ulcerøs Colitt

lille iskaffe

Forumet er livet
Noen som har det? Tok det lang tid før du fikk medisiner som virket? Sambo har begynt på medisiner rett før sommeren, men nå har han blitt værre så da funker nok ikke de han har fått så må få andre.Får litt vondt av han da han sitter på doen HELE natten stakkars.

Æg har. Første runde me medisinering funka fint, men mått bytt medisin når æg va ferdi me prednisolon. Medisin nr 2 hjalp itj stort. No går æg på prednisolon å ska bynnj me immunsvekkende medisin. Send pm vess du lure på nå spesielt.

Samboeren min hadde/har det. Han var dritsyk! Gikk ned uendelig mange kg.
( Han er bra nå sa de sist han hadde kamra i æsn. Legen sa at det ikke vistes på tarmen engang hvor fucka den hadde vært før. For den var ille )

Han ble bedre etter en stund, men han har hatt perioder der han har vært veldig dårlig igjen.. men ikke sann han var da han fikk det.
Nå er det kanskje noen år vertfall siden han har hatt noe som helst "tilbakefall".

Jeg har hatt det i mange år. Send gjerne en pm om du lurer på noe. Det gjelder vel egentlig for dere alle[:)]

Mannen min har det... Han bruker en medisin som heter Pentasa. Den har fungert sånn passe i noen år.

Måtte bruke Medrol i tillegg til pentasa nå i høst fordi han ble KJEMPEDÅRLIG! Det tok da en ukes tid før magen var grei nok igjen.

Helt god blir han aldri, men medisinene klarer å holde magen under kontroll iallefall...

Denne sykdommen er bokstavelig talt noe dritt! [:'(][:'(][8D]

Det er en kronisk sykdom som kommer igjen gang på gang.

Samboeren min har det. Han har fått noen stikkpiller han må ta hver gang han får symptomer, da går det ca 2 uker så er han frisk igjen[:)]

Nå sist gikk han 3 mnd før han gjorde noe med det (hadde ikke piller). Og da var han dårlig lenge.....

Jeg husker ikke hva tablettene heter, men husker jeg leste på birbikningene at menn blir sterilie av den da de tar den, men etter slutt så fungerer de igjen[:-]

Det er forresten 3 grader av sykdommen, de som har den verste graden sliter veeeeldig!!!

Så med tanke på graden av sykdommen så har det noe å si på hvor "godt" tablettene fungerer.

Men de som blir veldig dårlige skal ha tilbud om blodoverføring, de har veldig lett for å miste mye blod, og dermed bli blodfattig[&o]

Prøvd alternativ behandling? Vet ikke mye om dette selv, men vet om ei hvor det hjalp masse. Det er en del ting hu ikke spiser og må spise jevnlig osv. Aner som sagt ikke noe om det, men er kanskje et bra tips?

Min samboer har mc og Malin har uc. På henne er det eneste som fungerer prednisolon. Hun har prøvd remicade og det hjalp i hele 2 mnd[:-] så nå stikker jeg henne hver 14 dag med humira. den har ikke helt virket som den skal heller men må gi den litt tid. ellers har hun vært innom det meste og ingentig hjelper. Og i tillegg så har det spredd seg til tynntarmen så da er det vel sannsynlig at hun har fått feil diagnose. Når det gjelder medisiner så er det bare feiling og prøving desverre. Imurel har heller ikke funket noe særlig på Malin. Håper de snart finner noe som kan hjelpe skikkelig på disse sykdommene[&o] Og jeg er skikkelig uttafor av og se de ha det vondt. slitsomt faktisk og være den eneste friske i familien[&o]

Jeg har det og har gått igjennom min første medisinkur nå i 3 mnd uten å bli bedre. føler meg verre til tider. Det er en grusom sykdom, ihvertfall med to små å ta vare på i tillegg. Det er nok sånn at man må bare prøve forskjellige typer for å finne en som funker for han. Er også viktig å legge om kostholde og finne ut hva han tåler og spise. Jeg kan KUN spise grove knekkebrød med salami på. ingenting annet! Ikke middag i det hele tatt. det er kjedelig i lengden. og kan bare drikke vann, saft eller drikkeyoghurt. Drikkeyoghurt er vindundermedisin for meg[:)] Har man U C er sjansen stor for å ha matallergier også, jeg tror jeg har cøliaki i tillegg så spiser ikke brødmat. Dette burde han også få sjekket om det kan gi bedring... Håper samboern din blir bedre snart...

