Ulike rier... (dere som har født før)

Majalis

Glad i forumet
Juli13-jentene
Vil man kjenne forskjell på modningsrier, åpingsrier og pressrier? Hvordan kjenner man forskjellen på dette egentlig? Kan de to første fasene gli litt "over" hverandre i forhold til smertenivå, altså at man ikke kjenner så stor forskjell til å begynne med?

Hos meg føltes modningsriene som veldig sterke menssmerter. Åpningstidene var mer press og trykk i ryggen og nedover og økte i smerte for hver rie, de varte lengre og lengre og ble kortere tid i mellom.
Pressriene var helt annerledes, fortsatt vonde og kjente press og trykk men dette trykket var av den grad at det kom ufrivillige "rautelyder" ut av meg når jeg ukontrollert presset....

Jeg hadde først lette kynnere/rier som jeg synes var mer ubehagelige enn vonde. Kunne da gjøre andre ting, og klarte å registrere lengden og pausen mellom hver. De var regelmessige, men ikke smertefulle.
Hadde lite kynnere før dette. Våknet på natten med disse regelmessige.

Etterhvert ble de mer intense i styrke, og jeg merket det i korsryggen. De hadde samme varighet som de første; kom med et par minutters mellomrom og varte rundt 60 sek. Men annerledes i intensitet. Ringte føden, og kom rett inn på føden med 5 cm. åpning! :)

Pressriene var bare "deilige". Du fikk bare trang til å presse. Merket mer til sviingen der nede da hodet banet seg vei! :p Det var ikke smerte på en måte. Og vips, var jenta ute! :)

Første fasen min, opp til 3 cm, gikk over flere dager - hadde da kun mensmurringer i mage og rygg.. Så våknet eg ene dagen med skikkelig vondt i korsryggen, utover dagen og kvelden fikk eg sammentrekninger (rier), som da ikke var vonde - eg hadde jo fått beskjed om at eg visste det når eg fikk rier, men Eg gjorde faktisk ikke det.. Siden litlåmlå,i sete skulle eg ringe føden da det var ca 10 min mellom riene, men eg var nede i 5 min siden eg ikke forstod at dt var rier.. På vei til sykehuset begynte da de vonde riene, når eg kom inn Hadde eg 4-5 cm åpning,

Pga epidural så kjente ikke eg når eg hadde pressrier, legen satt bare å såg på skjermen og sa når eg skulle presse.

ønsker deg masse lykke til :)

kjente ikke forskjell på mondningsriene og åpningsriene..... Kom på sykehuset med 9 cm åpning, og var forberedt på å bli sendt hjem igjen, var jo ikke så vondt...... Pressriene er helt annerledes, kroppen tar rett og slett over, og du klarer ikke å holde igjen når trykketrangen kommer.

Etter som jeg husker, så merket jeg bare forskjell da pressriene startet.
Som maryann skriver, så klarer du ikke la være å presse, kroppen tar helt styringa ;)

Modningsrier og åpningsrier var ikke så ulike for min del, åpnivariere var nok bare mer intense og vondere.. Jeg er ganske sikker på at jeg hadde pressrier, og fikk beskjed av jordmor om å holde igjen.. (som var helt grusomt) for da hun endelig sjekket meg og det viste full åpning var det som om trangen til å presse forsvant litt, måtte liksom spørre jordmor "skal jeg presse nå??".. Spent på hvordan det blir denne gangen :)

Jeg har våknet midt på natten med skikkelige tak, ikke vært usikker på hva som var i gjerde. Reist på sykehuset og fått ungene!

Venter ei tulle 4. Juli 2013

Først hadde jeg ''menssmerter'', trodde det var kynnere men føltes mer som mageknip eller at jeg måtte på do.
Så kom riene, da kunne jeg begynne å telle tiden i mellom og jeg forsto at noe var på gang.
Pressriene kom på sykehuset når de hadde satt meg i gang og ja... Du merker fort hvorfor det heter ''pressrier'', da er det ingen vei tilbake ;)Faktisk bare å presse når man har nok åpning. :)

kjente ikke forskjell på mondningsriene og åpningsriene..... Kom på sykehuset med 9 cm åpning, og var forberedt på å bli sendt hjem igjen, var jo ikke så vondt...... Pressriene er helt annerledes, kroppen tar rett og slett over, og du klarer ikke å holde igjen når trykketrangen kommer.

Signerer dette. Jeg kjente heller ikke forskjell på modnings og åpningsriene, satt hjemme og ventet på at det skulle bli skikkelig vondt, og kom på sykehuset med 8 cm åpning. Det var nok en glidende overgang der, men jeg tror det skjedde mye i løpet av kort tid mens jeg lå med registreringsutstyret. Da tok smertene seg veldig opp, jeg ble kvalm og kaldsvettet. Pressriene tar man ikke feil av. Da tar kroppen over og man må virkelig kjempe i mot for å ikke presse (og lage ufrivillige presselyder)!

Jeg hadde kynnere i to døgn med førstemann . Regelmessige kynnere som avtok. Det var slitsomt, fikk jo ikke sove.. De var ikke vonde. Men, plutselig var det alvor. Jeg fikk vondt i ryggen og i lårene.. Smertene kom mer og mer. Dette var nok åpningsrier.. Etter fem timer kom pressriene.

Med snuppa mi hadde jeg regelmessige kynnere eller modningsrier? på kvelden, men la meg til å sove. Våknet av ryggsmerter, sto opp og vannet gikk. Åpningsriene begynte deretter...og de var skikkelig vonde,,Etter en og en halv time med åpningsrier...var hun ute med et par press. Jeg var innlagt på Kk med begge, så jeg slapp ringe føden

Glemte skrive om hvordan jeg opplevde pressriene . Jeg skjønte egentlig ikke at det var det,, før jeg ble spurt om jeg følte for å presse. Alt skjedde så fort.. Tror jeg hadde et par pressrier så var Vetla ute:)

Med nr 1 kjente jeg med en gang pressriene startet... Tidligere enn det var det vel ganske likt hele dagen (bortsett fra at det ble vondere og vondere)
Med nr 2 gikk jeg lenge med modningsrier. Våknet på natta av fe (trodde jeg) men siden jeg va 2 dager overtid, og det ikke ble bedre med en dusj, så reiste vi til sykehuset for en sjekk.. Var litt sjokka da jeg kom inn med 9 cm! Skulle jo trodd jeg hadde visst forskjell den gangen, men... Hehe så tror nok det kan være veldig forskjellig...

❤ gutt født jan-11
❤ gutt født okt-09
❤bonusgutt født okt-00

Jeg kjente ikke forskjell på riene og kynnere da fødselen var i gang. Trodde bare det var svake kynnere. Så det er ikke alltid man kan være sikker på at det er rier man har (selv om det står i "lærebøkene" at man definitivt vil merke forskjell på kynnere og rier).
Jeg hadde ingen smerter heller før det nærmet seg de siste centimeterene, og når smerten kom så var den ikke så ille. Ble mest sliten i korsryggen og lårene egentlig.
Men forskjellen mellom rier og pressrier er veldig merkbar! Pressriene føles heeelt annerledes.

Back
Topp