Uketelling for «nybegynner»

Stjernesmil

Blir kjent med forumet
Jeg synes det er vanskelig å skjønne hvilke uke jeg er i... står forskjellig flere steder :)

Hvis man er 6+2 feks. Er det uke 6 eller uke 7?:)

Jeg synes det er vanskelig å skjønne hvilke uke jeg er i... står forskjellig flere steder :)

Hvis man er 6+2 feks. Er det uke 6 eller uke 7?:)
Når man er 6+2 så er man 6 uker + 2 dager gravide i uke nr. 7. Noen regner det som uke 7 fordi man er i den 7. graviditets uken.
Jeg er enig i at det er forvirrende og forholder meg selv til uke+dag fordi det er det helsevesenet bruker. Når det kommer til milepæler som uke 12, 24, 33 så er det snakk om fullgåtte uker så 12+0, 24+0, 33+0. I forhold til risiko for spontanabort så går den gradvis ned gjennom alle ukene så fra uke 11+0 (2,1%) - 12+0 (1,7%) skiller det bare 0,4% (disse tallene er gjennomsnitt).

Ser at to av appene jeg bruker gir meg ulike tall selv om jeg har registrert samme datoer. Preglife gir 6+3 mens Helseoversikt sier 6+2. Hvem av de følger samme telling som helsevesenet i norge?

Helsevesenet i Norge bruker svangerskapslengde 40+2 sa min jordmor
Vil tro Helseoversikt sin stemmer

Helsevesenet i Norge bruker svangerskapslengde 40+2 sa min jordmor
Vil tro Helseoversikt sin stemmer
40+3 er det i Norge :)

Ser at to av appene jeg bruker gir meg ulike tall selv om jeg har registrert samme datoer. Preglife gir 6+3 mens Helseoversikt sier 6+2. Hvem av de følger samme telling som helsevesenet i norge?

Det er helseoversikt som er riktig, preglife forstår jeg ikke helt hvordan regner og er den eneste appen som gir feil uke. Kanskje den baserer seg på at eggløsningen er på en annen dato i forhold til menstermin. Du kan justere det ved å endre siste mens datoen en dag tilbake. Den gir også feil termin mener jeg å huske for den baserer seg på usa som har 40 uker som svangerskapslengde kontra Norge som har 40+3 :)

Da jeg ringte for å bestille svangerskapskontroll anslo jordmor samme dato som Helseoversikt-appen, altså én dag lenger enn preglifeappen. Men føder vel ikke på verken ene eller andre «termindatoen» uansett :p

Back
Topp