Ulønnet permisjon for å prøve annen jobb

Fru Fryd

Gift med forumet
Er det noen som har tatt det? Hva var argumentene for å få det innvilget? Hvor lenge hadde dere det?

Ei der jeg jobbet før (kommunal barnehage, uteavdeling) tok et år permisjon for å jobbe på en privat barnehage (ute barnehage), vet ikke hvilke argumenter hun brukte. Mulig det var for å forbedre seg innen temaet friluftsliv eller noe.. Aner ikke.

Du kan f.eks. ta ulønnet permisjon for å forlenge permisjonen din..  har egentlig arbeidsgiver krav på å få vite hvorfor?  Vet om noen som har tatt det i forbindelse med reise.. du kan også ta det i forbindelse med skole.. 
Bare vær obs på at du mister en del rettigheter med tanke på sykdom f.eks. ved ulønnet permisjon, men hvis du skal prøve ut en annen jobb så jobber du deg opp rettigheter der. 

Oceania skrev:
Du kan f.eks. ta ulønnet permisjon for å forlenge permisjonen din..  har egentlig arbeidsgiver krav på å få vite hvorfor?  Vet om noen som har tatt det i forbindelse med reise.. du kan også ta det i forbindelse med skole.. 
Bare vær obs på at du mister en del rettigheter med tanke på sykdom f.eks. ved ulønnet permisjon, men hvis du skal prøve ut en annen jobb så jobber du deg opp rettigheter der. 

Om man tar ulønnet permisjon rett etter foreldrepermisjon så er den permisjonen gitt med forutsetning om at man skal passe egne barne så arbeidsgiver har så absolutt noe med hvorfor du skal ha permisjon  ..
Og arbeidsgiver er helt i sin rett til å si nei til permisjonen om de får vite at du skal jobbe et annet sted eller skal studere, omsorgspermisjon er for å ta vare på barn, om man skal ha permisjon for å jobbe et annet sted må man søke en annen permisjon og da er det helt og holdent opp til arbeidsgiver om de vil innvilge den eller ei.. Om man velger å gå mot dette og ta sjansen ved å bruke omsorgspermisjonen misbruker man arbeidsgivers tillitt og vil neppe bli tatt i mot med åpne armer etterpå om man i det hele tatt har en jobb å komme tilbake til....

Hi : gode argumenter kan være at du tilegner deg ny kunnskap og erfaringer som kan være viktige i den jobben du har f.eks..

Jeg vurderte å gi det til ei ansatt i dag så hun selv kunne finne ut at den andre jobben ikke passet henne, men hun skjønte det heldigvis selv.

Som regel står dette i permisjonsreglementet på jobben din:)
Hos min arbeidsgiver kan man søke om 1års permisjon for å prøve en annen jobb som ikke er "konkurent"....:)
Uansett blir det tatt personlige hensyn og slikt...
Om man har jobbet x antall år, (som jeg ikke husker nå) i organisasjonen kan man ta 1år permisjon for og gjøre akkurat det man vil:)

Mange arbeidsgivere gir ikke vekk 1års permisjon for og prøve ny jobb i fare for og miste arbeidstakern...

Back
Topp