Ukesmeny - Middag.

Rosetaske

Gammel bruker i ny drakt.
Septembermødre <3
Har et mål om å spare penger i år, og jeg og mannen har funnet ut at matbudsjettet vårt fint kan halveres uten at vi skal lide noen nød.

Kom med forslag til billige ukesmenyer.

Uke 3. (13. januar - 19. januar)

Mandag: Fiskepinner (Fiskepinner, poteter, rømme, råkostsalat)
Tirsdag: Kjøttkaker (Elgkjøttkaker, poteter, kokt kål og søtpotetstappe.) (Søtpotetene er fra jula)
Onsdag: Dolmio (Dolmiosaus, kyllingkjøttdeig og pasta)
Torsdag: Fiskegrateng (Fiskegrateng, råkostsalat, poteter, rømme)
Fredag: Kyllinggryte (Grillet kylling, blomkål, rømme og jasminris)
Lørdag: Pizza (Nå ferdigbunn, sataysaus, Quorn, fetaost)
Søndag: ?????

Vi og lager ukes plan for middag :) har storhandel 1 gang i uka. Da har vi liste med neste ukes middager på :) så her sparer vi mye på å ikke handle hver dag å slikt :) melk å div andre småting må av og til handles inn utenom da :)

Jeg lager matplan ut i fra ukens tilbud på matbutikken, det er ganske mye å spare på å gjøre det. Da pleier ukeshandelen å havne på 200-300kr :)

Vet ikke om det er aktuelt men det blir billigere hvis du bytter ut dolmiosausen med tomatpurré og grønnsaker som løk osv?:) Tar ca like lang tid også....:)

En god pastasaus: Stek og brun løk og litt chili. Putt så i endel paprikakrydder, pittelitt kanel, timian, persille, salt og pepper. Ha så i finhakket hvitløk og kjøttdeig (hvitløk kan fort svi seg):) Så har du i en sånn liten boks med tomatpurré og litt vann + olivenolje. Tataa:)

Her har jeg laget en bok med 4 ukers retter. Skrevet hver rett for seg med innhold og gjøremåte. I slutten av boken har jeg laget en felles innkjøpsliste for hver uke, så det skal være enkelt og handle:) Tar litt tid men nå er alt gjort på forhånd!:) Kan anbefale:

Kyllingspyd med tzatziki, salat og pitabrød. (bland kyllingkjøttdeig med kanel, paprikakrydder og annet godt. hvitløk og chili. Klem litt deig rundt en grillpinne og stek i ovnen til den er gyllen)
Tzatziki lager man enkelt ved å raspe en halv agurk over ett kjøkkenhåndkle. Surr håndkle rundt agurken som er raspet og klem/vei ut vannet. Putt det i en boks matyoghurt med hvitløk i:)

Tyskiske kjøttboller. Samme fremgangsmåte som med kyllingkjøttdeigen, (men med karbonadedeig) bare rull i runde boller og stek:) Vi har tzatziki og tortillalefser til:)

Laksewrap: Stek laksen enten i ovn eller panne. Skjær til salat. Ha det man ønsker oppi en tortilla med creme fraiche og litt sweet chili saus!:)

Hjemmelaget fiskepinner: Kjøp en blokk seifilét og tin den. Del den i fiskepinnebiter og rull den i griljermel. Ha i en panne på middels varme og stek i masse masse smør.:) Er veldig godt med Amadinepoteter (hele) i en ildfastform med geove biter av gulrot som bakes i ovnen med litt salt og pepper.

Kjøttkaker i brunostsaus:)

Lasagne: Samme fremgangsmåte som pastasausen. Lag en hvitsaus ved siden med litt muskat og ost i. Kjøp sånne pastaplater i butikken og legg lagvis!:) Enkelt og godt.

Stek kyllingfilet brune i panna. Legg de i en ildfast form med creme fraiche (dette blir sausen så gjerne to pakker) og hvitløk, salt og pepper. Så putter du det i ovnen i ca 30 min (til kyllingen er ferdig) og koker taglitelle pasta og noen grønnsaker. Vilt godt!

Har mer hvis det er ønskelig:P

Vi og lager ukes plan for middag :) har storhandel 1 gang i uka. Da har vi liste med neste ukes middager på :) så her sparer vi mye på å ikke handle hver dag å slikt :) melk å div andre småting må av og til handles inn utenom da :)

Vil du gi eksempel på middagsplan?

Så flinke dere er! :D Har også planer om å spare der det spares kan nå, da jeg ønsker å ha 2 mnd ekstra permisjon neste sommer, og denne blir ulønnet...

