Uker = Mnd

Vintergullnr2

Elsker forumet
Denne har sikkert vært her inne før, men ligger den ut for det jeg [:D] 

En fin oversikt over hvor mange uker blir i måneder [:D]

1-4 uker     = 1 mnd
5-9
uker     = 2 mnd
10-13
uker = 3 mnd
14-18
uker = 4 mnd
19-22
uker = 5 mnd
23-27
uker = 6 mnd
28-32
uker = 7 mnd
33-36
uker = 8 mnd
37-40
uker = 9 mnd  

så bra med en sånn oversikt:) Denne skulle vært lagt som en av toppinnleggene, noen som kan fikse det?

Denne stemmer ikke. Det er ikke noen svangerskapsmåneder med 4 uker og noen med 5, selv om kalendermnd er sånn. da ville det jo være avgjørende om når du ble gravid og sånn er det ikke. Standard svangerskapsmåneder baserer seg på 4 uker, og det gir 10 måneder til fødsel. Dette er bekreftet fra leger og stemmer overens med trimesterinndelingen, noe oversikten du satte opp ikke gjør. Vi er jo 3 mnd på vei da 12 uker er over, ikke sant? [:D]

1-4 = 1. mnd
5-8 = 2. mnd
9-12 osv

Vet egentlig ikke hvorfor denne oversikten er slik... Jeg har bare funnet den, så jeg tenkte det kunne være greit å ha den på siden vår..

40 uker blir ikke 10 mnd, pga at 1 mnd er jo over 4 uker..  

Man går jo gravid i 9 mnd. Jeg regnet meg fram til at en mnd blir ca. 4,5 uker. Eller 4,444444 for å være nøyaktig... [:)] Kjeder meg litt... [:D] Igjen...[8D]

Ja, vet hvordan det er å kjede seg [:D] 

Man er gravid nærmere 10 enn 9 mnd. Selve svangerskapet er jo 9 +, men ettersom vi regner fra 1 dag i siste menstruasjon, så er det 10 x 4 uker. Den oversikten jeg viser til finner dere i Gravid også. Det ville være ganske umulig for helsevesenet å regne med ca 4,5 på mnd og de benytter 4 ukers måneder som jeg nevnte. Både logisk og veldig enkelt egentlig. Inndelingen stemmer også overens med trimesterinndelingen osv og jeg tror ikke det er uten grunn [;)] Men jeg har vært med på denne runden i BarniMagen også, så da lar jeg det være opp til den enkelte hvordan man vil beregne dette.

1. trimester:
1 mn- uke 1-4
2 mnd - uke 5-8
3 mnd - uke 9-12
2.trimester:
4 mnd - uke 13-16
5 mnd - uke 17-20 Du er 5 mnd på vei og halvveis!
6 mnd - uke 21-24
7 mnd - uke uke 25-28
3. trimester:
8 mnd - uke 29-32
9 mnd - uke 33-36
10 mnd - uke 37 - 40

Må bare si at helsevesenet ikke regner i måneder i det hele tatt, for det er altfor unøyaktig i forhold til utviklingen av babyen. I helsevesenet brukes bare uker + dager. [;)]

Back
Topp