Ulønnet perm

Mammabobla

Forelsket i forumet
Snøkrystallene2021❄️
Dere som skal ha ulønnet perm, hvor mye sparer dere? Og sparer dere sammen som par eller kun den som tar ulønna?

Her har jeg og sambo felles utgifter med ikkje felles økonomi, han mener at siden det er jeg som vil ha ulønnet (har dog ikke noe rett på bhg plass før flere mnd etter endt permisjon) så er drt jeg som må spare.

I utgangspunktet var planen her å ta like mye ulønnet permisjon, men så kom vesla tre uker for tidlig og mine permisjonsuker før fødsel falt bort. Dermed ble vi enige om at jeg tar de tre ekstra ukene for at permisjonen skal rekke frem til august 2021, og så sparer vi felles til dette. Vi kom frem til at selv om det er jeg som tar den faktiske permisjonen skal vi dele utgiftene som kommer med å ha et barn. Vi har heller ikke felles økonomi utover at vi deler felles utgifter og har lån sammen.

Vi sparer slik at vi "betaler oss selv" det vi skulle hatt i månedslønn den tiden vi er ulønnet.

Skal nok ikke ha det selv, men syns det er noe man burde spleise på. Spesielt om det er pga man venter på bhg plass.. litt anderledes om feks den ene skal ha ulønnet, kun fordi man selv ønsker det:happy:

Dere som skal ha ulønnet perm, hvor mye sparer dere? Og sparer dere sammen som par eller kun den som tar ulønna?

Her har jeg og sambo felles utgifter med ikkje felles økonomi, han mener at siden det er jeg som vil ha ulønnet (har dog ikke noe rett på bhg plass før flere mnd etter endt permisjon) så er drt jeg som må spare.
Jeg tok på "liker ikke " fordi jeg ikke liker den løsningen han skisserer. Jeg ville sagt at når han har den holdningen er det ikke aktuelt for deg å ta ulønna, så da får han finne en løsning frem til barnehagestart.

Vi har tilnærma felles økonomi (i praksis helt felles, men disponerer noe selv på hver våre kontoer ), og sparer naturligvis felles til ulønna perm. Per nå setter vi av 2500 i måneden hver, i tillegg til at vi nok kommer til å betale ned lån med BSU de månedene vi (jeg) har ulønna. Vi har ikke finregna på det, det kommer litt ann på flere ting, men det er en tanke om å sammen gjøre det vi mener er best for vår familie. Jeg ønsker ikke ulønna perm utelukkende fordi det er deilig å være hjemme, men fordi det å kombinere jobb med hyppig amming er en belastning både for meg, for babyen som ikke får det den vil og bør få, og for pappaen som evt må kjøre 4 mil daglig for å få til amming f.eks.

Dere er to om barnet, og to om utgifter. Ulønnet permisjon er en utgift, og skal derfor deles. Husk at det ikke bare er tapt arbeidsinntekt, men også redusert rettighet til sykepenger etter endt ulønnet permisjon, samt redusert pensjon. Så foreslår at din samboer setter seg litt mer inni hva ulønnet innebærer, og kanskje det er på tide med mer felles økonomi?

Her er det jeg som har lyst på ulønna permisjon, men det hadde vel vært nødvendig uansett pga barnehageplass. Men jeg tar «bare» 10 uker da fordi vi har 100 % uttak. Så har egentlig bare tenkt at jeg må spare litt hver måned i lønna perm så jeg har noe i de ulønna ukene. Men samboer er klar over at det kan hende jeg får litt knapt med penger da så han må betale litt ekstra den perioden. Har ikke regna på det jeg da, noe som sikkert hadde vært lurt. Og å spare litt felles kan jo kanskje føles bedre enn å be om penger i den ulønna permen. Vi har ikke felles økonomi, men deler på felles utgifter.

Vi må ha noen måneder ulønnet permisjon da vi har termin i Februar. Samboeren min er litt vrang når det kommer til det temaet der. Han mener at hvis jeg ikke har råd til å ta ulønnet permisjon, så må vi ha dagmamma (fordi jeg har snakket om lenge at uansett når vi skulle føde på året ønsket jeg å ta ulønnet permisjon). Jeg håper og tror at han endrer mening innen den tid. Til gjengjeld skal ikke jeg tenke på feriesparing osv til sommeren - og heller ikke sommeren der igjen. Jeg har hittil spart 55000kr. For å være hjemme i ulønnet i 5 mnd må jeg ha 120000kr. Det dekker alle kostnader som mat, huslån, billån, forsikringer, «gavekonto», bittelitt forbruk osv.

Ved forrige hadde jeg en mnd ulønnet og samboer over 5mnd ulønnet.
Vi har alltid en god buffer liggende, så vi sparte vel ikke opp så mye på forhånd egentlig. Kan også leve på en inntekt om vi må.
Vare bare litt forsiktige med pengebruk de månedene.

