Ull! Ble litt inspirert av forsken på generelt!

Mortania

Elsker forumet
Jeg er litt usikker på hva vi har av klær fra str 68 og oppover, men jeg går ut i fra jeg må ha en del tykkere klær til høsten og vinteren likevel. Nå har debatt jo slik at jeg er førstegang, og i tillegg har litt liten baby. Hun er åtte uker imorgen, og bruker fremdeles str 50 ;p Nå nærmer det seg visst salg på ullklær diverse steder, men jeg aner jo ikke hvilke størrelse jeg skal kjøpe! Vi hadde jo nesten ingenting i str 50 da hun ble født, for det vokser de jo så fort ut av. Så kommer hun ut og passer perfekt inn i str 44 ;p hvilke størrelse bruker dere som fikk fullbårne barn i begynnelsen av juni? Min var fullbåren, bare bitteliten i forhold til det hun skulle vært, særlig med tanke på at jeg var over gjennomsnittet på sf målet, og jordmor var sikker på at babyen lå dønn på gjennomsnittet, som er midt i mellom det je og bf veide da vi ble født. Men hun var jo sikker på at hun skulle legge seg i seteleie og, siden både jeg og bf lå i sete, så alt hun sier han man vel ikke ta for god fisk ;p Halp ^^

Min lille sjarmør bruker nå 62 og har gjort det i en ukes tid. Storebror var også fullbåren (født 17. juni), men veide kun 2660 g og var 44 cm, på denne tiden hadde han nettopp begynt med str 57 og 68 brukte han først i desember mener jeg.

Vi fikk ei jente 3.juni. Hu var 50cm og 3960.. Bruker 62 nå.. Håper hu holder seg litt der.. Jeg kjøpte 68/74 i ull og vintertøy..

Har brukt litt ull siden lillesøster var født på de kaldeste dagene. Hun var 3300 g da hun var født, og bruker fortsatt 50 i ullbodyer. Min erfaring er at ulla ofte strekker seg litt og vokser med barnet en liten stund. Litt vanskelig å si hvilke str du må kjøpe, for plutselig strekker hun seg mye på kort tid selv om hun er liten nå. Men ville satset på 60/68 tror jeg. Evt en i 50 også. Om det er for stort er det bare til å brette opp på ermene, brukt det får hun jo uansett iom at hun vil vokse i det etterhvert;)

Min er 2 mnd. og bruker 62. Har noen få plagg i 56 som fortsatt passer. 

storesøster ble født i slutten av juli, og var nesten 4 kg og 51 cm. hadde ull i str 60 og 70 første vinteren. babyen var 2980 og 48 cm, bruker en del 50 enda, og 56 og er syv uker. de i prematurstr 50 er lagt bort, og noen få plagg i 50.

Jeg fødte 10 dager over en jente på 52 cm og 4050 gram... Brukte noe klær i str. 50 i starten og noe i str. 56! Noe i 56 var egentlig alt for stort faktisk, men BOOM så var de akkurat passe... Kommer litt ann på merke og da...

Idag er hun 4 uker og her går det nå i 56 (noe er nesten lite, annet veldig romslig i samme strl.).. Har begynt å glede meg til å kjøpe inn strl. 62 :P - endelig litt shopping igjen:P

Er jo litt bekymret for om hun kanskje skal vokse forbi alt utløyste jeg kjøper. Har ull i str 50, så det trenger jeg ikke. Også er det ikke så veldig kaldt i Bergen at det gjør noe. Men været her er jo totalt schizo, så det kan jo bestemme seg for å være tyve grader i oKtober, minus ti i november og ti grader i desember. Man lærer så lenge man lever :D

Ull kan du bruke året rundt, ikke bare på vinteren;-) det kommer i ulike tykkelser og blandinger etter behov så er nok ikke bortkastet. Om man blir klam/svett blir man iallefall ikke kald når man har på ull på, de små babyene våre har jo ikke jo ikke utviklet ferdig temperatur-reguleringa enda.

Min lille er 1,5måned gammel og bruker 56/62. Regner med å bruke str 74 i vinter med mindre han blir en skikkelig tjukkas!
Storesøster brukte str 62/68 da hun var 14måneder, så jeg aner ikke hva som er normalt ift hvor mye de skal vokse og hvor raskt. Vanskelig å kjøpe klær til en bestemt årstid når man ikke aner hvordan de vil legge på seg..

Her er snuppa 3 måneder og bruker 56 enda. å kommer ok til å bruke det ei god stund til. 
er veldig usikker på dette selv så følger medher. 

Det er så innmari individuelt.. Forrige veide 3,5 når han var født, når han var 8mnd brukte han fortsatt 62-68 i klær! Han hær veide 4kg og var 53cm når han ble født og er 4uker nå og passer enda veldig godt inn i 50-56... Noe 56 er aaaltforstort enda:) ville kanskje kjøpt litt 62-68 om jeg var deg.. Ull kan godt være litt stort og det meste er og godt tøyelig så det varer lenge:)

Her var Noa 5 uker i går. Var 4200 g og 53 cm når han var født. Her passer han noe 56 men vi er begynt å bruke 62 for fullt. Han har en ull fra spar kjøp i str 70 og den passer akkuratt. Janus ull i str 58-62 og den er passelig og litt mer tøyelig en tom og trine. Synes det er stor forsjell fra butikk til butikk hvordan str er. Hm og lindex er små i str på body forhold til kappahl feks.

Jenta mi var 48 cm, 3270gr når hun var født. hun bruker nå str. 56, men de fleste ullklærne passer faktisk fortsatt i str. 50.
Synes Ull er mer formelig enn bomull;-)

Back
Topp