Ulcerøs kolitt

VenterpåAugust

Blir kjent med forumet
Hei

Noen andre augustmammer som har fordøyelsessykdommer? Legen min sjekket opp litt rundt medisinene jeg tar, og de var ikke så lure å bruke i tredje trimester. De kan gi hjertefeil hos foster. Uten pillene blusser sykdommen opp igjen, som kan føre til abort eller for tidlig fødsel. Synes det er et umulig valg å ta. Foreløpig går jeg på tablettene.

Noen andre i samme situasjon som har fått litt klarere råd?

Jeg har ikke ulcerøs kolitt, men har en kronisk fordøyelsessykdom. Er vant til å ta tabletter innimellom når jeg ikke er god, men ikke avhengig. Blir mye hjemme når jeg har dårlige dager. Såvidt jeg vet er ikke de tablettene skadelige for foster, så det kan jo ikke sammenlignes med de som du tar.
Men slitsomt likevel når magen ikke spiller på lag :o
Vanskelig valg du har, hvis konsekvensene er såpass alvorlige :(
Har dessverre ikke noe erfaring å komme med, men håper du klarer finne ut hva som er best for deg og den lille ❤️

Eg har UC!! Har vært medisin og så og si symptomfri i alle mine 3 svangerskap! Aldri så frisk som når eg er gravid. Kas medisiner bruker du? Eg bruker Imurel til vanlig kombinert med pentasa supp.

Eg har UC!! Har vært medisin og så og si symptomfri i alle mine 3 svangerskap! Aldri så frisk som når eg er gravid. Kas medisiner bruker du? Eg bruker Imurel til vanlig kombinert med pentasa supp.
Så du slutter med imurel når du er gravid? Jeg bruker mezavant.

Har bestillt time hos spesialisten min. Må jo være andre som går på samme medisin og blir gravide.

Så du slutter med imurel når du er gravid? Jeg bruker mezavant.

Har bestillt time hos spesialisten min. Må jo være andre som går på samme medisin og blir gravide.
Ja, sluttet når vi begynte å prøve! Begynte da med pentasa supp morgen og kveld. Har du vore gravid før? Eg veit at de fleste er relativt friske i grsvid og ammeperiode!

Nei. Dette er min første. Har lest at fordøyelsen er tregere under svangerskapet. Kan jo være en fordel for oss!
Har redusert fra 4x1200mg til 3 fra i dag. Går det fint reduserer jeg til 2 om en måneds tid.

Hei! Jeg er ibd-sykepleier og min erfaring er at om man er i remisjon når man blir gravid, så går det helt fint å seponere medisinen en periode. Mange av de jeg har fulgt gjennom svangerskap har fortalt at de aldri har vært friskere! Men lurt å ta kontakt med gastroenterolog så dere kan legge en plan fremover, jeg pleier blant annet å ha tettere kontroll med avføringsprøver og blodprøver hos de som er gravide:)

Ja, sluttet når vi begynte å prøve! Begynte da med pentasa supp morgen og kveld. Har du vore gravid før? Eg veit at de fleste er relativt friske i grsvid og ammeperiode!
Så du er ikke helt sluttet på medisiner nå? Jeg tar asacol som er samme type preparat som pentasa. For min del synes jeg magen er mer trøblete nå, mer magesmerter trolig pga lettere forstoppelse og luftsmerter. Har uc og irritabel tarm i tillegg og det er nok heller den irritable tarmen som lager trøbbel for meg nå.

Ah!! Men eg har mykje luft da, mer enn vanlig! Tror det er pga svangerskapet og at det gir seg snart. Nei eg har kutta ut alle medisiner, men før eg ble gravid brukte pentasa.

Nei. Dette er min første. Har lest at fordøyelsen er tregere under svangerskapet. Kan jo være en fordel for oss!
Har redusert fra 4x1200mg til 3 fra i dag. Går det fint reduserer jeg til 2 om en måneds tid.
Har du plager nå da?

Hei! Jeg er ibd-sykepleier og min erfaring er at om man er i remisjon når man blir gravid, så går det helt fint å seponere medisinen en periode. Mange av de jeg har fulgt gjennom svangerskap har fortalt at de aldri har vært friskere! Men lurt å ta kontakt med gastroenterolog så dere kan legge en plan fremover, jeg pleier blant annet å ha tettere kontroll med avføringsprøver og blodprøver hos de som er gravide:)

Takk for svar!

Er veldig redd for å slutte helt, så prøver i første omgang en nedtrapping. Har bestilt time til spesialist på ahus, så får diskutert det ordentlig før jeg går inn i tredje trimester.

Ah!! Men eg har mykje luft da, mer enn vanlig! Tror det er pga svangerskapet og at det gir seg snart. Nei eg har kutta ut alle medisiner, men før eg ble gravid brukte pentasa.
Ok, er det i samråd med lege? Har du fått høre noe negativt ift pentasa og svangerskap?

Veldig ustabil i magen. Veksler mellom forstoppelse og løs mage. Masse luft! Derfor jeg er redd for å slutte på medisinen. Men ikke hatt synlig blod i avføringen siden sommeren.
Sånn har eg det også!! Men langt fra så ustabilt som til vanlig! Eg klarer feks å holde meg om eg kjenner eg må på do, det klarer eg omtrent ikkje til vanlig- da MÅ doen være i en rekkevidde av 5-(max)10 minutter!

Ok, er det i samråd med lege? Har du fått høre noe negativt ift pentasa og svangerskap?
Nei pentasa skal gå fint og bruke, men eg valgte å kutte heilt ut etter positiv test pga tidligere erfaringer i forhold til sykdom og svangerskap. Eg klarer meg fint uten nå, men er jo såklart dager der eg går på do oftere enn vanlig og har litt løs mage, men ikkje på langt nær så ille som til vanlig :)

Nei pentasa skal gå fint og bruke, men eg valgte å kutte heilt ut etter positiv test pga tidligere erfaringer i forhold til sykdom og svangerskap. Eg klarer meg fint uten nå, men er jo såklart dager der eg går på do oftere enn vanlig og har litt løs mage, men ikkje på langt nær så ille som til vanlig :)
Ok...jeg fikk beskjed av legen at det ikke var noe bra å få oppblussing i svangerskapet og at vi derfor ikke skulle nedjustere eller kutte ut asacolen min.

Ok...jeg fikk beskjed av legen at det ikke var noe bra å få oppblussing i svangerskapet og at vi derfor ikke skulle nedjustere eller kutte ut asacolen min.
Dersom du er bra nå og ikkje har mykje symptomer, så vil du mest trolig holde deg bra uten medisiner! Men nå veit jo ikkje eg hvor mye plager du har til vanlig. Du kan stille samme spørsmål inne på generelt, kanskje flere kan svare deg positivt?

Sniker fra september. Jeg bruker ikke medisiner til vanlig da jeg er for det meste mildt plaget, med større utbrudd innimellom. Men når jeg er gravid er formen kjempefin. Venter 3 mann nå.

Dersom du er bra nå og ikkje har mykje symptomer, så vil du mest trolig holde deg bra uten medisiner! Men nå veit jo ikkje eg hvor mye plager du har til vanlig. Du kan stille samme spørsmål inne på generelt, kanskje flere kan svare deg positivt?
Klarer stort sett å regulere tilbakefall med økning i asacol. Sist gang var før i fjor sommer. Jeg opplever svangerskapet som et stort stressmoment og er redd det skal trigge utbrudd. Tror rett og slett ikke jeg våger kutte ned eller kutte asacol helt med mindre det er noe risiko for fosteret å bruke det.

Back
Topp