Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Da har jeg vært på ultralyd. Sett hjerte som slo, og er ca 7+4. Forrige gang jeg gikk gravid fikk jeg høyt blodtrykk og ble henvist til Ullevål og fikk fantastisk god oppfølging. Fikk blodtrykkstabletter som passer når du er gravid og begynte på albyl-e for p forebygge blodpropp i morkaka (kan få det ved høyt blodtrykk) Jeg var på kontroll hver måned hvor de sjekket vekst og puls i navlestrengen +div. På slutten var jeg hver 14 dag, og de siste ukene 2 ganger i uka. I tillegg var jeg på tre ultralyder, fosterdiagnostikk, pga hjertefeil i familien. Dette var min første graviditet.
Dagen før småen ble født var jeg på ultralyd hvor alt var fint, bortsett fra at hu hadde vokst lite i det siste, og jeg skulle settes igang dagen etter.
På tur inn til Ullevål neste dag begynte jeg å blø masse. Bilen var helt nedsølt, og klærne og skoene mine var gjennomtrukket av blod. Småen ble tatt med katastrofekeisersnitt og gjenopplivet. Morkaka hadde løsnet, og hang bare i et lite hjørne.
Jeg var litt omtåket etter narkosen, og skjønte ikke hvor ille det hadde sett ut før de hardbarka jordmødrene gråt når de så at småen var frisk.
I ettertid har jeg fått brev fra Ullevål at jeg skal ha tett oppfølging neste svangerskap da histologien på morkaka viste sirkulasjonssvikt.
I dag på UL var det sånn her.
-hei hei
- når hadde du sist mensen, ser du har hatt morkakeløsning, var det her?
- nei, på Ullevål. Jeg er usikker på mensen da jeg hadde en MA.
-ta av deg nedentil bak forhenget
Gjør som legen sier og legger meg på benken. Han starter uten at jeg får se på skjermen.
-det ser normalt ut. Du er ca 7+4. Her ser du hjertet.
Ferdig, og jeg kler på meg. Legen begynner å avslutte, men jeg begynner å spørre om oppfølging.
-jeg står på trandate og albyl nå. Er det greit? (Fikk beskjed av min fantastiske fastlege å spørre)
-hvorfor gjør du det? Du har jo bare mista en.
- vel, vi begynte med det fordi jeg fikk det sist svangerskap, så skulle vi høre her på sykehuset om det var greit.
-har ikke helt troen på det der jeg...
-er det greit med trandate da?
-det må fastlegen din finne ut av.
-skal jeg ikke få tett oppfølging her da?
- nei, det er ikke noe poeng. Det er sjeldent man får morkakeløsning flere ganger, og uansett er det ikke noe vi kan gjøre. Sees på OUL.
Sju minutter tok timen min. Føler jeg ikke ble hverken hørt eller sett, og at jeg må kjempe for å få oppfølging.
Min store frykt er at jeg får en ny morkakeløsning, og ikke rekker inn til sykehuset i tide for å redde barnet. Vi bor på en øy uten fastlandsforbindelse et stykke fra sykehuset. Håpet virkelig på god oppfølging så jeg slapp å gå med hjerte i halsen og føle meg utrygg.