UL-termin vs menstermin

Gollemor

Forumet er livet
VIP
Når det er en uke forskjell, og man vet hvilke dager man hadde EL og sex, hvorfor er det da så stor forskjell på datoene?

Ja, det her er et patetisk forsøk på å finne grunner til å tro at baby kommer før den gjør ;) Fornuften er lagt vekk, og jeg heier på mensterminen 17. juni, foran UL-terminen 25. juni.
Akupunktøren går etter menstermin, da. Det er jo hyggelig :)

Her var mensternin 8 aug, UL termin 14 aug, og han kom den 20 aug ;)

Lillemor var en keiser, så hun ble tatt 14 dager før termin.

Jeg har blitt satt frem begge gangene og begge har kommet 39+0 i forhold til ul. Begge var små, så de var nok etter min termin likevel:)

Egget kan gå i dvale f.eks?

Skjønner virkelig ikke hvorfor man skal finne ut sin egen termindato og holde sååååååå bom fast på den. Termin er en PERIODE ikke en bestemt dato!!! Sykehuset gjør en undersøkelse av barnet i uke 17-20 sånn ca for å sette en termindato. Den er en medisinsk dato... som estimerer risiko ved om barnet fødes prematurt eller at risiko ved evnt overtid.

Hoppsideisjohei skrev:
Skjønner virkelig ikke hvorfor man skal finne ut sin egen termindato og holde sååååååå bom fast på den. Termin er en PERIODE ikke en bestemt dato!!! Sykehuset gjør en undersøkelse av barnet i uke 17-20 sånn ca for å sette en termindato. Den er en medisinsk dato... som estimerer risiko ved om barnet fødes prematurt eller at risiko ved evnt overtid.

Slapp av.
Det var bare et spørsmål. Skrevet med selvironi. Får huske å putte inn ørten smileys neste gang.
Sykehuset går også ut fra ens egen termindato helt til de lager sin egen, såeh.. er det egentlig så rart at man har den første datoen i bakhodet?
Jeg får STORE barn, og når UL-termin er etter menstermin, og det frarådes meg å føde for store barn, da er det vel en selvfølge at man håper at mensterminen stemmer, så man slipper igangsetting eller keisersnitt.

Gollemor skrev:

Hoppsideisjohei skrev:

Slapp av.
Det var bare et spørsmål. Skrevet med selvironi. Får huske å putte inn ørten smileys neste gang.
Sykehuset går også ut fra ens egen termindato helt til de lager sin egen, såeh.. er det egentlig så rart at man har den første datoen i bakhodet?
Jeg får STORE barn, og når UL-termin er etter menstermin, og det frarådes meg å føde for store barn, da er det vel en selvfølge at man håper at mensterminen stemmer, så man slipper igangsetting eller keisersnitt.

Joda forstår deg jo... men det er så fryktelig mange som går å gnager på disse termindatoene at jeg blir lei. 
Er ikke så sur som jeg "høres" ut altså. 

Hoppsideisjohei skrev:

Gollemor skrev:

Hoppsideisjohei skrev:

Slapp av.

Joda forstår deg jo... men det er så fryktelig mange som går å gnager på disse termindatoene at jeg blir lei. 
Er ikke så sur som jeg "høres" ut altså. 

Helvetes smileys! De tar over verden
Det har jo blitt sånn at vi MÅ putte inn en smiley for at ingen skal tolke noe feil- meg selv inkludert, tydeligvis.

Jeg skjønner hva du mener, men med stor baby fra før og stor baby på veg, blir man litt opphengt i å ikke gå over. Særlig når første ikke kom seg ut "rette" veien, og det er en historie med fødselsskader etc i familien pga sene fødsler. Men det kunne jo ikke du vite!

Forrige gang: Menstermin 15.juni Ultermin 20.juni. Han kom 15.juni. Denne gang: Menstermin: 1.aug Ultermin: 2.aug (samme termin på alle tre Ul!!) Så jeg og ultralydfolka er ganske så enige :) Men skjønner at man kan bli bekymret hvis ultermin og menstermin avviker veldig fra hverandre!

jeg fikk sist ul termin 1 uke etter menstermin, og jeg visste at det ikke kunne stemme. Men vi måtte følge ul termin, babyen ble født 10 dager over og det var ingen tvil om at den lille var mer en 10 dager over sa de på sykehuset.

Jeg ble satt 3 uker tilbake på ultralyden jeg, og syntes det var veldig merkelig. Men de måtte holde fast ved ultralyd terminen fikk jeg bare beskjed om, selv om jeg visste veldig sikekrt når jeg ble gravid. Men jammen meg ble ikke vesla født på min menstermin dato, da altså 3 uker før ultralyd termin. Og hun veide 3200g og var helt klar for å komme ut

Det jeg syns var litt skummelt er jo hvor mye på overtid jeg kunne gått om jeg hadde måttet gått 2 uker over ultralyd termin, det ville da blitt 5uker over mensterminen min det.....

jeg ble satt 14 dager tilbake begge gangene. Nå ble jeg satt i gang 38+0 begge gangene pgr av SF og invalidiserende bekkenløsning. Nr 1 veide 3690 38+0, og nr 3870 gr 38+0. Sykehuset sa de var helt perfekte når de ble født og ville blitt store om de hadde vært inne mye lenger :S hva de legger i d veit jeg ikke da men..

Forrige gang var både menstermin og ul-termin 18. og babyen kom 26, altså 8 dager over. Denne gangen var menstermin 11. ul-termin 20. og babyen kom 10. Men jeg har aldri hatt kontroll på syklusen og sånt da.

Jeg har fått flere terminer, den fra tidlig ul er den jeg tenker på som "riktig". For meg har ikke termindatoen noe å si, jeg tror ikke jeg føder da, liksom. MEN - menstermin er 3. august, tidlig ul 6. august og ordinær ul 10. august. Jeg vet når jeg ble gravid, og menstermin stemmer - men jeg kan gå med på 3 dager etter.

Grunnen til at jeg er stressa ang terminen, er at min lille sønn ble født 5 dager over ultermin, tydelig overtidig. Der stemte terminen i forhold til alle andre beregninger. La oss si jeg var satt tilbake med ham, og så gikk på overtid i forhold til den terminen - da kunne han ligget inne i 12 dager til, det ville han ikke overlevd. Han hadde tæret mye på seg selv på de ekstra dagene.

Så skulle jeg gå over (Gud forby) kommer jeg til å legge meg ned på føden og nekte å dra derfra :p

Jeg synes det er skummelt hvis ul-terminen blir flyttet bakover med feks en uke i forhold til når du vet du hadde sex... Pga overtid osv. Jeg var heldig med min første da: mens-termin 19. og ul-termin 20. 25. gikk vannet og 28. var hun ute!

Menstermin sa 13 november, tidlig UL sa 13 november, ordinær UL sa 13 november, hun kom 14 november kl 02.09. ;) og vi vet når hun ble laget, så stemte veldig bra her :)

Nr 1: Mens termin 18. Oktober, UL termin 17 oktober og han blei født 25. oktober. 
Nr 2: Mens termin 19. November - Ul termin 24.November og ho blei født 2. desember. Det var pittelite fostervann igjen, så trur min mens termin stemte meir med nr 2 enn ul gjorde.. Og ho var i tillegg stor..

Med dinna er mens termin 16. September og ul 13. Spent på når han kjem. 

er sikkert noe med at sæd bruker alt fra noen timer til noen dager med å komme frem.
umulig å vite helt sikkert.

Back
Topp