Ukeregning - HJELP!

Endelig_babylykke

Elsker forumet
Oktoberbarna 2021♡
Oktoberfest 2024 ❤️
Sikkert kjempedumt spørsmål, men jo nærmere jeg kommer 12+0, jo mer usikker blir jeg på hva som er rett av ukenummer. Jeg har tre ulike gravidapper (fordi alle har litt ulik info og funksjoner), og de viser noe ulikt i forhold til dette. Libero-appen viser at jeg nå er i uke 12 (11+1), Preglife viser også at jeg er i uke 12 (men viser 11+2 av en eller annen irriterende grunn), mens Babyverden (som forsåvidt ikke funker hos meg for øyeblikket) viser graviduke 11 (11+1).
Noen som har knekt denne koden? Eller er det bare jeg som er helt stokk dum?? :hilarious:
Har dette noe å si?

Sikkert kjempedumt spørsmål, men jo nærmere jeg kommer 12+0, jo mer usikker blir jeg på hva som er rett av ukenummer. Jeg har tre ulike gravidapper (fordi alle har litt ulik info og funksjoner), og de viser noe ulikt i forhold til dette. Libero-appen viser at jeg nå er i uke 12 (11+1), Preglife viser også at jeg er i uke 12 (men viser 11+2 av en eller annen irriterende grunn), mens Babyverden (som forsåvidt ikke funker hos meg for øyeblikket) viser graviduke 11 (11+1).
Noen som har knekt denne koden? Eller er det bare jeg som er helt stokk dum?? :hilarious:
Har dette noe å si?
Det er også sånn for meg, får forskjellige tall fra dr forskjellige appene :smiley-ashamed004
Har ikke noe svar til deg, men det gjelder iallefall flere av oss :greet025

Jordmødre går utifra den uken du er i (altså 11), det samme som norske babyverden. Så når du er 12+0 er du 12 uker på vei (fullførte uker), men er i den 13’ uken av svangerskapet. Det har blitt en hel del forvirring av dette, men vet at jordmødre tar utgangspunkt i hvor mange fullgåtte uker man har gått :)

Du er i din tolvte uke, men er 11 uker på vei. :P

Og, pass på at preglife har riktig svangerskapslengde.
Screenshot_20210327-194542701 (1).jpg

Du er i din tolvte uke, men er 11 uker på vei. :p

Og, pass på at preglife har riktig svangerskapslengde.
Vis vedlegget 352517

Har sett på innstillingene på Preglife før og svangerskapslengden var satt riktig, men termindatoen var satt feil oppdaget jeg nå:hilarious: Så da løste det seg ihvertfall :p

og takk for nyttige svar begge to :D

Jordmødre går utifra den uken du er i (altså 11), det samme som norske babyverden. Så når du er 12+0 er du 12 uker på vei (fullførte uker), men er i den 13’ uken av svangerskapet. Det har blitt en hel del forvirring av dette, men vet at jordmødre tar utgangspunkt i hvor mange fullgåtte uker man har gått :)

Da jeg var på tidlig UL brukte jordmor en slags urskive for å regne hvor langt jeg var på vei. Var litt usikker på første dag i siste mens, men ut i fra bildene satte hun meg på 9+2 som var 1 dag lengre enn jeg synes å huske selv Så Babyverden sin med lengde 40+3 virker veldig nøyaktig for meg og helt likt mtp hva jordmor regnet ut.

Det finnes visstnok ikke mindre enn tre måter å regne termindato på i Norge. Du kan lese mer om denne her: https://forskning.no/medisin-svange...r-trobbel-for-bade-forskning-og-foster/274214

Det jeg kan si, er at preglife av en eller annen grunn viser feil hos meg også (jeg har termin 12). Så tror det er den det er noe feil med. Men man kan visst gå inn manuelt å legge inn riktig termin ved å trykke på terminen under innstillinger, så det har jeg gjort nå.

Screenshot_20210328_083133_com.gravid.gravid.jpg Screenshot_20210328_083140_com.gravid.gravid.jpg

Preglife starter tellingen med 0+1 og derfor man får en dag «lengre» i den appen kontra de andre. Undersøkte dette for en tid tilbake da det irriterte meg at de sa feil. Hvis du trykker deg inn på kalenderen på Preglife og tilbake til første syklusdag ser du det står 0+1. Det vil si at den første uken bare teller 6 dager og resterende 7 dager.. Helt ulogisk .. Det jeg gjorde var å starte syklusen dagen etter dermed fikk jeg riktig tall på hvor langt jeg er på vei :-)

Det jeg kan si, er at preglife av en eller annen grunn viser feil hos meg også (jeg har termin 12). Så tror det er den det er noe feil med. Men man kan visst gå inn manuelt å legge inn riktig termin ved å trykke på terminen under innstillinger, så det har jeg gjort nå.

Vis vedlegget 352586 Vis vedlegget 352587
Ja, det var det jeg også måtte gjøre... skjønner ikke helt hvordan det ble feil først heller da, for plottet inn samme infoen som i de andre appene. Jaja, fikset nå ihvertfall :p

Ja, det var det jeg også måtte gjøre... skjønner ikke helt hvordan det ble feil først heller da, for plottet inn samme infoen som i de andre appene. Jaja, fikset nå ihvertfall :p
Skjønner heller ikke, så må være appen som har gjort noe feil. Alle dataene er jo riktig, unntatt termin :hilarious:

Svangerskapslengden i USA er 40 uker, i Norge er den 40+3, så med mindre man jukser med terminen sin så får man feil i flere apper. Babyverden sin er helt riktig for i Norge bruker man fullgåtte uker, det vil si at man er i uke 11 når man er 11+0 og uke 12 når man er 12+0. Noen velger å telle fremover altså si at man er i uke 12 når man er 11+0 som jeg føler er mer vanlig i USA, men det er smak og behag hva du velger å gjøre, begge er i teorien riktig. Jordmor/sykehus/lege forholder seg til uken man er i så personlig foretrekker jeg å gjøre det samme :)

Back
Topp