UL/Nakkefoldscanning

Svirre82

Glad i forumet
Heisann :greet025

Noen som skal ha nakkefoldscanning? Eller har tatt?
Jeg har en dansk mann, og der er det rutine for alle gravide å få dette.
I Norge må man være over 38 år eller ha en god grunn for å bli tilbudt tidlig UL for å sjekke.. Merkelig

Jeg har bestilt privat UL, og er ganske spent på å se hva som er der inne :happy:
 
Fikk beskjed om at det skulle skje mellom uke 11-13. Så jeg skal om 2 uker. Da er jeg 12 uker ++
 
Er det for å sjekke for Downs syndrom..?
 
Det er for å sjekke mye mer enn det, får en utvidet ul u.s fordi man er bicket enn viss alder, tar også blodprøver for ulike kromosomfeil og sykdommer. Kan litt lite om d.
 
Sniker fra Feb :) Vi var på tidlig ul for å anslå termin og da var vi der i uke 12. Siden vi betalte sjekket de alt fra nakkefold til at babyen ikke hadde brokk noe sted, telte armer og bein, sjekket hjerte osv. Var veldig spennende! :)
 
Ja, blir så spennende dette :nailbiting:
 
Jeg var på tidlig UL uke 7 for å bekrefte liv. Skal til ny UL uke 12. Da også for å bekrefte liv, men også for nakkefoldscan og for å sjekke at alt er som det skal. Det kan sikkert virke litt paranoid å ha to UL på denne måten, men friker litt ut etter MA i januar. Jeg har bestilt privat på Majorstua :)
 
Jeg skal på ultralyd hvor de sjekker for disse tingene når jeg er 12+5. Var på dette sist også, men må jo betale selv. Men når man gjør det privat er det jo ikke med blodprøver og sånt. Men syns selv det er en veldig trygghet å ha vært. Selv om friske barn er jo aldri en garanti uansett hvor mange undersøkelser man har tatt..
 
Jeg skal og betale for privat ul i uke 12. Godt å se at det er som det skal. Selv om man ikke har garanti. Syns uke 18 er lenge å vente
 
De har vel egentlig ikke lov til å se etter feil på privat ul. Da vi var på privat ul i uke 11 sist gang fikk vi beskjed om dette, men også at vi kom til å bli henvist for videre undersøkelser hvis hun så noe mistenkelig. Så de leter nok allikevel, det er jo i stor grad derfor folk betaler for dette.
 
Godt å lese at jeg ikke er alene om å ønske å sjekke dette...
Både gleder og gruer meg litt..
Gikk ikke til tidlig UL med noen av de andre, men man blir vel mer tankefull med alderen..
 
Ja, det er nok mer det det handler om. Ikke bare nysgjerrighet.
 
Jeg var på tidlig UL uke 7 for å bekrefte liv. Skal til ny UL uke 12. Da også for å bekrefte liv, men også for nakkefoldscan og for å sjekke at alt er som det skal. Det kan sikkert virke litt paranoid å ha to UL på denne måten, men friker litt ut etter MA i januar. Jeg har bestilt privat på Majorstua :)

Hvilken klinikk på Majorstua? Har du vært der før? Jeg leter etter et sted i Oslo, men vanskelig å velge.
 
Hvilken klinikk på Majorstua? Har du vært der før? Jeg leter etter et sted i Oslo, men vanskelig å velge.
Det er majorstuaklinikken. Veldig dyktig og behagelig spesialist der (en mann, men det gjør absolutt ingen ting). Jeg var på Oslo City forrige gang, der kan man velge mellom mannlig og kvinnelig. Det er de eneste klinikkene som man kan stole på at gjør jobben skikkelig og ikke bare er opptatt av pengene som kommer inn. I hvert fall sier min fastlege det og en jordmor jeg kjenner :) Oslo City har også fordelen med å ha åpent på ettermiddag/kveld. Majorstuaklinikken stenger 16:00.
 
Det er majorstuaklinikken. Veldig dyktig og behagelig spesialist der (en mann, men det gjør absolutt ingen ting). Jeg var på Oslo City forrige gang, der kan man velge mellom mannlig og kvinnelig. Det er de eneste klinikkene som man kan stole på at gjør jobben skikkelig og ikke bare er opptatt av pengene som kommer inn. I hvert fall sier min fastlege det og en jordmor jeg kjenner :) Oslo City har også fordelen med å ha åpent på ettermiddag/kveld. Majorstuaklinikken stenger 16:00.

Takk! Da går jeg for en av de to :)
 
Back
Topp