Ukonsentrert 7-åring... Matematikk

Snuppaa

Forelsket i forumet
Datteren til samboeren min har heeelt detti av lasset i matematikk... Har ikke fått noe tilbakemelding fra læreren hennes på at hu "ikke henger med i matte".. Kanskje tidlig at jeg begynner bekymre meg for at hu ikke kan matte....?[8|]
Men hu blir snart 8 år... Og hu hang fint med det forrige skoleåret. Hu gidder liksom ikke å gjøre lekser lenger.. Gir opp med en gang og vil helst at vi skal gi henne svaret på alle oppgavene... Jeg satt nettopp og gjorde lekser med henne nå. Egentlig en LETT oppgave til hennes alder vil jeg si... Hu skulle telle fra 10 og til 17... Og da si hvor mange enere hu fikk fra 10... Det er jo da 7... Men hu sier at det er 0[8|]
Og hvis vi spørr hvor mange epler hu har igjen dersom hu først har 20 og noen får 10 av henne... Da kan hu finne på å si 1 eller 0....

På forrige testen (de har leksetester hver fredag) hadde hu svart feil på alle matteoppgavene... Hu hadde tatt at 60+ 10 var 63[8|][8|]

Dette får meg egentlig til å tro at hu er NULL konsentrert.... Men hvordan ta tak i det på rett måte?[:)]

Hu greier kun oppgaver som 1+2 og 2-1....[8|] Hvor mye kan man forvente av en på hennes alder? Ho er jo ikke så gammel, så jeg vet jo liksom ikke..
Tydeligvis burde hu kunnet mer, for ho greier nå INGEN oppgaver i boka si....[&:][&:] Trodde jo bøkene var tilpasset hva det er å forvente at en på snart 8 år burde kunne...

Jeg ble alltid kalt lat og ukonsentrert når det kom til matematikk. Selv om jeg var veldig med i alle andre fag. Problemet var at jeg fikk det bare ikke til og selvfølgelig ble jeg umotivert da. Det var liksom ikke så mye hjelp å få heller, bare "dette burde du kunne."
Etter jeg gikk ut av ungdomsskolen snappa VGS opp at jeg hadde dyskalkuli. Det var nesten en litt frustrerende "diagnose" å få etter år etter år med å være dum og lat.

Trenger ikke være tilfelle hos dere, men det kan være andre grunner til at hun ikke henger med enn at hun er ukonsentrert. Prøv å spør hvordan hun opplever å måtte regne ut regnestykker og hvorfor hun synes det er vanskelig. For meg var det at jeg ikke greide å holde styr på tallene, det ble bare møl på en måte.

Skal sies at jeg ikke er så altfor verst i matte i dag. [:)]

ORIGINAL: Søta!

Det er ikke for enkelt da?
Hva med å gi henne en utfordring.
Kanskje hun synes det er drittkjedelig.
Det var det som gjorde at jeg datt av lasset i starten av barneskolen iallefall.
Jeg kunne alt fra før og kjedet meg fra dag 1.

Helt motpol fra hvordan det var for meg med andre ord. [:D] Men du har et godt poeng, det å kjede seg i et fag er også helt drepen for konsentrasjonen.

ORIGINAL: Snuppaa

Datteren til samboeren min har heeelt detti av lasset i matematikk... Har ikke fått noe tilbakemelding fra læreren hennes på at hu "ikke henger med i matte".. Kanskje tidlig at jeg begynner bekymre meg for at hu ikke kan matte....?[8|]
Men hu blir snart 8 år... Og hu hang fint med det forrige skoleåret. Hu gidder liksom ikke å gjøre lekser lenger.. Gir opp med en gang og vil helst at vi skal gi henne svaret på alle oppgavene... Jeg satt nettopp og gjorde lekser med henne nå. Egentlig en LETT oppgave til hennes alder vil jeg si... Hu skulle telle fra 10 og til 17... Og da si hvor mange enere hu fikk fra 10... Det er jo da 7... Men hu sier at det er 0[8|]
Og hvis vi spørr hvor mange epler hu har igjen dersom hu først har 20 og noen får 10 av henne... Da kan hu finne på å si 1 eller 0....

På forrige testen (de har leksetester hver fredag) hadde hu svart feil på alle matteoppgavene... Hu hadde tatt at 60+ 10 var 63[8|][8|]

Dette får meg egentlig til å tro at hu er NULL konsentrert.... Men hvordan ta tak i det på rett måte?[:)]

Hu greier kun oppgaver som 1+2 og 2-1....[8|] Hvor mye kan man forvente av en på hennes alder? Ho er jo ikke så gammel, så jeg vet jo liksom ikke..
Tydeligvis burde hu kunnet mer, for ho greier nå INGEN oppgaver i boka si....[&:][&:] Trodde jo bøkene var tilpasset hva det er å forvente at en på snart 8 år burde kunne...

