Ulønnet permisjon

Livvea

Glad i forumet
Maiblomstene 2020
Maiskolbene 2023 :-)
Jeg skal søke på jobben om ulønnet permisjon til våren.
Altså, jeg begynner å jobbe etter nyttår, men ønsker å ta 4 mnd ulønnet fra våren og frem til høsten.
Kan arbeidsgiver si nei?
Eller har jeg rett på å få det, hvis jeg søker?

Dette er for å få kabalen til å gå opp frem til barnehagestart :) og fordi vi ønsker mye tid sammen med barnet.
 
Nei, arbeidsgiver kan ikke nekte deg dette men søknad om ulønnet permisjon bør sendes inn ca 3 mnd før permisjonen din utgår
 
Okei :) takk! Fant noe om regler på arbeidstilsynet også, men jeg ble så usikker på hvordan å tolke det.
Jeg skal jobbe fra nyttår, mens pappan har permen sin frem til våren. Og det er fra da jeg ønsker å ta ulønnet perm, når han er ferdig. Gjennom sommeren og frem mot høsten.
 
Du kan søke tilleggspensjon inntil 1år uten at arbeidsgiver kan nekte deg dette. Så du får nok helt garantert godkjent permisjon uten lønn etter nyttår:
https://www.altinn.no/starte-og-dri...ditet-fodsel-adopsjon-og-omsorg-for-sma-barn/

Jeg har selv søkt om 1,5mnd ulønnet og fått dette innvilget. Det var ingen problem. Dette har jeg kombinert med 5ukers ferie fra fjoråret (altså dette årets ferie). :)
 
Last edited:
Tusen takk!
Vi vurderer faktisk at jeg tar ulønnet enda lenger, for å ha barnet hjemme lenger.
Dette må jeg høre med nav om; men vet dere noe om hvordan retten til foreldrepenger til ny foreldrepermisjon blir, om jeg blir gravid igjen mens jeg har ulønnet perm..?
For det er vel slik at man må ha jobbet 6 av de siste 10 mnd? eller er det unntak i en slik situasjon..?
 
Last edited:
Tusen takk!
Vi vurderer faktisk at jeg tar ulønnet enda lenger, for å ha barnet hjemme lenger.
Dette må jeg høre med nav om; men vet dere noe om hvordan retten til foreldrepenger til ny foreldrepermisjon blir, om jeg blir gravid igjen mens jeg har ulønnet perm..?
For det er vel slik at man må ha jobbet 6 av de siste 10 mnd? eller er det unntak i en slik situasjon..?
Stemmer det. Når du har ulønnet permisjon så har jo du ikke inntekt, med andre ord ingen opptjening til en evt ny foreldrepenge periode. Men det spørs jo hvor lenge den permisjonen varer da ;)
 
Back
Topp