Ulike legetimen, jordmor, ul osv

Lha86

Forelsket i forumet
❄️ Januargull 2023 ❄️
Hei!
Relativt fersk i graviditet, og er veldig usikker på når og hvor jeg skal bestille de ulike timene. Jeg kunne også tenkt meg TUL. Jeg er over 35 år og er i fedmeklasse 3, noe som muligens også gjør at jeg skal sjekkes opp grundigere. Sendte melding til fastlege, hun sier jeg skal bestille time hos henne mellom uke 7-12. Jeg er 4+3 i dag og har enda ikke bestilt noe som helst.

Graviditeten kom veldig overraskende på, da jeg har fått beskjed de siste 10 årene at jeg ikke kan bli gravid pga pcos. Er selvfølgelig veldig glad! Men det dukker stadig vekk opp nye spørsmål jeg ikke har satt meg inn i.

Når du er over 35 har du krav på både TUL og nipt-test. Ville tatt kontakt med jordmor i kommunen, min erfaring er at de ofte har mer tid og forståelse for sånt. :Heartred

Hei!
Relativt fersk i graviditet, og er veldig usikker på når og hvor jeg skal bestille de ulike timene. Jeg kunne også tenkt meg TUL. Jeg er over 35 år og er i fedmeklasse 3, noe som muligens også gjør at jeg skal sjekkes opp grundigere. Sendte melding til fastlege, hun sier jeg skal bestille time hos henne mellom uke 7-12. Jeg er 4+3 i dag og har enda ikke bestilt noe som helst.

Graviditeten kom veldig overraskende på, da jeg har fått beskjed de siste 10 årene at jeg ikke kan bli gravid pga pcos. Er selvfølgelig veldig glad! Men det dukker stadig vekk opp nye spørsmål jeg ikke har satt meg inn i.

I min kommune anbefaler jordmortjenesten å ha første svangerskapskontroll tidlig. Jeg har fått time neste uke når jeg er 6+0. Så jeg ville bestilt time hos enten lege eller jordmor med en gang. Bestill akkurat der du ønsker. Jeg tar første time hos jordmor, men ser for meg at det blir annenhver lege/jordmor fremover.

TUL anbefales fra uke 6+0. Selv skal jeg når jeg er 7 uker på vei. Og så håper jeg på TUL rundt uke 12 som skal tilbys til alle over 35år.

Jeg tok kontakt med både lege og jordmortjeneste tidlig, da jeg har hørt at det kan være ventetid pga liten kapasitet hos jordmor, og legen min vet jeg har det travelt.

Fikk jordmortime i uke 6 og legetime i uke 9 (tror jeg det blir), men er tydeligvis litt forskjellig fra sted til sted hvor tidlig de vil ha deg inn.
(Jeg skrev til både lege og jordmor at jeg var X antall uker gravid, og ønsket time til første sjekk, så tenkte jeg at de selv fikk avgjøre hva som var passende for dem.)

Og skal man på TUL må jo henvisning sendes, så om du ikke får time før nærmere uke 12 ville jeg uansett tatt opp akkurat det med dem.

Jeg følte meg tryggere hos jordmor enn fastlegen. Jordmor hadde god tid og forklarte godt, og kan graviditet. Fastlegen måtte sjekke på en sjekkliste hva hun skulle gjøre, og ordnet egentlig bare det formelle. Fastleger skal jo kunne litt om alt så ikke så rart de ikke er 100 % trygg på alt. Men jeg vil tro dette varierer en del. Så jeg vil absolutt anbefale deg å bare få time så tidlig du får hos både jordmor og fastlege, så får du vite litt mer om videre gang :Heartred Alltid en trygghet i å vite hva man har fremfor seg.

Tusen takk for gode svar:happy:
Er litt forvirret da det står jordmor og fastlege om hverandre på nettet og at man kan velge litt som det passer man selv.

Da tar jeg en ringerunde i morgen:happy: Fastlegen sa jeg måtte bestille TUL privat før uke 12 om jeg ønsket det.

Fikk ikke første legetime før 29. juni, syns det var veldig lenge til. Er da uke 11/12.

Jordmor skulle ringe i morgen da jeg har risikosvangerskap og fødselen har startet alt for tidlig i begge mine tidligere graviditeter. Håper jeg får komme inn der før juni. De skulle også komme med dato for tidlig ultralyd:)

Jeg bestilte tidlig Ul i dag til 25. Mai,. Legen sa jeg kunne bestille legetime mellom uke 7-12o_O Så får vel bestille meg en time der også snartxsmile9

Back
Topp