Ull/bomull

BimJan17

Flørter med forumet
Jeg har startet å tenke litt i forhold til innkjøp av klær til den lille. Kjenner jeg stresser litt med hva som er smart i forhold til at vi får januar-babyer og det sikkert er ganske kaldt.

Er det vits å kjøpe så mange bodyer i bomull eller bør jeg helst kjøpe ull og så eventuelt ha genser/bukse i bomull oppå? Hva tenker dere i forhold til bodyer med lange og korte ermer? Tips og råd mottas med stor takk :)

- Småstresset førstegangsgravid :p

Korte ermer brukte vi kun om sommeren, så det vil jeg anbefale å kjøpe etter behov. Vi syns bomull var helt fint, men hadde noe ull, både tynnere og tykkere, greit det også. Men litt pes å sortere til vask osv, vi har lite ull så blir aldri en hel vask, og dessuten har vaskemaskinen vår trøbbel på ullprogram. :p

Vi bor jo i nord, men inne var det bare pes med mye klær. Hadde det varmt nok, så body og strømpebukse holdt, og andre klær ble mest brukt ved besøk. Gensere brukte vi "aldri", sparkebukser er kjekkere. Men syns hun ble mer sutrete med flere lag, så vi kledde bestandif av likevel. :)

Tenker at jeg ikke hadde tatt av helt på ullfronten før ungen er komt :) det er utrolig dyrt, mange gir det i gaver, og det er ikke sikkert ungen tåler ull en gang.

Tåler ungen ull er det helt supert, og man kan da ha på flere lag med ull :)

Dette er noe jeg også har lurt på. Jeg får min bebis i desember. Og har hørt at det er best å bruke ull til kroppen...men i Bergen er det jo aldri minusgrader på vinteren og når vi skal ut og trille bruker vi jo lammepledd og voksipose? Holder ikke det i sånn 5 grader?

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å handle mest ull til babyen. Jeg har en skikkelig ullunge fra før, som bruker ull hele vinteren. Og vi elsker ull.. Men vet at det kan bli mye skifting ved gulp, tidsnok bæsj, så det er greit p ha litt i bomull også.. Lettere å vaske vekk flekker er det også.

Vi har vinterbarn fra før og, brukte ull hele første året, litt bomull første sommeren bare. Men da og bruker vi mest ull/silke. Se an barnet, det går ikke mye klær i starten uansett. En av fordelene med ull synes jeg er at de ikke trenger å skiftes med en gang de blir litt våte.. :)

Ull er gull :) Har januar barn fra før og vi bruker omtrent bare ull bodyer på han hele året. Ull regulerer varme, så ville helt klart kjøpt mest ull. Reagerer lille på ull kan en kjøpe ull med bomull innerst, ikke like bra men bedre enn bambus (viskose som det egentlig er) og ull er lett å selge igjen hvis det ikke blir brukt :)

Tantebarnet mitt som ble født i 27. november brukte de nesten bare ull på! Jeg kommer til å gjøre akkurat det samme! :-) Ull er gull <3

Vi bruker ull hele året :)
Mest hust & clair sin ull/bomull kolleksjon. Elsker de plaggene.. Vi bruker kun pysjer i ull/bomull, fordi vi opplever at når babyen blir litt større havner dyna av. Så da holder ulla godt på varmen, eller regulerer varmen godt om babyen blir svett.

Ull er utrolig deilig å bruke i starten. Min var født i mars og vi brukte bare det...
Ang. Genser. Det brukte vi veldig sjeldent. Ble vel egentlig med body, men dersom du føler behovet kan det være greit å unngå genser med hette. Det blir så klumpete og ubehagelig for nakken til de små :)

Vi hadde egentlig tenkt å kjøpe ull, men bestemte oss for å bare gå for bomull. Vi kommer uansett ikke til å være ute når det er veldig kaldt og vi har jo dunpose i vogna i tillegg til at vi får mye hjemmestrikka tøy i ull som er fint å bruke når vi skal ut :)

tja, blir det veldig kaldt i januar blir vi jo frarådet til å gå ut med de. Men jeg brukte mye ull på min desemberunge, så tipper jeg vil gjøre det med januarungen min også. Men dette er nå helt en smaksak. Så lenge de holder seg tørre og varme så funker jo bomull også

Jeg brukte veldig mye ull på Oktober babyen min :-) Har tatt vare på mesteparten, men blir sikkert litt shopping, vil ha litt rosa også :-) Men kjøpte veldig mye nøytralt sist.

Her brukte vi mye ull i starten da vi fikk jenta vår i desember :) Dessverre merket vi at hun ikke tålte det så godt da hun var rundt 3-4 måneder, så da gikk vi over på bomull/bambus inners og heller ull som lag nr. 2 :) Går fint det og, men jeg synes det aller beste er å få ha ull innerst :)

Pga veldig kald januar/februar det året vi fikk jenta vår, var vi ikke mye utenfor døra hjemme, så vi brukte lite ull på henne. Besøket kom til oss istedet :p Men smart med en ullpysj som noen nevnte lengre opp her etterhvert, det tipset skal jeg ta med meg videre oxo :happy:
Ellers kan jeg jo nevne (for uten ulltøy) at sparkebukser med tå var litt slitsomme i starten, da bena til ungen hadde en tendens til å krølle seg sammen så bena på bodyen var ofte tomme, hehe. Bedre med sparkebukse uten tå og heller ta på et par gode, myke ullsokker til :) Og bodyer med knapper i siden er absolutt det beste i starten, da det blir så plundrete å få på en liten ustabil kropp, en body trekt ned over hodet :hungry:

Vi brukte mye ull til første, men hadde en del bomull også. Anbefaler å kjøpe litt av hvert,men ikke full garderobe da en får mye gaver med førstemann :)

Genser brukte jeg veldig lite på liten baby. Ull er fint :) men trenger ikke ull pp om dere skal lite ut i starten. Inne er det jo varmt :) så tenker at begge deler er kjekt å ha

Back
Topp