Uker? Jeg blir forvirret

Forstegangsfodende

Flørter med forumet
Himmelbarn
I dag er jeg i uke 10+2. Noen av appene sier at jeg da er i uke 11, noen sier jeg er i uke 10. Jeg blir ikke helt klok på dette. Hører jeg på Babyverdens podcast vet jeg ikke om jeg skal lytte til uke 10 eller 11. Og når alle snakker om uke 12, menes det da 12+0 og utover, eller 11+0 og utover? Jeg har TOUL i slutten av august, da er jeg 12+3. Det sies at kjønn kan sees i uke 13. Mener de da 12+0, eller faktisk 13+0? Dere skjønner vel poenget… :hilarious:

I dag er jeg i uke 10+2. Noen av appene sier at jeg da er i uke 11, noen sier jeg er i uke 10. Jeg blir ikke helt klok på dette. Hører jeg på Babyverdens podcast vet jeg ikke om jeg skal lytte til uke 10 eller 11. Og når alle snakker om uke 12, menes det da 12+0 og utover, eller 11+0 og utover? Jeg har TOUL i slutten av august, da er jeg 12+3. Det sies at kjønn kan sees i uke 13. Mener de da 12+0, eller faktisk 13+0? Dere skjønner vel poenget… :hilarious:

Sniker. Det betyr at du har fullgått 10 uker og 2 dager. Du er da inni din 11 uke. Helsevesenet teller alltid fullgåtte uker. Så lettest er det å følge det. Så forhold deg til 10+2. fare for spontanabort avtar i uke 12. (igjen fullgåtte uker) altså er uke 12+0 er riktig. Kjønn kan sees gjerne i uke 12 om man er dreven, men lettere i uke 13+0. Samtidig så har man termin i uke 40+3 fullgåtte uker, så strengt tatt er man inn i sin 41 uke som gravid. Komplisert ja, men drit i dine uker, tenk fullgåtte hele tiden for det er det jordmor og sykehus forholder seg til.

Som sagt over, så vil de fleste av helsepersonell forholde seg til uke 10 når du er 10+2. Ser at mange apper opererer med uke 11, men det er altså ikke det som er mest brukt. Når du hører på babyverdens podkast, er det uke 10 du skal forholde deg til, siden de følger helsepersonellets tellemåte. Når det snakkes om uke 12, er det fra 12+0 og utover. 2 trimester begynner i uke 13+0, og det er også da man kan se kjønn (selv om noen er veldig gode på det og kan se det litt tidligere:)).
Håper det ga mening! Jeg teller på samme måte som helsepersonell, slik at vi slipper misforståelser. Er 8+5 i dag, så da forholder jeg meg til at jeg er uke 8:)

Back
Topp