UL / Tidlig UL ??

Mymlen

Glad i forumet
Hei.
Er gravid i uke 4+6 og har ingen barn fra før. Leser mye rundt om UL og tidlig UL.
Hva er tidlig UL og hva er vanlig? Og hvorfor tar man tidlig ultralyd? :P
Er ganske grønn på dette området og har ikke snakket med legen om denne graviditeten enda så tenkte jeg kan jo like gjerne spørre dere her inne ;-)

Hei.
Er gravid i uke 4+6 og har ingen barn fra før. Leser mye rundt om UL og tidlig UL.
Hva er tidlig UL og hva er vanlig? Og hvorfor tar man tidlig ultralyd? :p
Er ganske grønn på dette området og har ikke snakket med legen om denne graviditeten enda så tenkte jeg kan jo like gjerne spørre dere her inne ;-)

Vanlig /ordinær ul er den som er i uke 17-18.
Tidlig ul er tidligere. Gjerne fra 12 og tidligere. Ett tilbud som er til de som har hatt problemer under tidligere svangerskap, har blødninger, eller andre grunner til å ville sjekke at alt er som det skal. Er legen som henviser til tidlig ul :)

Vanlig /ordinær ul er den som er i uke 17-18.
Tidlig ul er tidligere. Gjerne fra 12 og tidligere. Ett tilbud som er til de som har hatt problemer under tidligere svangerskap, har blødninger, eller andre grunner til å ville sjekke at alt er som det skal. Er legen som henviser til tidlig ul :)

Er det veldig vanlig med tidlig ul?

Er det veldig vanlig med tidlig ul?

Mja, det er nok ganske mange som tar det, og storparten gjør det nok privat og betaler selv, koster fra 500-1500 avhengig av hvor du bor. Å få henvisning til det er sjeldnere, det skal være medisinsk grunn til det.

Kjønn kan man stort sett se trygt fra uke 14, men kan se antydninger tidligere. Men jo tidligere jo større feilmargin, fordi kjønnene kan se veldig like ut så tidlig. Er det synlig får man stort sett vite kjønn ved ordinær ultralyd i ca uke 18, men er ingen garanti, siden fokuset der er den anatomiske utviklingen og ikke kjønn :)

Mja, det er nok ganske mange som tar det, og storparten gjør det nok privat og betaler selv, koster fra 500-1500 avhengig av hvor du bor. Å få henvisning til det er sjeldnere, det skal være medisinsk grunn til det.

Kjønn kan man stort sett se trygt fra uke 14, men kan se antydninger tidligere. Men jo tidligere jo større feilmargin, fordi kjønnene kan se veldig like ut så tidlig. Er det synlig får man stort sett vite kjønn ved ordinær ultralyd i ca uke 18, men er ingen garanti, siden fokuset der er den anatomiske utviklingen og ikke kjønn :)

Hmm.. Får vel høre med sambo om vi skal vurdere dette. Kjenner jeg meg selv rett kan jeg bli veldig utålmodig og uke 18 er jo lenge til :p

Hmm.. Får vel høre med sambo om vi skal vurdere dette. Kjenner jeg meg selv rett kan jeg bli veldig utålmodig og uke 18 er jo lenge til :p

Vi tok privat i uke 10, og det var en veldig fin opplevelse. Vi ville bare se at det var liv egentlig, kjønn og resten ventet vi med til OUL, som også ble en fabelaktig opplevelse :)

Vi tok privat i uke 10, og det var en veldig fin opplevelse. Vi ville bare se at det var liv egentlig, kjønn og resten ventet vi med til OUL, som også ble en fabelaktig opplevelse :)

Fikk dere høre hjertet da? Var det lang ventetid når dere bestilte tidlig ul?

Fikk dere høre hjertet da? Var det lang ventetid når dere bestilte tidlig ul?

Fikk både høre og se hjertet :) Nei, var kort ventetid, bestilte vel en uke i forveien, men kunne ha fått dagen etter om vi ville :) Men det varierer jo fra plass til plass :)

Jeg har vært i fertilitetsbehandling både nå og i forrige svangerskap, derfor får jeg tilbud om tidlig ul og velger og benytte meg av det for å se om det er "liv laga" slik at jeg kan slappe av fremover. Har fått time i slutten av mai, så er riktignok spent og litt redd.

Jeg har vært i fertilitetsbehandling både nå og i forrige svangerskap, derfor får jeg tilbud om tidlig ul og velger og benytte meg av det for å se om det er "liv laga" slik at jeg kan slappe av fremover. Har fått time i slutten av mai, så er riktignok spent og litt redd.

Spennende! Håper spiren holder seg godt fast hos deg også <3

Jeg tok nettopp tidlig ul, er 6+3, så jeg trodde at jeg ikke kom til å se noe som helst egentlig siden det er så lite enda. Men vi fikk se et bankende hjerte <3 Det var på Familieklinikken på Majorstua, vil virkelig anbefale det stedet! :) Hun tok utvendig ultralyd, og allikevel fikk vi svar på alt vi lurte på :-) Kostet 1100, men det var det verdt!

Skal til gynekolog i morgen og ta tidlig ul, ble henvist av lege siden eg hadde sa i fjor. Grugleder meg, er da ca 6+4

Jeg tok nettopp tidlig ul, er 6+3, så jeg trodde at jeg ikke kom til å se noe som helst egentlig siden det er så lite enda. Men vi fikk se et bankende hjerte <3 Det var på Familieklinikken på Majorstua, vil virkelig anbefale det stedet! :) Hun tok utvendig ultralyd, og allikevel fikk vi svar på alt vi lurte på :) Kostet 1100, men det var det verdt!

Så godt å høre :) Fikk du sett embryoet like tydelig og klart som på innvendig UL?Lurer litt på å booke time der selv tidlig i uke 6, men er litt bekrymret for at det ikke er like bra som innvendig UL :)

Hei.
Hva er tidlig UL og hva er vanlig? Og hvorfor tar man tidlig ultralyd? :P
Jeg var på tidlig UL fordi min og legens beregning ikke stemte overens, fordi jeg har en lang syklus og jeg ville finne ut av hvor langt jeg var på vei. Så da bestilte jeg time til tidlig ultralyd privat.

Skal på tul 6juni, da er jeg ca 7-8 uker på vei. Vil egentlig i uke 12, men klarer ikke å holde meg.. :p
Forje gang var jeg i uke 8 og så en liten søt bamsemums, følte meg 10000 kg lettere!

Blir enda en tidlig ul på meg, om 11 dager, er da ca 9+0 :-) Satser på at hjertet fortsatt slår og lille vokser seg stor og sterk <3

Jeg har hatt 2 tidlige ul allerede da jeg desverre har hatt noe blødninger, og skal ha neste igjen i uke 12 :) Vet ikke om det er så vanlig, men har vel en snill fastlege som er opptatt av å følge godt opp =) Koselig å kunne se et bankende hjerte allerede i uke 7 :D

Back
Topp