ul

mellissa

Gift med forumet
er det veldig vanlig å ha ul tidligere enn uke 17-19? det er jo det som er den ordinære ul [:)]
føler det er bare meg som ikke har vært eller har planlagt ultralyd nå i de nærmeste ukene [:)] har kjempe lyst da, men har hørt at det er bare i visse tilfeller man får?

har ikke vært hos legen enda heller, når jeg snakka med han sa han at det vanligste var å ha 1 kontroll 10-12 uke :)

ORIGINAL: mellissa

er det veldig vanlig å ha ul tidligere enn uke 17-19? det er jo det som er den ordinære ul [:)]
føler det er bare meg som ikke har vært eller har planlagt ultralyd nå i de nærmeste ukene [:)] har kjempe lyst da, men har hørt at det er bare i visse tilfeller man får?

har ikke vært hos legen enda heller, når jeg snakka med han sa han at det vanligste var å ha 1 kontroll 10-12 uke :)

De aller aller fleste her inne har nok bestilt seg privat UL, som må betales.... Men det er riktig at man må ha en god grunn for å få ul så tidlig... Det er selvfølgelig avhengig av legen man går til også da.. Noen er strengere enn andre...

Det er ikke noe grunn for at du bør ta ultralyd før den ordinære, mange som ikke har det[:)]

Ellers kan du betale for å gå til en privat klinikk som utfører ultralyd, det er det mange som gjør, av nysgjerrighet rett og slett.

Også er det mange som får henvisning til tidlig ultraly pga diverse medisinske problem eller blødninger.

Uansett er det opp til hver enkelt om man vil betale for å ta ekstra eller vente til uke 17-18. Ikke noe i veien for å vente om du er frisk og klarer å holde nysgjerrigheten i sjakk[;)]

jeg skjønner [;)] var litt usikker om de fleste hadde blitt sendt til ul av leger :) men forstår mer når det er snakk om å ha bestilt seg privat ul [:)]
har absolutt tenkt på det å bestille meg privat ul, men alle dere som har gjort det allerede, var det innvendig ul? :)
har lyst å vente til man kan ta utvendig jeg, er min første graviditet så føler meg grønn på når man egentlig kan ta utvendig ul [:)] har hørt at det er etter uke 12 når livmora er komt lengre opp, men noen sier før :P hehe føler ikke alltid at jeg blir helt klok når jeg hører forskjellige ting [;)]

jeg har hatt en privat..
og skal ha en til før den ordinære..

Det er ikke vanlig med UL før 17-19 uke. Den jordmora jeg skal gå til har et gammelt apparat, så hun tar en kjapp UL på første kontroll som er i tidligst uke 12. Må ha vært hos lege først, så det var jeg  i uke 8. Vi skal på ferie i uke 13, så vil vite at alt er ok før det, hvis ikke hadde jeg nok ventet noen uker med de første kontrollene.

Ellers hadde jeg en skikkelig blødning for 1 uke siden, så da blei det jo en UL, men det var jo ikke akkurat planlagt.

Så lenge du er i form er det ingen ting i veien med å vente. Bare gled deg til den ordinære, er helt fantastisk...

Jeg har ikke en grunn til å be om det på sykehuset,
men jeg ønsker å se at alt er ok, og gjør derfor det privat!

ORIGINAL: mellissa

jeg skjønner [;)] var litt usikker om de fleste hadde blitt sendt til ul av leger :) men forstår mer når det er snakk om å ha bestilt seg privat ul [:)]
har absolutt tenkt på det å bestille meg privat ul, men alle dere som har gjort det allerede, var det innvendig ul? :)
har lyst å vente til man kan ta utvendig jeg, er min første graviditet så føler meg grønn på når man egentlig kan ta utvendig ul [:)] har hørt at det er etter uke 12 når livmora er komt lengre opp, men noen sier før :P hehe føler ikke alltid at jeg blir helt klok når jeg hører forskjellige ting [;)]

Jeg var til ultralyd i uke 7+1 og da ble det tatt innvendig. Var igjen for fire dager siden når jeg var 10+3 uker på vei og da var det utvendig. Kommer nok litt an på hvem du går til, men du kan jo bare spørre om ikke de kan prøve med vanlig utvendig før de evt må ta innvendig hvis de ikke ser noe.

jeg har ikke tenkt meg i vei på ul før den ordinære. har heller ikke vært til legen enda, skal det på mandag [:D]

Og noen tar det pga tidligere spontanaborter ol og er dermed bekymra, andre tar det av ren nyskjerrighet. Jeg for min del har bestilt UL pga spontanabort i desember og har derfor vært et nervevrak. Men nå ser jeg lyst på det, alt som skulle til var å se et friskt hjerte som slo normalt [:D]

Legen min har ul-apparat så han titta raskt om alt stod bra til på forrige kontroll. Syntes det var veldig betryggende. Tror jeg har blitt mer nervøs etter jeg begynte å henge på BV og BIM [8D], så hadde nok tatt en tidlig privat ul uansett vil jeg tro.

tusen takk for alle svar jenter <3
følte meg mye klokere nå [:D]

skal bestille time til legen om 1 uke, og har tenkt på å kanskje bestille privat ul engang i mellom uke 11-14 [:)]

Back
Topp