UL for å vite kjønn

LykkeligRose

Glad i forumet
Sykehuset jeg vil føde på opplyser ikke om kjønn på OUL, men vi er alt for nysgjerrige til å ikke vite kjønnet før fødselen (selvfølgelig er det viktigst at alt står bra til, men vil gjerne vite kjønnet i tillegg:) )

Vi vil derfor ta privat UL for å vite dette. Når vi uansett må ha en ekstra ul, så kunne jeg egentlig tenkt meg å ha den før OUL som en ekstra forsikring på at det er liv og ting står bra til med babyen, siden en ikke kjenner liv så tidlig. Men når bør vi dra da for å være mest mulig sikker på kjønnet? Eller bør vi helst vente til etter OUL for at det skal være enklere å fastslå?

Det er mulig å se kjønn fra ca. uke 14, men om man skal anslå med mest mulig sikkerhet er det vel fra rundt uke 18 (etter hva jeg har lest og hørt).
Men da jeg var på tidlig UL i uke 13 forrige svangerskap så legen det allerede. Han sa selvfølgelig at det overhodet ikke kunne sies sikkert, men la til at han hadde en del erfaring og at det absolutt var noe DER (var gutt;)) Så jeg er overbevist om at han så det helt tydelig, men de må alltid si at det ikke er med 100% sikkerhet.
Om man kan se det er jo også veldig individuelt ift. hvordan babyen ligger, beveger seg osv.
Jeg visste ikke at det er noen som ikke opplyser om kjønn - ikke hvis dere spør spesifikt engang?

Så det var et innlegg på generelt akkurat vedrørende kjønn på oul.. Noen mente at legene var lei kjønnsfokus blant annet.. Men vet ikke hvor strenge de er på det nå, når vi var på oul med gutten vår ble vi spurt om vi ville vite. Kanskje praksis har endret seg.. Men til spørsmålet ditt - enig med Sprelline. Ville satse på rundt uke 18 for å vite med sikkerhet. Ville uansett ringt en klinikk for å høre hvilken uke de anbefaler med kjønn som formål :)

Vi måtte spørre om kjønn begge gangene, men de var veldig velvillige. Ellers tok vi 3D ul rundt uke 28-30, regnet med at det da ville være temmelig sikkert om vi da så kjønnet i 3D :)

Det er mulig å se kjønn fra ca. uke 14, men om man skal anslå med mest mulig sikkerhet er det vel fra rundt uke 18 (etter hva jeg har lest og hørt).
Men da jeg var på tidlig UL i uke 13 forrige svangerskap så legen det allerede. Han sa selvfølgelig at det overhodet ikke kunne sies sikkert, men la til at han hadde en del erfaring og at det absolutt var noe DER (var gutt;)) Så jeg er overbevist om at han så det helt tydelig, men de må alltid si at det ikke er med 100% sikkerhet.
Om man kan se det er jo også veldig individuelt ift. hvordan babyen ligger, beveger seg osv.
Jeg visste ikke at det er noen som ikke opplyser om kjønn - ikke hvis dere spør spesifikt engang?

Det står på nettsidene til flere sykehus at sjekk av kjønn ikke er en del av OUL. Jeg vi føde i Østfold, og i en tidligere avisartikkel har de fått ut med at de gravide nektes å vite kjønnet, nettopp fordi det ikke er medisinsk grunn til det, og ikke en del av undersøkelsen. Mange er visst lei dette kjønnsfokuset. Det kan jo være jeg er heldig og får en jordmor som vil si det likevel, så dermed kan det jo være lurt å vente til etter OUL sånn i tilfellet, men har i alle fall begynt å forberede meg på at jeg ikke kan forvente det :) trodde det var vanlig siden neste alle får vite det

Her får vi vite det på oul, men jordmor jeg har vært hos flere ganger ville ikke si hvilket kjønn ho trodde det var. Så da ville jeg isåfall ringt dit du skal å høre om de kommer til å si det i det hele tatt:)

Så det var et innlegg på generelt akkurat vedrørende kjønn på oul.. Noen mente at legene var lei kjønnsfokus blant annet.. Men vet ikke hvor strenge de er på det nå, når vi var på oul med gutten vår ble vi spurt om vi ville vite. Kanskje praksis har endret seg.. Men til spørsmålet ditt - enig med Sprelline. Ville satse på rundt uke 18 for å vite med sikkerhet. Ville uansett ringt en klinikk for å høre hvilken uke de anbefaler med kjønn som formål :)

Jeg er der inne og kommenterer. Men blir bare angrepet av å poengtere det som står om undersøkelsen :( gurii

Ei venninne av meg fikk beskjed om at hun ventet jente på oul, men da ungen kom var det en gutt. Dette skjedde i fjor, så ikke alltid de kan sundet med 100% sikkerhet. De måtte bytte masse klær, og finne nytt navn osv. Kanskje greit å ha kjønnsnøytral vogn og seng ol.

Ei venninne av meg fikk beskjed om at hun ventet jente på oul, men da ungen kom var det en gutt. Dette skjedde i fjor, så ikke alltid de kan sundet med 100% sikkerhet. De måtte bytte masse klær, og finne nytt navn osv. Kanskje greit å ha kjønnsnøytral vogn og seng ol.

Ja, lurt å ha kvitteringer og merkelapper på til den lille kommer :D

Det er vel spesielt om de sier det blir jente også? Synes bare jeg hører om at set blir tatt feil den veien siden det er vanskeligere å se, men litt mer utmerkende på gutter :p

Sto på innkallinga mi til OUL at de ikke vil bruke tid på å se etter kjønn. Tenker at de ser vel litt etter like vel, men at de ikke vil bruke tid på å LETE etter kjønn :-) vet i alle fall om mange som har fått vite det på mitt sykehus.

Jeg er der inne og kommenterer. Men blir bare angrepet av å poengtere det som står om undersøkelsen :( gurii

Må faktisk svare deg her også. Du kverulerer jo, du angriper jo de andre like mye. Blir for dumt.

Jeg opplyser jo bare om det som står om OUL-undersøkelsen. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal bli angrepet på det egentlig.
Jeg ble spurt (alle) gangene jeg hadde UL om jeg ville vite kjønn. Dette var på Ullevål sykehus i Oslo. I uke 17 klarte de ikke se det, og jeg fikk komme tilbake etter 2 uker. Hadde flere ultralyder etter dette pga liten vekst og ble spurt da også.

Så for å svare på spørsmålet ditt ville jeg tatt privat UL ETTER OUL. Grunnen til det er at selv om det står at kjønn ikke er en del så kan det hende dere får vite det på OUL, og da syns jeg personlig det er deilig med en bekreftelse hos privat at det var rikitig kjønn. Noen får jo beskjed om at det er en gutt så kommer det en jente ut. Derfor ville jeg tatt privat UL ca 1 uke etter OUL. :)

Back
Topp