ORIGINAL: nothernstar

Jeg har det og har gått igjennom min første medisinkur nå i 3 mnd uten å bli bedre. føler meg verre til tider. Det er en grusom sykdom, ihvertfall med to små å ta vare på i tillegg. Det er nok sånn at man må bare prøve forskjellige typer for å finne en som funker for han. Er også viktig å legge om kostholde og finne ut hva han tåler og spise. Jeg kan KUN spise grove knekkebrød med salami på. ingenting annet! Ikke middag i det hele tatt. det er kjedelig i lengden. og kan bare drikke vann, saft eller drikkeyoghurt. Drikkeyoghurt er vindundermedisin for meg[:)] Har man U C er sjansen stor for å ha matallergier også, jeg tror jeg har cøliaki i tillegg så spiser ikke brødmat. Dette burde han også få sjekket om det kan gi bedring... Håper samboern din blir bedre snart...

Jeg må få spørre hvem som sier at du skal spise så grovt???? Når man spiser mye fiber så jobber tarmene mye mer og får da ikke tid til og hvile..Hvordan kan da betennelsen dempe seg? Jeg mener ikke og være frekk men har nå lært det ene og det andre om disse 2 sykdommene i 5 år nå snart. Og det siste jeg hørte fra en meget flink overlege var at fiber ikke er så veldig bra. Mange har det for seg at man må legge om kostholdet fullstendig. Kanskje det vil hjelpe for noen men de jeg har snakket med har til slutt blitt dårlig av og gå på diett også. Husk at når man tar vekk store deler av kosten så må man erstatte det med andre ting slik at man får i seg de vitaminer og mineraler som man da ikke får igjennom maten. Nå er det nok litt anderledes med Malin. siden hun er så liten så er det ikke noe sjakktrekk og kutte ut noe. Hadde hun vært eldre så hadde de nok kanskje gjort det selv om jeg ikke er helt enig i den.. Men det er meg om det[;)]

en dag kan man spise druer og neste dag blir man dårlig av det. Det eneste jeg holder Malin vekke fra er krydder og melk. For det blir hun dårlig av. Ellers spiser hun alt.

takk for svar! Han fikk diagnosen Crohns da han var 8 år eller noe og fikk medisiner mot det som hjalp.Så han slutte med de og var grei i magen i mange år. Men i juletider i fjor ble han dårlig igjen og gikk sånn til sommeren (dumt å gå så lenge meeeeen) så da han kom til sykehuset så ville de egentlig legge han inn til blodoverføring og fordi tarmen ikke så ut i det hele tatt.Men denne gangen fikk han beskjed om at det var ulcerøs colitt.De var redd det hadde gått hull på den osv men det gikk bra og han begynte på predisolon og Pentasa. Det har bedret seg og prøvene har begynt å normalisere seg, men de vil helst han skal trappe ned på predisolon og det går IKKE så han må antagelig begynne på noe som gjør at immunforsvaret ble svekket. Han har endret kostholdet noe og skjerpet seg på det men får sånne netter som i natt ganske ofte.

Sambo går på prednisolon, kortison og imurel. Han har også fått remicade. Og det funka kjempebra på han[:)] Tar også noen stikkpiller når han er litt dårlig.

Men så har han hatt det i 4 å¨r da, og har hatt en del nedturer[&:]  Han har vært innlagt en god del ganger på sykehuset, operert og fått blod mange ganger. Heldigvis lenge siden vi hadde en nedtur[:)] Tærer på forholder når ALT havner på meg..[&:]

Back
Topp