UL- Hvorfor???

2barns mor

Elsker forumet
Kan jeg spøre dere om noe, håper ikke noe vil føle seg støtt av det men. Hvorfor skal dere på tidlig UL- er det for å se om noe er galt med fosteret, ja og om det så er noe galt med fosteret hva da??????

Jeg er full av hormoner for tiden så beklager om jeg har gått litt forlangt nå???

Jeg tror nok de som har UL i uke 6-8 vil sjekke om hjertet banker eller ikke. De som har UL rundt uke 11-12 vil nok sjekke om det er noe galt med fosteret. Hva de gjør med denne informasjonen må være opp til hver enkelt.

Jeg skal for å forsikre meg at den lille lever og vokser... Når det kommer til sykdommer og slikt vil jeg helst ikke vite det hvis det er noe, med mindre det er dødlig for den lille, eller noe som kan gi veldige smerter... 
Hvis det f.eks err downs vil jeg ikke vite det, vil ikke bli tvinget inn i en situasjon der man må ta et valg, spesiellt siden dette ikke kun er mitt barn, det er min samboers også, og vi har litt forskjellige syn... 

Det er så fint å høre, for det er så mange som vil på tildlig ul bare for å se om det er noe galt for så å ta det bort, og hormonell som jeg er så kjenner jeg at jeg blir så lei meg. Jeg tenker så på de som virkelig ønsker seg barn som ikke får og da er det så vondt med dem som bare velger spiren  bort

Anik skrev:

2barns mor skrev:
Det er så fint å høre, for det er så mange som vil på tildlig ul bare for å se om det er noe galt for så å ta det bort, og hormonell som jeg er så kjenner jeg at jeg blir så lei meg. Jeg tenker så på de som virkelig ønsker seg barn som ikke får og da er det så vondt med dem som bare velger spiren  bort

Spørs hva man mener med galt. Blir feil at man ikke skal kunne få vite om alvorlige sykdommer og kunne ta ett valg om abort fordi andre ikke kan få barn....Synes ikke det er noen sammenheng det.....
Jeg skal vel ikke bære fram ett alvorlig sykt barn fordi naboen ikke kan få barn? Synes den argumentasjonen blir helt feil....

Vi er født med fri vile så det spiller jo egentlig ingen rolle hva en selv eller andre mener, man må gjøre det en selv mener er rett.
Men det jeg mente var at når en ser på mange av de inleggene som er på div baby forum så er det så mange som sliter i mange år med å bære frem ett barn, og det er så trist.
Også har vi noen tilfeller hvor det er noen som det klaffer på første forsøk for, og så oppdager de på ul at fosteret ikke var frisk så er det bare å velge det bort og prøve igjen til de får en frisk liten krabat.

Men man skal ikke beholde barnet av sympati for naboen, man skal beholde barnet forde det har like rett til å leve som du og jeg har. Kroppen ordner selv opp den, vi trenger ikke helpe til!

Vi var på tidlig UL sist i uke 9 og det var kun for min egen del! Jeg greide ikke slå meg til ro med at ting va greit og at babyen levde. Eller å ha sett babyen sprelle og hjerte så greide jeg slappe litt av. For meg var det ikke for å se etter "feil og mangler", men bekreftelse på liv.

Kommer nok til å dra på tidlig UL denne gangen også.

2barns mor skrev:

Anik skrev:

2barns mor skrev:

Spørs hva man mener med galt. Blir feil at man ikke skal kunne få vite om alvorlige sykdommer og kunne ta ett valg om abort fordi andre ikke kan få barn....Synes ikke det er noen sammenheng det.....
Jeg skal vel ikke bære fram ett alvorlig sykt barn fordi naboen ikke kan få barn? Synes den argumentasjonen blir helt feil....

Vi er født med fri vile så det spiller jo egentlig ingen rolle hva en selv eller andre mener, man må gjøre det en selv mener er rett.
Men det jeg mente var at når en ser på mange av de inleggene som er på div baby forum så er det så mange som sliter i mange år med å bære frem ett barn, og det er så trist.
Også har vi noen tilfeller hvor det er noen som det klaffer på første forsøk for, og så oppdager de på ul at fosteret ikke var frisk så er det bare å velge det bort og prøve igjen til de får en frisk liten krabat.

Men man skal ikke beholde barnet av sympati for naboen, man skal beholde barnet forde det har like rett til å leve som du og jeg har. Kroppen ordner selv opp den, vi trenger ikke helpe til!

