UL?

x1xMiss.H

Flørter med forumet
jeg har fått legetime på mandag. men ser at det er mange her som har fått time til UL. er det privat dere har bestilt eller fått henvisning fra legen deres?

hos legen min har de ikke UL...

Skal ha første legetime i uke 9/10 (er vel midt i uke 6 nå). Da skal jeg ha ul men det er bare siden legen min har egen ul-maskin. Har ikke noen grunn for å få tidlig ul.

jeg har vært på UL...
gikk til min gyn, skulle ha kontroll time uansett så tok det samtidig.. :)

og alt gyn sa var grattulerer.

ok synes det er rart egentlig hvis ikke legen har UL. vet at de har sånn Ultralyd-gele, den har jeg sett der..
hadde vært supert og veldig betryggende hvis jeg hadde fått UL..

kan hun merke at jeg er gravid ved en gyn undersøkelse? vil bare ha en bekreftelse på graviditeten min.

Og er det normalt å ha gyn undersøkelse første legetime?

ORIGINAL: Miss.H

ok synes det er rart egentlig hvis ikke legen har UL. vet at de har sånn Ultralyd-gele, den har jeg sett der..
hadde vært supert og veldig betryggende hvis jeg hadde fått UL..

kan hun merke at jeg er gravid ved en gyn undersøkelse? vil bare ha en bekreftelse på graviditeten min.

Og er det normalt å ha gyn undersøkelse første legetime?

kan bekrefte graviditeten gjennom gyn undersøkelse ja, tror i hvert fall det.

jeg fikk en gyn undersøkelse sist[&:] ikke veldig behaglig, syntes han legen som gjorde det, er veldig ekkel[:'(]
når jeg skal til legen på onsdag, tar jeg med en urinprøve, å be om å få slippe det[:-]

Jeg skulle få beskjed fra legen min om jeg trengte å ta med urinprøve sa legesekretæren..

får vel bare bestille privat time for ultralyd, vil virkelig se at alt er bra!

Og hvis hun tar blodprøve, er det for å se på hcg nivået? hvor lang tid går d før man får svar?

masse spørsmål her gitt hehe [:D] tusen hjertelig takk for svar jentene!

Av det jeg kan huske fra sist gang, så gjør de ikke så mye mer enn å ta blodprøve og få inn urinprøve for å sjekke for protein på første kontroll[:)]

De trenger slett ikke ha UL der fordi om de har geleen, den brukes nemlig også ved dopperlundersøkelse, sånn der man hører hjerteslagene. Det er nemlig en form for ul, bare at det er bare lyd, ikke bilde.

De fleste leger har ikke UL. På legekontoret jeg går er det en (av de fire) legene som har UL, de må jo ha spesialkompetanse for å kunne bruke det. Jeg fikk time der, hastetime, sist jeg var gravid, grunnet blødniger, og fikk da se et bankende hjerte. 7+0 etter mine beregninger, 7+5 etter hans, men jeg ble satt tilbake på ordinær UL.

Normalt er det urinprøve, blodprøve og blodtrykk, senere måler de livmora og lytter etter hjertelyd også. UL  er (heldigvis, vil jeg si) ikke en del av den normale svangerskapsomsorgen for de fleste.

ok tusen takk for svar

Legen min har ikke ul, sist jeg var gravid var jeg ikke på ul før uke 18. Legen sjekket hjertelyd og magemål (husker ikke hva det heter)

Back
Topp