Vet ikke om det er aktuelt men det blir billigere hvis du bytter ut dolmiosausen med tomatpurré og grønnsaker som løk osv?:) Tar ca like lang tid også....:)

En god pastasaus: Stek og brun løk og litt chili. Putt så i endel paprikakrydder, pittelitt kanel, timian, persille, salt og pepper. Ha så i finhakket hvitløk og kjøttdeig (hvitløk kan fort svi seg):) Så har du i en sånn liten boks med tomatpurré og litt vann + olivenolje. Tataa:)

Her har jeg laget en bok med 4 ukers retter. Skrevet hver rett for seg med innhold og gjøremåte. I slutten av boken har jeg laget en felles innkjøpsliste for hver uke, så det skal være enkelt og handle:) Tar litt tid men nå er alt gjort på forhånd!:) Kan anbefale:

Kyllingspyd med tzatziki, salat og pitabrød. (bland kyllingkjøttdeig med kanel, paprikakrydder og annet godt. hvitløk og chili. Klem litt deig rundt en grillpinne og stek i ovnen til den er gyllen)
Tzatziki lager man enkelt ved å raspe en halv agurk over ett kjøkkenhåndkle. Surr håndkle rundt agurken som er raspet og klem/vei ut vannet. Putt det i en boks matyoghurt med hvitløk i:)

Tyskiske kjøttboller. Samme fremgangsmåte som med kyllingkjøttdeigen, (men med karbonadedeig) bare rull i runde boller og stek:) Vi har tzatziki og tortillalefser til:)

Laksewrap: Stek laksen enten i ovn eller panne. Skjær til salat. Ha det man ønsker oppi en tortilla med creme fraiche og litt sweet chili saus!:)

Hjemmelaget fiskepinner: Kjøp en blokk seifilét og tin den. Del den i fiskepinnebiter og rull den i griljermel. Ha i en panne på middels varme og stek i masse masse smør.:) Er veldig godt med Amadinepoteter (hele) i en ildfastform med geove biter av gulrot som bakes i ovnen med litt salt og pepper.

Lasagne: Samme fremgangsmåte som pastasausen. Lag en hvitsaus ved siden med litt muskat og ost i. Kjøp sånne pastaplater i butikken og legg lagvis!:) Enkelt og godt.

Stek kyllingfilet brune i panna. Legg de i en ildfast form med creme fraiche (dette blir sausen så gjerne to pakker) og hvitløk, salt og pepper. Så putter du det i ovnen i ca 30 min (til kyllingen er ferdig) og koker taglitelle pasta og noen grønnsaker. Vilt godt!

Har mer hvis det er ønskelig:p
Takk for mange gode tips :) Er ikke så flink til å ukehandle, men bør vel kanskje bli det?

Det er ganske deilig å ha alt i kjøleskapet klart når man kommer hjem. Da kan man bruke tiden man ville brukt på butikken, til å lage maten istedet:) og har du klart for 4 uker trenger du jo aldri finne på middag igjen! :) :)

Nåværende ukesmeny her i huset:

Mandag: Laks i ovn med poteter, rømme og agurksalat.

Tirsdag: Pasta med hjemmelaget saus av løk, hakkede tomater, hvitløk og basilikum. Ha i sjampinjonger hvis du liker det. Og gjerne litt parmesan! (Bare husk at den må koke sammen med maten nå som du er gravid!) Ha gjerne hvitløksbrød/hjemmelaget bruschetta og rucculasalat med balsamicodressing til!

Onsdag: Røkte kjøttpølser med (poteter, blomkål, broccoli) og kålrabistappe. Ha gjerne smeltet smør vedsiden av.

Torsdag: Lettsaltet torsk med poteter, gulrøtter og eggemsør.

Fredag: Pitapizza. Pitabrød med tomatpuré som bunn og valgt fyll oppå. En kan lage mange forkskjellige! Og servere med salat. (Rucculablanding med cherrytomater og babymais?) TIPS: Kremost under tomatpuréen og mozarella istedenfor vanlig gulost!

Lørdag: Grønnsakslasagne der du bytter ut kjøttet med aubergine og squash, har i paprika i ulike farger, sopp og rødløk i tillegg til pastasausen!

Søndag: Svin- eller kyllingfileter i ovn med limesaus, ovnsbakte potetbåter, squash og broccoli. Lag kryddersmør av smør, salt, pepper og raspet limeskall! Skjær snitt i filéene, og fyll med smøret, klem limesaft fra en lime over. Stek i ovn på 200 grader i 20 min og hell "skya" i en liten kjele sammen med creme fraiche og saften fra enda en lime. Kok opp under omrøring, tilsett salt og pepper og server som saus! Squash og broccoli kan du bake i folie i ovenen sammen med potetene.
VELDIG GODT! :D

<3

Har mer hvis det er ønskelig:p

får vann i munnen her :p hvordan sweet chilisaus bruker du? Jeg finner liksom ingen jeg er fornøyd med uten om det man får på takeaway og der er jeg sjelden ;)

Kjøper bare sånn glassflaske på butikken:) Men det finnes sikkert noen enda bedre på sånne utenlandske butikker?

