Ukritisk fireåring

MORtilTOsøtegutter

Forelsket i forumet
Hei!

Jeg har en gutt på fire år (snart fem). Han har alltid vært en tillitsfull gutt. Han har vokst opp med mange voksne rundt seg som er glad i han.

Problemet er at han er så ekstremt tillitsfull. Han kan gjerne snakke med vilt fremmede og om de har snakket litt, så kan han finne på å ta dem i hånden og leie dem for å vise dem noe osv. Barnehagen har også påpekt dette.

Jeg får jo da klump i magen og syns det er litt ekkelt, for jeg føler liksom at ukritiske barn er ensbetydende med omsorgssvikt. Fins det flere grunner til at de kan oppføre seg slik?

Han søker alltid trøst hos meg om jeg er i nærheten, så han er ikke ukritisk på den måten, men han ser på alle mennesker som sin venn og skjønner ikke hva som er galt med å ta fremmede i hånda. Vi har snakket litt om det hjemme, og det ser ut til å hjelpe litt.. men jeg blir jo litt redd for om bhg tenker at det må være en form for omsorgssvikt. Overreagerer jeg??

Tror ikkje du skal bekymre deg for at Bhg tenker dette, noen barn er veeeldig tillitsfull,sånn er det bare! Bhg har erfaring med alle slags barn å har nok vært borti andre barn som oxo er veldig tillitsfull..snakk heller med Bhg, åpen dialog om dette hvis du syns d er ett problem. Min søster var slik når hun var liten, alt og alle var hennes venner, så om man var på ett sted med mye folk eller i ett annet land måtte min mor ha ett veldig fast grep om hånden hennes ellers hadde hun gått med første person som smilte til henne. Men etterhvert som hun blei større var ikkje dette et problem lenger :)

Takk for svar :) jeg snakker med bhg om det, men jeg kjenner at jeg blir redd for hva de tenker. De har aldri sagt ordet, men de har sagt at de lurer på hvorfor han er slik og at de vil finne ut det.
Jeg har jo lest alt som står på nett om slike ukritiske barn, og alltid står det at det kommer pga omsorgssvikt..

Jeg føler meg sikker på at han har det bra og vokser opp i et trygt hjem, men det vet jo ikke de. Sikkert tåpelig å bekymre seg for.. men gjør nå det likevel.

Godt å høre at det fins flere. Jeg regner jo også med at det går seg til. Jeg tror ikke han kommer til å bli beskjeden, men han lærer seg vel litt mer sosiale koder etterhvert ;)

Takk for svar :) jeg snakker med bhg om det, men jeg kjenner at jeg blir redd for hva de tenker. De har aldri sagt ordet, men de har sagt at de lurer på hvorfor han er slik og at de vil finne ut det.
Jeg har jo lest alt som står på nett om slike ukritiske barn, og alltid står det at det kommer pga omsorgssvikt..

Jeg føler meg sikker på at han har det bra og vokser opp i et trygt hjem, men det vet jo ikke de. Sikkert tåpelig å bekymre seg for.. men gjør nå det likevel.

Godt å høre at det fins flere. Jeg regner jo også med at det går seg til. Jeg tror ikke han kommer til å bli beskjeden, men han lærer seg vel litt mer sosiale koder etterhvert ;)

D høres jo litt rart ut at det skal være omsorgssvikt når ett barn er ukritsik til folk, eg vil jo påstå at et barn som er trygg på andre er det for de har d trygt og godt hjemme.. Ville stusset mye mer hvis barnet var super skeptisk til alt og alle, nervøs og redd.. Men alle barn er forskjellige, på lik linje med oss voksne :)
Vil ikke påstå at d e dumt å bekymre seg, selvsagt bekymrer du deg, ville eg oxo gjort, det er jobben vår som foreldre ;)
Og om Bhg skulle bekymre seg for omsorgssvikt og skulle melde ifra så ville jo en eventuel person fra bv se at barnet har d trygt og godt hjemme og legge saken død :) :)
Vi har dessverre litt erfaring med slikt i nær familie...

Det kan være mange forskjellige årsaker. Noen normale, noen ikke. Så flott barnehagen ser barnet ditt:)

Min eldste er også veldig tillitsfull med voksne mennesker. Vi bor på gård og det er flere voksne som har arbeidsplassen sin her, så han treffer voksne hele døgnet her. Han er hvertfall ikke utsatt for omsorgssvikt!
MEN han er ikke lik med barn, der er han mye mer skeptisk.

Back
Topp