Ulik informasjon antibiotika

Hageblomsten

Forelsket i forumet
Har en betennelse i tannkjøttet og har fått antibiotika. Lege vet jeg er gravid og har skrevet ut Dicloxacillin til meg. Leste nettopp pakningsvedlegget, og der står det at preparatet ikke bør brukes under graviditet. Men på nettsiden til Norsk Legemiddelhåndbok står det at denne er trygg for gravide :bored:
Noen som kan forklare hvorfor det står forskjellig informasjon på denne antibiotikaen? Forstår at det beste er å snakke med legen, men nå er det stengt og åpner jo ikke igjen før mandag. Og tablettene skal jeg ta tre ganger om dagen.
Livredd for å skade fosteret :( Er bare 9+1 i dag.
 
Har en betennelse i tannkjøttet og har fått antibiotika. Lege vet jeg er gravid og har skrevet ut Dicloxacillin til meg. Leste nettopp pakningsvedlegget, og der står det at preparatet ikke bør brukes under graviditet. Men på nettsiden til Norsk Legemiddelhåndbok står det at denne er trygg for gravide :bored:
Noen som kan forklare hvorfor det står forskjellig informasjon på denne antibiotikaen? Forstår at det beste er å snakke med legen, men nå er det stengt og åpner jo ikke igjen før mandag. Og tablettene skal jeg ta tre ganger om dagen.
Livredd for å skade fosteret :( Er bare 9+1 i dag.

Det står på veldig mye medisiner at det ikke skal brukes under graviditet eller rådfør deg med lege før du bruker dette i graviditet. Tror nok legemiddelprodusentene også vil "sikre seg" litt ved å skrive dette.
Men når jeg søker opp denne antibiotikaen står det opptil flere steder at det trygt kan brukes under svangerskap, og når man ammer :)
 
Føler i pakningsvedlegget er det standard å skrive
 
Back
Topp