Uker, måneder, år

Karma27

Forumet er livet
Når går du fra å si at babyen din er x antall uker, til x antall måneder? Og måneder til år?

Jeg har en gutt som er 15 uker i dag. Når han passerer 16 uker, blir det mer naturlig for meg og begynne å si måneder i stedet. Samme med jenta mi på straks 2,5 år. Hun er da 28 mnd, men for meg blir det alt for rart å si. Skal jo ikke være nødvendig for folk å måtte regne selv :p

Bakgrunn for at jeg spør, var at jeg prata med ei i går, som gjentatte ganger nevnte dattera på 26 mnd.. Kan man ikke bare si at hun nettopp ble 2 år..? :)

Jeg slutta vel med uker når hun passerte 10-11 uker tror jeg :p klarte aldri huske selv for tiden gikk så fort :p så gått på mnd siden :)

Uker har jeg vel gått over til mnd når de passerer 1 mnd.
Mnd har gått over til år fra 1 år ca. Da har det for meg vært mye mer naturlig å bare si at hu er x år og x mnd gammel.

Jeg bruker uker fram til 2 mnd, deretter går det i måneder frem til ca 2 år, men aldri etter fylte 2. Da går jeg over til år;)

Med nr 1 så slutte jeg vel med uker når hu var 6 mnd og med mnd når hu var 2 år. Hu er snart 3 år
Nr 2 har jeg slutta med uker når han var 12 uker. Han blir 5 mnd om en uke. Fortsetter vel med mnd på han når han blir 2 år.

Slutta med uker når han var 12 uker, så slutter jeg med mnd når han er 1,5-2 år kanskje. Ikke lengre enn 2 i alle fall.

Spørs litt hvem jeg snakker med og i hvilken sammenheng. Fra uker til mnd var vel ved ca 8-12 uker, nå er hun 16 mnd og vi sier stort sett "snart et og et halvt". Når ungen passerer halvannet synes jeg det er litt tullete å si måneder så lenge man ikke MÅ være så spesifikk liksom. "Blir to år i august" går det jo også an å si ;-)

Sluttet med å si uker ganske tidlig, sa heller 1 mnd og en uke, eller snart en og en halv måned. Måned sier jeg frem til de er 1 år, så sier jeg 1 år og X mnd.

Sa uker til hun ble 2 mnd ca. Ellers bruker jeg mnd. Når hun blir 1 år, kommer jeg sikkert si det ;) ikke fan av at folk sier at ungen er 32måneder, så må du begynne regne i hodet :p

Nå er hun vel 13uker og jeg sier måneder heller. Falt av ukeslasset da hun passerte 10uker... Går ut fra at måneder går over i år den dagen hun fyller 1år :p

Uker brukte jeg vel frem til to måneder omtrent. Nå sier jeg at han straks er et år. Tror jeg er ferdig med å si måneder når man nærmer seg et år, med mindre jeg snakker med folk med barn født på samme tid så det er 2-4 mnd forskjell feks, da spesifiserer jeg kanskje mer. Tenker at folk flest driter i om han er 12 eller 14 måneder, jeg sier et år/halvannet/to år.

Etter 10-11 uker ramlet jeg ut av tellingen og forholder meg til mnd.

Når går du fra å si at babyen din er x antall uker, til x antall måneder? Og måneder til år?

Jeg har en gutt som er 15 uker i dag. Når han passerer 16 uker, blir det mer naturlig for meg og begynne å si måneder i stedet. Samme med jenta mi på straks 2,5 år. Hun er da 28 mnd, men for meg blir det alt for rart å si. Skal jo ikke være nødvendig for folk å måtte regne selv :p

Bakgrunn for at jeg spør, var at jeg prata med ei i går, som gjentatte ganger nevnte dattera på 26 mnd.. Kan man ikke bare si at hun nettopp ble 2 år..? :)
Er litt enig med det, for jeg er elendig i matte.. :P
Sa antall mnd fra de var ganske så små, og år når de passerte året :)

Tror nok vi sluttet med mnd etter passerte 1,5 år i alle fall. Og sluttet sikkert med uker rundt 3 mnd eller noen uker før.

Uker sluttet jeg med når jeg ikke lengre klarte å ha oversikt. Tenker at over 2 år så kan man si år :)

Uker var vel ca 3 mnd. Og måneder sluttet vi med nettopp omtrent, sier snart 1,5 år nå. Men det spørs litt hvem jeg prater med også.

Uker frem til 2 mnd, måneder frem til 18 mnd ca. Så begynner jeg å si snart 2 år.

Hvis man treffer en som sier at barnet er x antall måneder og sliter med å komme frem til hvor gammel barnet er, kan man ikke bare spørre??

Uker sluttet jeg med en plass mellom 2 og 3 mnd.
Måneder bruker jeg det første året, mener jeg å huske. Deretter et år, litt over et år, snart halvannet etc, med mindre eksakt alder er nødvendig, da sier jeg gjerne "ble/blir to i februar" og sånn.

Det handler ikke så mye om at noen skal slippe å regne ut hvor gammel en unge på 27 mnd er. Men at jeg selv skal slippe å regne ut at ungen er 27 mnd ;-)

Ungene mine omtales som 7,5 (blir 8 i august) , 5 (fylte i februar) og lille på 5 mnd (hun er fem mnd og ei uke. Jeg vet ikke hvor mange uker gammel hun er uten å regne)

Back
Topp