Fortsett å jobb der hun er trygg. Bruk konkretiseringsvektøy, f.eks. nøtter, melkekorker eller en kuleramme. Gjør oppgavene så konkrete som mulig. Det kan være vanskelig å tenke abstrakt når de ikke er større. Jeg antar at hun går i 2. klasse. Jeg hadde bedt om en samtale med lærern og hadde hørt hvordan hun jobber med det på skolen, jeg hadde også drøftet med læreren om hun kunne trenge alternative lekser en stund. Matematikk er et fag hvor man må henge med fra starten for å få utbytte lengre oppover i skolen, så det er viktig å ta litt tak i det nå. Barn kan ha dyskalkuli, men jeg ville først ha kartlagt henne for å se hvor hun mangler begreper og fylt inn hullene, for så å jobbet oppover derfra. Det er heller ikke så rart om det virker som hun er ukonsentrert om hun ikke mestrer oppgaven. Ett annet tips er å la henne lære med å bruke penger, la henne handle på butikken med kronestykker og tiere. Da får hun brukt det i praksis og kan vokse på å mestre det ettervert. Prøv å finn alternative innfallsvinkler til matematikken og forklar til du blir grønn på ulike måter[:)] Da håper jeg det går bedre ettterhvert. Lykke til! Hilsen lærer i første klasse

ORIGINAL: et_lite_vesen

Dette ville jeg absolutt tatt på alvor, og det kan stikke mye dypere!

Kanskje hun skulle skrive et svar på tavla som ble feil, og alle lo?
Kanskje noen hadde gjemt matteboka hennes?
Kanskje hun blir mobba?

Det er mange spørsmål å stille i en slik sak, og det er bra du ikke bare tenker at hun er lat. Jeg ville tatt dette videre og kontakta BUP, og spurt om å få en utredning eller bare veiledning.

Lykke til!

Kontakte BUP? Hvorfor det? Dette er etter min mening noe man kontakter læreren og snakker om, deretter eventuelt spes.ped. team og PPT. At barn er ukonsentrerte om de ikke mestrer matematikk har ikke etter min mening noe med BUP å gjøre, om det ikke ligger mer bak enn det som blir fortalt ovenfor. Ja, det er viktig å løfte ungen slik at hun mestrer, men jeg vil tro læreren ville tatt tak i det om noen lo av henne når hun gjorde noe på tavle som var feil eller hadde gjemt matteboka eller for all del ble mobba. (Selv om noen mobbesaker går for langt før de blir tatt tak i, så der jeg ikke helt sammenhengen her)

ORIGINAL: Søta!

Det er ikke for enkelt da?
Hva med å gi henne en utfordring.
Kanskje hun synes det er drittkjedelig.
Det var det som gjorde at jeg datt av lasset i starten av barneskolen iallefall.
Jeg kunne alt fra før og kjedet meg fra dag 1.

Hmmmm... Godt mulig hu syns det er KJEDELIG fordi hu ikke får det til. Men det er garantert IKKE kjedelig fordi hu kan det...
Hvis jeg gir henne 10 kr til å ha i lommeboka og hu hadde en fra før, så klarer ho ikke å svare meg på hva hu da har... Da kan hu finne på å si 15... Vi har prøvd å gi henne virkelig tøffe stykker, men da har hu ikke sjangs...
Jeg tar poenget ditt og det er helt sikkert tilfelle hos mange barn. Men hu er ukonsentrert når det gjelder stort sett alt og nå ser jeg at det går veldig utover matte faget hennes... Bare undrer på hvordan jeg best mulig kan hjelpe henne...

Hu slurver veldig med alt av lekser. Ber henne gjøre norsk lekser og kan komme når hu skal ha hjelp eller vi sitter der med hu... (som regel gjør vi lekser med henne for å guide henne)
Da er hu ferdig etter 2 min og sier hu ikke greier... Så jeg prøver å finne ut hvordan jeg kan motivere henne. Virker som hele problemet er konsentrasjonen, for når hu skal skrive i norsk så skriver hu sånn at vi ikke kan lese det som står. Men når vi ber henne VIRKELIG konsentrere seg, så vet vi at hu kan skrive tydeligere. Hu er jo egentlig flink i norsk..