Vi har alt felles, så det var naturlig at den ene da samme over litt ekstra på felles når det var behov for det. Var begge enige om at den som blir hjemme også gjør en jobb og skal ikke økonomisk "straffes" for det alene.

Her syntes jeg dere må ta en prat og finne ut av tingene. Enig med andre her at det ikke bare skal være din byrde økonomisk!

Det blir nok noe ulønnet på oss og, evnt at jeg jobber 50% de siste månedene før barnehagestart. Men det går på fellesutgifter helt klart. Barnet er jo felles!! Men vi er gift da, så da blir det vel kanskje litt annerledes med tankegangen. Vi har felles økonomi uansett....

Skal nok ikke ha det selv, men syns det er noe man burde spleise på. Spesielt om det er pga man venter på bhg plass.. litt anderledes om feks den ene skal ha ulønnet, kun fordi man selv ønsker det:happy:

var det jeg og tenkte, selvsagt har jeg jo lyst men jeg trodde vi var to om det... han vil ikke ha noe ulønnet og har gjort det ganske klart at han vil ha minst mulig permisjon o_O

Ja.
Jeg tok på "liker ikke " fordi jeg ikke liker den løsningen han skisserer. Jeg ville sagt at når han har den holdningen er det ikke aktuelt for deg å ta ulønna, så da får han finne en løsning frem til barnehagestart.

ja, jeg sa det i går! Da får du ta ulønnet så går jeg rett i fulljobb etter endt perm (som mange andre), det var uaktuelt synst han :laughing002
Tenker jeg må få han til å forstå og at vi må ta en skikkelig prat om det.

Hadde ulønna sist og selvfølgelig er det en felles utgift. Ungen er da ikke bare min? Skal ha det denne gangen også, og om min hadde hatt samme holdning som din så hadde firmaet hans gått dukken - for 15 uker perm i strekk kan han faktisk ikke ta ut. Så her må det deles opp og jeg må ta ulønna permisjon. Ingen får begynne i bhg her før de har fylt 1 år og vår kommer i november så da blir det tidligst januar 2022.

Sist så sparte jeg opp til min ulønna permisjon. Men mens jeg hadde ulønnet tok far flere av de faste utgiftene.. vi sparer også felles på kontoen huslånet trekkes fra, 700kr ekstra hver, hver mnd. Det gjør vi alltid, så summen der vokser godt. De pengene blir brukt til å betale min del av lånet når jeg har ulønnet. Så selv om vi ikke sparer til meg begge to, syns jeg far tar sin del av kostnaden.

Jeg har hatt ulønnet permisjon i alle 19 ukene til far. (Vi har 80% dekningsgrad)
Ettersom han har eget firma, så har han ikke mulighet for å ordne vikar for seg. Derfor har han måttet jobbe endel helger, kveld osv for å ha mulighet til å ha litt fri på dagtid i permisjonen sin. Samtidig som han plutselig må gjøre ting på dagtid også.
Han har derfor tatt ut ekstra lønn til segselv i andre måneder i året. Så overfører han til meg det han får fra nav i sin permisjon/når jeg går ulønnet.

Mener dette er en felles ting man må/bør bli enig om.

Vi må ha noen måneder ulønnet permisjon da vi har termin i Februar. Samboeren min er litt vrang når det kommer til det temaet der. Han mener at hvis jeg ikke har råd til å ta ulønnet permisjon, så må vi ha dagmamma (fordi jeg har snakket om lenge at uansett når vi skulle føde på året ønsket jeg å ta ulønnet permisjon). Jeg håper og tror at han endrer mening innen den tid. Til gjengjeld skal ikke jeg tenke på feriesparing osv til sommeren - og heller ikke sommeren der igjen. Jeg har hittil spart 55000kr. For å være hjemme i ulønnet i 5 mnd må jeg ha 120000kr. Det dekker alle kostnader som mat, huslån, billån, forsikringer, «gavekonto», bittelitt forbruk osv.
Dagmamma koster vanligvis prisen av en barnehageplass+kontantstøtte. Så hvor god økonomisk løsning det er før et barn er blitt 1 år kommer jo an på. Det vil jo ofte koste 11-12000 i måneden med dagmamma.

Vi fikk barn i februar og hadde ikke oppstart i barnehage før august neste år (nå i år). Så jeg var hjemme i ulønnet permisjon i 6 mnd. Vi valgte å ta avdragsfrihet på boliglånet. I forkant hadde vi satt av en god del av feriepenger og spart noe i forkant. Jeg passet også på å kjøpe inn alt av klær på salg i forveien - siden jeg var i ulønna høst-vinter måtte det kjøpes inn ull og da hjalp det mye å kjøpe på halv pris.

Back
Topp