Det er jo ikke alltid kroppen ordner opp selv. Ei på det andre terminforumet mitt valgte nettopp å avslutte svangerskapet sitt pga gutten i magen hadde ryggmargsbrokk og livet på utsiden ville rett og slett blitt et helvette på jord. Hun tok ikke det valget for seg selv, eller fordi hun har lyst på friske barn, men fordi det var det beste for den ufødte sønnen hennes.

Fordi JEG trenger det. Sist fikk jeg total panikk, bare hylgråt og klarte ikke gå ut av døra fordi jeg var overbevist om at noe var galt. Det skal utrolig mye til for at vi tar abort hvis babyen ikke er frisk, men jeg hadde likt å vite OM babyen ikke er helt som alle andre barn.

Jeg har så lyst til å se liv inni magen! Klarer nesten ikke vente! Koselig å ha et bilde inne i barnealbumen fra uke 12 :) pluss jeg skal gi bildet til foreldrene mine å gratulere dem med et nytt barnebarn, syns det er en koselig måte å si det på :) Hvorfor skulle man ikke ta tidlig ul? Noen gjør det for å se etter sykdommer, mn er jo like greit å være forberedt og, får jo vite det i uke 18, mn jeg gjør det hvertfall bare forfi jeg synes det er koselig:)

Dette er nok et sensitivt tema hvor meninger er veldig forskjellige, og jeg syns det er kjempe viktig at alle på forumet gjør det som er riktig for seg uten å måtte føle dårlig samvittighet ovenfor andre. Så jeg håper ikke det blir en stor ubehagelig diskusjon av dette.
For å svare på spørsmålet ditt så tar jeg tidlig UL av to årsaker:
Det ene er at jeg har hatt en operasjon i livmorhalsen, og gyn vil derfor se at alt forløper som normalt hos meg.
Det andre er at jeg har et stort ønske om å høre at det er liv der inne. Et bankende hjerte... Jeg skriver kanskje ikke så mye om bekymringene mine her inne, men det betyr ikke at jeg ikke har dem. Jeg bare forsøker å la de positive tankene ha overtaket. Og jeg vet at når jeg får høre hjertet på UL vil mammahjertet mitt roe seg og nyte graviditeten mer.

Forøvrig vil jeg også nevne at tanteungen min er psykisk utviklingshemmet, og hun er bare den nydeligste jenta i verden.
Min mening er at det er opp til hver enkelt om de vil vite om noe er galt, og hva de velger å gjøre med infoen uten å måtte rettferdiggjøre det for noen andre enn seg selv.
Jeg har jobbet lenge med barn med spesielle behov, og jeg forguder virkelig de barna. Og jeg har sett hvordan det påvirker livet til foreldrene. Derfor velger jeg å ikke blande meg inn i en debatt om det.
Sender gode tanker til alle vordende mødre her inne med ønske om et friskt svangerskap og en lykkelig fødsel i oktober
emoticon 

Jeg har alltid blødd i svangerskapa mine, og har to saer, den ene endte i utskrapning, bak meg. Derfor for jeg ekstra oppfølging. Hadde nok tatt tidlig ul uansett, men det er kun for å se hjertet for min egen del.

Åsa80 skrev:
Min fastlege har ul, så jeg får sett babyen hver gang :)

Samme her:-)

Ja det er en helt fantastisk følelse å se og høre det lille hjertet slå, kan nesten ikke vente. Det er noe helt spesielt som skjer med oss da :) Håper vi alle sammen får en helt fantastisk graviditet og fødsel emoticon

Meg87 skrev:
Jeg har så lyst til å se liv inni magen! Klarer nesten ikke vente! Koselig å ha et bilde inne i barnealbumen fra uke 12 :) pluss jeg skal gi bildet til foreldrene mine å gratulere dem med et nytt barnebarn, syns det er en koselig måte å si det på :) Hvorfor skulle man ikke ta tidlig ul? Noen gjør det for å se etter sykdommer, mn er jo like greit å være forberedt og, får jo vite det i uke 18, mn jeg gjør det hvertfall bare forfi jeg synes det er koselig:)

Åså artig, da tenker jeg de blir overrasket og glade :D

Hei. Jeg var på tidlig ULpå fredag (8 uker) fordi jeg i løpet av det siste året har hatt to SA. Selv om ikke det betyr at jeg nødvendigvis vil få en ny SA ville jeg for min egen del sjekke om det er et levende foster der denne gangen slik at jeg kan slappe litt mer av og nyte graviditeten. Fikk se et bankende hjerte på en bitteliten spire! Fantastisk :) Har to barn fra før og var kun på ordinær UL med dem. Kunne aldri tenke meg tidlig UL for å sjekke eventuelle feil ved fosteret.