Kan godt henne det er noe som sitter dypere... Men hu er liksom sånn at hu forteller ALT..
Hu har masse venner...[:)] Og de gangene det skjer en "krangel" så hører vi det med en gang.
Hu ville sagt det hvis noe plager henne på skolen. For hu blir fort lei seg og det kan man se med en gang...
Hu elsker å gå på skolen da..[:)]

Syns det er drastisk å koble inn BUP så tidlig. Spesielt med tanke på at vi ikke har fått tilbakemelding fra læreren om at hu har problemer..
Men det er jo hjemme og med leksene man virkelig ser hva hu kan og ikke. På skolen har jeg inntrykk av at de lager mye ting i grupper og løser oppgaver i grupper og de får nok ikke testet henne alene så mye... og sånn er det nok på skolen i så ung alder[:)]

Beklager at jeg blåser ut her... Men vil gjerne hjelpe henne og tenkte dere damene visste råd[:D]

jeg kan gi deg et råd fra albert einstein til en mor som spurte han hva hun skulle gjøre for å hjelpe sønnen til å bli flinkere i matte. svaret hun fikk var "les eventyr for han"![;)]
Eventyr er problemløsning og logisk tenkning. Så les eventyr for henne hver kveld[:D]

Et poeng med matte er at det er logisk - det er ikke bare pugging eller "å finne svaret". Hva med å gi henne utfordringer i hverdagen. Gi henne en 20kr og si hun kan kjøpe hva hun vil i butikken men selv må finne ut hva hun har råd til. Altså legge sammen prisen på det hun vil ha. Gjerne telle på fingrene.

Legge til å trekke fra med konkreter: altså ikke bare si/lese/høre tallene, men tell opp antall klosser, mynter, perler eller whatever. Å ha mengden/antall konkret foran seg kan hjelpe.

Begynn med matteleksen så hun ikke er sliten i hodet allerede etter de andre leksene hun har. ta en liten pause + middag etter skolen før hun gjør lekser.

Legg ned nivået slik at hun føler mestring.

takk for tips alle dere[:)]

ORIGINAL: pernille85

ORIGINAL: Snuppaa

Fortsett å jobb der hun er trygg. Bruk konkretiseringsvektøy, f.eks. nøtter, melkekorker eller en kuleramme. Gjør oppgavene så konkrete som mulig. Det kan være vanskelig å tenke abstrakt når de ikke er større. Jeg antar at hun går i 2. klasse. Jeg hadde bedt om en samtale med lærern og hadde hørt hvordan hun jobber med det på skolen, jeg hadde også drøftet med læreren om hun kunne trenge alternative lekser en stund. Matematikk er et fag hvor man må henge med fra starten for å få utbytte lengre oppover i skolen, så det er viktig å ta litt tak i det nå. Barn kan ha dyskalkuli, men jeg ville først ha kartlagt henne for å se hvor hun mangler begreper og fylt inn hullene, for så å jobbet oppover derfra. Det er heller ikke så rart om det virker som hun er ukonsentrert om hun ikke mestrer oppgaven. Ett annet tips er å la henne lære med å bruke penger, la henne handle på butikken med kronestykker og tiere. Da får hun brukt det i praksis og kan vokse på å mestre det ettervert. Prøv å finn alternative innfallsvinkler til matematikken og forklar til du blir grønn på ulike måter[:)] Da håper jeg det går bedre ettterhvert. Lykke til! Hilsen lærer i første klasse

Bare signerer deg jeg. Du skrev liksom alt jeg hadde tenkt å skrive[:D]
Bare at jeg ikke er lærer i første klasse, men i sjette.

Jeg har selv opplevd med både mine barn og elever, hvor mye mer logisk ett reknestykke blir om man har konkretiseringsmiddler til hjelp.

jeg tenker at kanjse ho har det som er dyslkesi bare i tall form hvis du skjønner hva jeg menner
Jeg hadde nok tatt å ordnet et møtte med skolen for å få sjekket dette , slik at ho kansje fikk hjelp til å finne ut hvorfor det stopper seg

Dyskalkuli er en utrolig sjelden diagnose, og man antar at 1-2% har det. Så det er ikke første sannsynligheten jeg ville hoppet til...

Jeg hadde gått for konkreter som nevnt over her. Og så ville jeg forsøkt å funnet ut hvordan hun regner. En eller annen logikk er det et sted. Hvorfor tror hun at 60+10 er 63? Det er nemlig ganske bra bare at det kommer et tall nært 60, da har hun ganske god forståelse - kanskje... Og hvorfor tror hun at en enkrone og en tikrone er 15? Vet hun hvor mye de forskjellige myntene er verd? Hvordan legger hun sammen? Forstår hun hva hun skal gjøre og hvordan hun skal tenke?

Bruk penger, tallinje, kuleramme og klosser. Det er veldig gode konkreter. Og arbeid med matematikken i dagliglivet. Snakk om tallene når dere handler. Tell hvor mange skilt dere ser på vei til skolen. Mål hvor høy hun er, hvor langt hun kan hoppe osv. Se etter former hjemme og i naturen. Utnytt situasjoner til å snakke matematikk.

Back
Topp