt ulldrakt i 56 og 62. Er ikke sikkert dere skal være mye ute på turer i starten. Man vet ikke hvordan formen er etter fødsel. Ull er dyrt, og man trenger ikke ull om man bare er inne i en varm stue. Noen er også allergiske mot ull rett på huden. Så her blir det saueskinn i vognen. Bomull og så ull. Kan bruke fleece også i stedet for. Så har vi dyne på topp. Fødte i februar sist.

Jeg kjøper ull :D men elsker ull! Men omslagsbody i bommull er jo veldig greit. Særlig når man er hjemme. Tror jeg har i ull fra joah som ikke var så dyr?

Heisann alle sammen!
Som førstegangsmamma er alt veldig nytt og jeg er utrolig usikker på hva jeg trenger av utstyr/klær til babyen.:nailbiting:

Hva kjøper dere mest av, ull- eller bomullsklær til den lille som kommer? Jeg ser for meg at ull sikkert er lurest siden det er januar, men sliter med å feks finne omslagsbodyer i ull, som ikke koster skjorta! Så vi har også kjøpt noen bodyer og diverse i bomull. :)

Også neste spørsmål, i hvilken størrelse kjøper dere det meste av klær i? Vi har noe i str 50 og det meste i 56.
Jeg er også førstegangs, men har passet på mange spedbarn oppigjennom åra og så har jeg et tantebarn som ble født i november. På alle disse unga brukte vi nesten alltid ull i og med at det regulerer varme og er så kjekt om barnet svetter eller gulper litt osv. Bomull gjør huden bare kald, mens ullet vil varme og hindre at barnet blir sykt.

Jeg har kjøpt en god del ull i str 50-56 da både jeg og barnefar var små da vi ble født. Tror jeg kommer til å måtte bruke denne str en stund :) Men jeg skal prøve å ha ull inn til huden og så heller ha bomull utenpå inne, eventuelt ull utenpå ute.

Og så har jeg hittil bare ullsokker, men jeg skal kjøpe noen få i bomull også :)

Håper ungen tåler ull, jeg elsker det!! Bruker ull daglig :)

Kjøper ull :) legg heller penger i ullplagg, da trenger du færre plagg og hvis de vaskes med rett vaskemiddel og på ull program holder de seg like fine :) Ull er også lettere å få solgt videre :)

Et tips er å ikke bruke for mye penger på ulltøy før man vet om babyen tåler det :) med str er det vanskelig å si, kommer ann på hvor stor babyen er. Greit å kjøpe litt i 50 :) ikke mye i str 50 som har passa til mine barn da :p men de har vært veldig store ved fødsel.

Har ikke noen gode råd å komme med angående ull vs bomull, og bare egen oppfatning når det kommer til størrelse.
Har fått høre fra flere at mange unger allerede er for store til str. 50 når de kommer ut, så her har vi bare kjøpt et par plagg i str. 50, og heller litt mer i str. 56. Viser det seg at vår må bruke str. 50 første ukene så får vi heller kjøpe inn mer av det da ;)

Sniker fra februar :-p jeg fikk februarbarn sist også. Hadde kjøpt bare str 56 og 62 etter tips fra alle andre. Datteren min var 49 cm da hun ble født og hadde ikke noe som passet. Moren min måtte ut å handle for oss i str 50. Og de klærne brukte vi en god stund :-)
Jeg har solgt barneklær det jeg jobber før og Safa var et bra merke i ull/silke. Men de var veldig store i str. Og har ikke sett omslagsbody i ull. Jeg brukte masse omslagsbody,var veldig glad i de :-) Som sist så kommer jeg til å skifte på å bruke ull og bomull.

Min første er født i november, og til han hadde jeg kun ett par ullbodyer i 55 og 62, samt noen strømpebukser og sokker. Hadde også en lillelam ulldress. Nå hadde vi bilstolpose og lun og god vognpose, så vi hadde ikke så veldig mye bruk for ull da vi også hadde det veldig varmt inne i huset. Men jeg ville ikke kjøpt ull i mindre str enn 56 :p
Hadde ett sett i str 50, pluss ett par omslagsbodyer, resten i str 56 tiltross for at mini var 49cm ved fødsel

Lite tips, er tilbud på safa ullstrømpebukser på spar kjøp :)

Eg har kjøpt flere Joha ullbodyer. Noen omslags for de første dagene, i strl 50. Sist brukte eg 50 første mnd. Likte omslag godt i starten pga eg følte han var så skjør. Var godt å slippe å ta ting over hodet da.
Bodyer med knapper oppe på ene siden går an å trekke nedover dersom det skulle blir veldig skittent, men eg erfarte da at de ble fort utvidet.

Joha er den typen eg liker best, men eg brukte også reflex og name it sist :)

På Apotek 1 har vi omslagsbodyer i ull der minste størrelse er 50-60. Jeg syns de er litt store til å passe en helt nyfødt baby, så har kjøpt andre steder i str 50, men kjøpte likevel 5 stk fra apoteket da de kommer til å passe uansett etter hvert :)

Back
Topp