UL-termin vs egen termin

Jellyfish

Elsker forumet
Hei!

Er det noen flere enn meg som har fått en veldig ulik termin på ultralyd ift. hva du selv mener er mulig? Hvordan forholder helsepersonell seg til det?

Jordmor sier at alle mål (hode, mage og lårben, som hun målte flere ganger alle sammen) stemmer overens med at jeg i går var 18+4, mens jeg selv mener jeg var 17+5. 6 dager er ikke så mye altså, men jeg tenker på hvis det skulle bli for tidlig fødsel av en eller annen grunn så teller jo hver dag. Hvis jeg skulle være 18+4 i går måtte ungen blitt unnfanget 3 dager før vi hadde sex, og 6 dager før jeg hadde eggløsning. Etter å ha prøvd lenge har jeg stålkontroll på syklus via temperaturmåling, og jeg er vel neppe så spesiell at min basaltemperatur stiger flere dager etter eggløsning, mens alle andres gjør det dagen etter... Det er heller ingen sjans for gjenlevende sædceller fra tidligere, da de siste månedene bar mer preg av "tvangspuling" på gitte datoer enn kos :-(

Jordmor noterte det og tror på min påstand, så det er sånn sett greit, men nå er jeg jo litt i tvil om hvordan jeg skal følge med på ukeskalendere osv. Permisjon blir uansett satt ift UL-termin.

Bedre å bli satt fram, så slipper en eventuelt å gå på overtid så lenge :)

Jeg ble satt frem 3-4 dager. Min egen termin var 12. januar, på to tidligere ultralyder fikk jeg beskjed om termin 13. januar, men oul termin ble 9. januar. Altså ikke så store forskjeller, men jeg syns det var rart når jeg fikk det samme på TO tul så jeg spurte ho som utførte oul og ho sa at babyen var 4 mm større enn det han "burde" vært (altså om jeg hadde termin 13.), som jeg forsto det så var det bare det at han hadde vokst mer enn han "burde". Vi fikk tilbud om vekstkontroll om 3 mnd senere, følte det var en trygghet :)

Jeg tenker egentlig at det ikke spiller så stor rolle NÅR man hadde sex/ble befrukta, babyer vokser jo litt i rykk og napp og det er ikke snakk om mange mm her.

Ang å følge med på ukeskalenderen så følger jeg den nye terminen som ble fastsatt på oul siden det er det alle andre forholder seg til nå :)

Bedre å bli satt fram, så slipper en eventuelt å gå på overtid så lenge :)
Dette har jeg også alltid tenkt! Men så kom jeg til å tenke på at det vil jo også bety at jeg evt settes i gang tidligere..og jeg vil jo egentlig ikke settes i gang, men at det skal starte av seg selv.. Jeg er litt blanda på akkurat det der altså :)

Dette har jeg også alltid tenkt! Men så kom jeg til å tenke på at det vil jo også bety at jeg evt settes i gang tidligere..og jeg vil jo egentlig ikke settes i gang, men at det skal starte av seg selv.. Jeg er litt blanda på akkurat det der altså :)

Enig. Hvis alt forløper normalt har det jo ingenting å si, men det ble bar litt rart å gå fra å være i uke 17 til nesten 19 sånn plutselig.

Sist ble jeg flyttet 9 dager tilbake var veldig kjedelig. Bedre å bli satt frem :)

De fleste fødsler starter jo av seg selv :) Men går jo bra med så og si alle som er født etter uke 32, og de redder jo barn som er født så tidlig som uke 23 :) De prøver jo å vente lengst mulig med igangsetting, så lenge det lar seg gjøre, på slutten har ikke noen få dager noe å si :)

Satt tilbake 11 dager jeg... så her snakker vi unik kropp ;) siden jeg har regelmessig mens. Går greit så lenge ingenting skjer i svangerskapet som du sier ja, men tankene svirrer jo både mtp fortidlig fødsel og overtid

De fleste fødsler starter jo av seg selv :) Men går jo bra med så og si alle som er født etter uke 32, og de redder jo barn som er født så tidlig som uke 23 :) De prøver jo å vente lengst mulig med igangsetting, så lenge det lar seg gjøre, på slutten har ikke noen få dager noe å si :)
Jo, men jeg mente at dersom du blir satt frem, så er det færre dager å gå på før du blir satt i gang :) Det er jo ikke utenkelig at en fødsel hadde gått i gang av seg selv kort tid etter at de faste 10-dager-over-termin hadde utløpt, altså en noe forhøyet sjanse for naturlig fødsel.

Jo, men jeg mente at dersom du blir satt frem, så er det færre dager å gå på før du blir satt i gang :) Det er jo ikke utenkelig at en fødsel hadde gått i gang av seg selv kort tid etter at de faste 10-dager-over-termin hadde utløpt, altså en noe forhøyet sjanse for naturlig fødsel.
Sånn ja, men kan være risiko og gå over termin. Beste er jo selvfølgelig at det starter av seg selv :)

Jeg har også tempet, og ble flyttet 6 dager frem. Dog fikk jeg positiv el test som kan stemme med den tidligere terminen, men ikke ifølge temphoppet.
Men jeg bryr meg ikke så lenge det er frem, det er jo verre å gå lenge overtid.... Er bare innstilt på at han nok ikke kommer på termin :)

Etter tu og Oul så ble jeg satt frem totalt 9 dager. Skjønner ikke helt hvordan det er mulig..
Kanskje baby vokser lott fortere enn gjennomsnittet :p men jeg aner ikke. Kjekkere å være lengre på vei iallefall :)

Min egen termin basert på når jeg troooor jeg hadde EL var 11. Januar. På TUL ble jeg satt tilbake til 15. Januar, og legen min regnet seg frem til 9. Januar. Har siden TUL brukt 15. Januar som termin. På OUL ble jeg derimot satt frem til 8. Januar, så det er den termindatoen jeg kommer til å følge fremover.

Forrige gang ble jeg satt tilbake nesten 2 uker, og det er IKKE artig..

Jeg kommer til å forholde meg til de datoene leger osv forholder seg til. Blir bare kluss for meg hvis jeg skal tviholde på min dato, mens de bruker en annen. Ble ikke flyttet noe på tul uke 8, ble flyttet 3 dager frem på tul 11+4 til 12+0. Spent på om de flytter meg noe mer frem på oul, for da surrer de fælt. Med kun ett samleie den pp, er det begrenset hvor mye tidligere befruktningen kan ha vært :p

Jeg gikk fra å ha termin 8-9. Januar til 15. januar til på tul og så da de på oul 21. januar. Nå er jeg litt redd for å gå over! Tenk om termin egentlig er 8 januar, de starter ikke fødselen før 2. Februar og det er jo 3 uker over termin eventuelt :o det kan jo være kjempe farlig :( Så jeg ville vært mer glad om det gikk andre veien for det er ikke no farlig..

Ble satt fram 5 dager på oul, men tror det kan stemme greit. Vet hvilken dag vi hadde sex på, og dagen etter reiste sambo vekk i 1 mnd så må ha vært etter den gangen. Men her jeg bor får alle tilbud om vekstkontroll i uke 32 uansett, så det er veldig greit :)

Back
Topp