UL/Doppler

Ana90

Blir kjent med forumet
Jeg lurer på om noen vet hvor «ofte» det er greit å ta ultralyd eller høre hjertelyd med doppler? Eller om noen bruker hjemmedoppler? Jeg har brukt doppler 5 ganger nå hos lege/jordmor, og lurer på om det er mye i forhold til hva som er «innafor»?

Jeg lurer på om noen vet hvor «ofte» det er greit å ta ultralyd eller høre hjertelyd med doppler? Eller om noen bruker hjemmedoppler? Jeg har brukt doppler 5 ganger nå hos lege/jordmor, og lurer på om det er mye i forhold til hva som er «innafor»?

På helsekortet ditt står det jo at lege/jm har brukt det. Regner derfor med at du kan være trygg på at disse har god kontroll og ikke bruker det for ofte:) De har vel også utstyr som er bedre i bruk enn f.eks hjemmedoppler. Beveger meg kanskje på tynn is her, men har hørt at det skal være noe vesentlig forskjell på doppler til hjemmebruk kontra de som helsevesenet bruker. Men det er det sikkert andre som vet mer om enn meg:)

Sniker
Det farligste med hjemmedoppler er nok at man kan bli stresset av å ikke finne lyd. Evt at man føler noe er galt, men hører hjertet slå så man ikke tar kontakt med jm eller lege.
Helsepersonell er bedre trent i å høre etter flere ting enn bare puls. Og hjertet er det siste som slutter å fungere.

Selv sliter jm veldig med å høre hjertelyd på meg selv i uke 36 pga morkake foran.

Back
Topp