Fordi dette er et fryseforsøk, og alle som blir gravid med hjelp av prøverør skal på UL i uke 7-8.

fordi jeg har risikograviditeter, og må følges opp i forhold til livmorhals, og ja for å se liv... jeg har opplevd en MA så det er ikke alltid kroppen ordner opp selv.... 

jeg fødte i uke 23+6 sist, så naturlig nok sliter jeg i denne graviditeten med å tro det går bra...

Frk.Careface skrev:

2barns mor skrev:

Det er jo ikke alltid kroppen ordner opp selv. Ei på det andre terminforumet mitt valgte nettopp å avslutte svangerskapet sitt pga gutten i magen hadde ryggmargsbrokk og livet på utsiden ville rett og slett blitt et helvette på jord. Hun tok ikke det valget for seg selv, eller fordi hun har lyst på friske barn, men fordi det var det beste for den ufødte sønnen hennes.

Og dette var meg...Takk for forklaringen Frk.Careface:)

Jeg hadde tidlig ul i uke 11+6 bare for å se at det var liv i magen, for hadde ingen symptomer på graviditet. Her ble det fortalt at alt var bra med den lille i magen og vi gledet oss til april-12.

Vi så frem til ordinær ul for å få vite hva som gjemte seg i magen, selv om jeg var sikker på at det var en gutt til.

Verden raste sammen den dagen i november da vi fikk vite om at den lille i magen var så syk:( Jeg hadde aldri sett for meg at jeg skulle ta abort, her er alle barna godt planlagt...
Så får man vite at barnet ville hatt det veldig vondt i livet, og kanskje ikke ville overlevd alle operasjonene. I tillegg til å tilbringe all tid på sykehus, så må man tenke på den lidelse man hadde påført barnet ved å la det bli født.
Det valget man tar er så vanskelig og umenneskelig vondt:( Så kjenner at jeg blir dårlig av at bedrevitere som ikke har vært i situasjonen, dømmer oss!

Er ikke sikkert at jeg faller inn i kategorien din: Også har vi noen tilfeller hvor det er noen som det klaffer på første forsøk for, og så oppdager de på ul at fosteret ikke var frisk så er det bare å velge det bort og prøve igjen til de får en frisk liten krabat.

Loke ble til på første forsøk, og vi prøver nå på nestemann. Men det betyr ikke at Loke blir glemt, han er i mitt hjerte for alltid<3 Og jeg vil alltid mangle et barn!!!

Sorry, men måtte bare lette på trykket;)

Joffen skrev:

Frk.Careface skrev:

2barns mor skrev:

Og dette var meg...Takk for forklaringen Frk.Careface:)

Jeg hadde tidlig ul i uke 11+6 bare for å se at det var liv i magen, for hadde ingen symptomer på graviditet. Her ble det fortalt at alt var bra med den lille i magen og vi gledet oss til april-12.

Vi så frem til ordinær ul for å få vite hva som gjemte seg i magen, selv om jeg var sikker på at det var en gutt til.

Verden raste sammen den dagen i november da vi fikk vite om at den lille i magen var så syk:( Jeg hadde aldri sett for meg at jeg skulle ta abort, her er alle barna godt planlagt...
Så får man vite at barnet ville hatt det veldig vondt i livet, og kanskje ikke ville overlevd alle operasjonene. I tillegg til å tilbringe all tid på sykehus, så må man tenke på den lidelse man hadde påført barnet ved å la det bli født.
Det valget man tar er så vanskelig og umenneskelig vondt:( Så kjenner at jeg blir dårlig av at bedrevitere som ikke har vært i situasjonen, dømmer oss!

Er ikke sikkert at jeg faller inn i kategorien din: Også har vi noen tilfeller hvor det er noen som det klaffer på første forsøk for, og så oppdager de på ul at fosteret ikke var frisk så er det bare å velge det bort og prøve igjen til de får en frisk liten krabat.

Loke ble til på første forsøk, og vi prøver nå på nestemann. Men det betyr ikke at Loke blir glemt, han er i mitt hjerte for alltid<3 Og jeg vil alltid mangle et barn!!!

Sorry, men måtte bare lette på trykket;)

dette var veldig trist å lese. Men jeg må si at hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg gjort akkurat det samme. Du fremstår som en veldig sterk jente

Back
Topp