Ull eller bomull til våre vinterbabyer?

Linn1988

Andre møte med forumet
skal man kjøpe bodyer o.l i ull eller bomull?  folk jeg har snakket med sier forskjellige ting. Argumentet  mot ull er at det ikke er alle barn som tåler dette..... skal man gå utifra at de ikke tåler det, eller skal man kjøpe også vente å se? 

mvh

Forvirret førstegangsfødende
 
Hei
Jeg har en jente som er født i desember og jeg brukte mest ullbody og bomullstrømpebukse når vi var hjemme på dagene... Hadde noen bomullsbodyer som ble brukt når hun skulle kles opp :)
 
Jeg tenker nok å ha halvt om halvt. Men vi har et gammelt og kaldt hus, så vi må nok satse mye på ull.. Kan jo være han reagerer på det, men da får jeg ta det da ;)
 
Jeg bor på Mo, her kan vi ha kalde vntre, så regner med å bruke en del ull. Vet de har mye bra fra nøstebarm :) litt dyrt, men bra ubehandlet ull :)
 
Hvis du er usikker på om barnet vil tåle ull så kan du kjøpe bomull/ull. eller silke/ull. Då er det bomull eller silke inn mot kroppen og ull utenpå i samme body. Anbefalt til alle som ikke tåler ull. Her blir det ull så bomull utenpå. Synes ull er kjempe deilig selv om vinteren og bruker det mye på min datter. Hun har og mye bomull/ull klær. :)
 
Jeg har vinterbarn fra før av, og til henne kjøpte jeg (etter mange gode råd) en god del ull. Bodyer, strømpebukser og luer. Både i ull, ull/bomull og ull/silke. Dessverre tåler ikke vesla ull, og hverken ull, ull/bomull eller ull/silke-blandingene gikk an å bruke! Så der ble det mange bortkastede kroner! Jeg vil faktisk heller anbefale å kjøpe et par ullbodyer først, og så prøve det før man ev kjøper mer ull. Det er jo ganske dyre saker, og veldig kjipt når det ikke kan brukes.... Da vi snakket med helsesøster sist gang, så sa hun også at bittesmå nyfødte ikke strengt tatt behøver ull. De skal jo ikke ut å leke i snøen akkurat! De skal jo bare ligge godt i armkroken eller i en trygg vugge :) :) Og ullpledd og skinnfell kan man jo alltids bruke :) Men når de blir større er det en fordel at de vokser av seg allergien, for ull transporterer jo både svette og fukt, samtidig som det holder godt på varmen for aktive ute-barn. :)
 
Takk for gode svar.. Tror jeg bare kjøper noe i begynnelsen så heller se om den lille tåler det:)  Det ligger jo noe i at babyer ikke leker i snøen. Vi får satse på noen gode tepper og strikkeklær fra bestemødre:) 
 
Jeg kommer til å handle inn litt hvert for vi har og et kaldt hus som vi driver å isolerer.
 
jeg har atopisk eksem, og får jeg ull på innerst er det som lopper over hele kroppen, så på min blir det alltid bomull innerst:)
 
ja takk, begge deler!..kommer nok til å ha noen ullplagg, men flest bomull. Ull er genialt hvis man tåler det - men dyrt da..så kjekt å sjekke først kanskje. ;)
 
Jeg har vært på Barnas hus outlet i nærheten av Drammen (Krogstadelva). Der hadde de masse tilbud på ullklær. Mye til 70 % avslag. Fant også "lille lam" merket til 50 %! 
Jeg kjøpte en del i ull-bomull blanding. Lurer på om dette puster ok? Erfaringer med det? Ren ull er vel sikkert bedre? 
 
Back
Topp