Får vann i munnen selv jeg:P Det er veldi godt!! :) Nå er jeg veldig glad i å lage mat da, så det hjelper jo på! Skjønner kanskje listen er skremmende for de som ikke trives så godt på kjøkkenet:)

Nåværende ukesmeny her i huset:

Søndag: Svin- eller kyllingfileter i ovn med limesaus, ovnsbakte potetbåter, squash og broccoli. Lag kryddersmør av smør, salt, pepper og raspet limeskall! Skjær snitt i filéene, og fyll med smøret, klem limesaft fra en lime over. Stek i ovn på 200 grader i 20 min og hell "skya" i en liten kjele sammen med creme fraiche og saften fra enda en lime. Kok opp under omrøring, tilsett salt og pepper og server som saus! Squash og broccoli kan du bake i folie i ovenen sammen med potetene.
VELDIG GODT! :D

<3

Ha forresten også estragon på filetene! Og i sausen! NAM!

Vi har en veldig kresen 4 åring i hus som kun er oppvokst på pasta å ketchup.. Men etter ei stund så har vi klart å vende han om. Så er litt bedre middagsplaner her nå da :p

Fredag: taco
Lørdag: hjemmelaget pizza
Søndag: kommer an på om vi spiser ute eller er på middag hos besteforeldre :)
Mandag: kjøttkaker, poteter, gulerøtter og saus
Tirsdag: spagetti og kjøttdeig
Onsdag: stekt pølse, potet, gulerøtter og saus
Onsdag: suppe
Torsdag: lasagne (han skal til mora fredag etter bhg, da må vi jo kose oss litt)

Når han på 4 ikke er her ser det litt mer slik ut:

Fredag: taco (vi har min å din så vi hae barnefri anna hver helg)
Lørdag: spise ute eller så lager vi oss biff eller no slikt :)
Søndag: koteletter, potet osv
Mandag: brent kjærlighet (potetstappe, kjøttdeig, tomatsaus og ost på i ovnen
Tirsdag: kylling og ris
Onsdag: fiskekaker/fiskeboller, poteter osv
Torsdag: wok med kylling eller svinekjøtt

Veldig ensformig da :p men er dårlig på å finne på nye ting :p

Tilbud er bra:);)

Har den oppskriftsboken i bilen (sånn at den ikke glemmes når vi handler)
Men...

Tyrkisk linsesuppe, finner oppskrift på nettet! Sykt godt. Jeg liker den best når jeg moser alt i en sånn stavmixer.

Kyllingtaco. Stek kyllingfilet i biter i tacokrydder og creme fraiche for at det ikke skal bli så tørt.

Tortillapizza. Bruk grove tortillalefser som bunn. Og kjøp pesto rosso (rød pesto) og ha som tomatsaus.

Kok og kjøl ned pasta. Bland grønnsaker (salat, tomat, feta osv) i en bolle og ha i pastaen. Bland inn litt pesto.

Grovhakk løk, broccoli, blomkål, paprika (og annen grønnsak du liker) legg i ildfast form. Hell over litt rapsolje (kan anbefale Odelia) litt soyasaus (den grønna har mindre salt) pittelitt fishsauce.. Legg laksefilet over og ha noen klatter smør, salt og pepper på og stek crispy

Denne uka:
Stekt laks med tilbehør
Grønnskakssuppe
Lapskaus av restene fra dagen før
Fiskekaker med stekt løk og annet tilbehør
Kylling, wokede grønnsaker, fløtepoteter og saus
Hjemmelaget pizza
Kjøttkaker med kålstuing og grønsaker:-)

husker omtrent ikke hva vi har spist den siste tiden..l
fiskekaker, hjemmeladge karbonadekaker, omelett, ostesørbrød, kashmir kylling.

neste uke tror jeg det blir omtrent sånn:
mandag: kjøttdeig og fullkornpasta og tomatsaus
tirsdag: ovnstekt laks med grønnsaker gulrot, selleri, parika,løk med lime over
onsdag: kyllingstrimler med koriandersaus og ris
torsdag:koteletter med poteter og saus tyttebær og kokte grønnsaker
fredag:kalkunstek med ris, og waldorfsalat lagd av (druer,purreløk,selleri,eple rømme salt og pepper)
lørdag: quesedilla med kyllingstrimler eller tacokjøttdeig. med guacamole og tortillachips
søndag: biff med stektepoteter og fløtesaus

Back
Topp