Uker i smerter og "ingen" vil hjelpe meg

Novo

Glad i forumet
Desemberskatter 2016
FebbisBebbis2021 ❄️
Nå er jeg kanskje noe dramatisk men det er slik det føles. Var sår på begge bryst en uke etter fødsel brukte mam kompresser og venstre ble bedre, høyre ble bare verre. Det gjør vondt på brystvorta når hun dier og inne i brystet når hun ikke dier. Så nå gråter jeg nesten hver gang hun tar tak og gruer meg til amming på dette brystet. Dette har nå pågått i 3 uker. Forrige uke var jeg hos helsesøster hun så på meg og lille og sa at det IKKE er sopp hun ba meg bruke brulidine krem. Bruker daglig mam kompresser og denne kremen nå men det blir ikke bedre snarere tvert imot. Jeg mente tidligere å ha sett en hvit prikk der men den var kun synlig etter amming, nå er det tydelig en hvit prikk på denne brystvorta. Både helsesøster og jordmor mente at lille hadde en god ammeteknikk.

Var til lege i går og frustrasjonen bare steg...Forklarte han alt dette og hans første "guess" var brystspreng...det har jeg hatt før og forklarte st det ikke er det samme. Spurte han om det gikk an å ta test for å sjekke om det var sopp el. Det var ikke mulig sa han men han så på puppen og i munnen på lille og mente at det absolutt ikke er sopp. Han sa at det er vanlig med sårhet i starten og at hvis det begynner å gjøre veldig vondt (noe jeg tydelig sa at det gjør, dette er jo grunnen til at jeg flyttet timen min med han to uker frem) så skulle jeg gå til helsesøster og få ammeskjold. Tviler sterkt på at ammeskjold hjelper på smerter i brystet men etter å ha presset han på dette og diskutert og "ja men..." i 15 min så ga jeg opp, nikket og gikk.

Så ringte jeg barsel, de hadde ikke tid til veiledning på tlf og ikke anledning til å se meg. Jeg rakk ikke engang å fortelle om den hvite prikken, kom meg kun til spm om sopp og hun brøt ut: "ja det kan være sopp bruk canesten salve, sopp er ikke alltid synlig på bsrn/mor" men skal jeg bruke canesten så måtte jeg slutte med brulidine, som jeg tror kanskje gir litt lindring...

Vær så snill hjelp meg :( hva skal jeg gjøre med den hvite prikken? Hørte vsrmeomslag kan hjelpe, men hvordan gjør man det praktisk, finnes det slike omslag spes laget for brystet eller legger man bare på en varmeflaske? Jeg gir meg jo ikke med ammingen men det er grenser for hva man skal gjennom av smerter hver dag når vi har moderne medisin og tilsynelatende kunnskap....
 
Melkeblemme? Har du lest om det på ammehjelpen sin side? Og anbefaler å melde deg inn i ammehjelp gruppen på Facebook. Da kan du få svar av mange erfarne mødre og ammehjelpere :) håper det ordner seg for deg!
 
Sånn??
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    216,1 KB · Visninger: 72
Melkeblemme? Har du lest om det på ammehjelpen sin side? Og anbefaler å melde deg inn i ammehjelp gruppen på Facebook. Da kan du få svar av mange erfarne mødre og ammehjelpere :) håper det ordner seg for deg!

Ja ikke like tydelig men ja. Har lest på ammehjelpen og forsøkt det som står der uten hell (alt bortsett fra å pirke direkte på den det sa både lege og helsesøster at jeg ikke skulle gjøre, selv om jeg har kjøpt meg nå osv..)
 
Takk dere, kan man bare ringe ammehjelpere når som helst? Jeg har liksom ikke helt skjønt det opplegget
 
Takk dere, kan man bare ringe ammehjelpere når som helst? Jeg har liksom ikke helt skjønt det opplegget

Ja bare ring en! Ofte lurt å ringe en i nærheten, da hender det de kommer hjem til deg for å hjelpe! :)
 
Huff, så frustrende at du ikke får hjelp!
Sånn kan du ikke ha det. Jeg mener de kan ta en dyrkningsprøve for å påvise/avkrefte sopp altså.

Det finnes varmeomslag som er spesielt beregnet på brystene ved amming, ja. Jeg så de hadde på barnas hus i alle fall. :)

Men har du sår på brystvortene? Hvis ikke, og spesielt siden de mener babyen har god sugeteknikk, tenker jeg at det kanskje er noe annet. Sopp eller tilstoppede melkeganger eller noe. Jeg synes legen burde tatt seg tid til å sjekke deg bedre.
 
Huff, så frustrende at du ikke får hjelp!
Sånn kan du ikke ha det. Jeg mener de kan ta en dyrkningsprøve for å påvise/avkrefte sopp altså.

Det finnes varmeomslag som er spesielt beregnet på brystene ved amming, ja. Jeg så de hadde på barnas hus i alle fall. :)

Men har du sår på brystvortene? Hvis ikke, og spesielt siden de mener babyen har god sugeteknikk, tenker jeg at det kanskje er noe annet. Sopp eller tilstoppede melkeganger eller noe. Jeg synes legen burde tatt seg tid til å sjekke deg bedre.

Takk! Nei har ikke sår (enda :eek: ) ja jeg trodde han kunne gjøre litt mer :/ trodde ev kanskje legen kunne pirke på den prikken...

Canesten salven - er det den samme som brukes i underlivet?
 
Er du sikker på at det ikke er brystbetennelse?
For å lindre umiddelbart kan du bruke hva som helst. Jeg la på et gammeldags grønnsåpeomslag når jeg hadde verk, og fikk plagene bort selv før jeg gikk til legen. Det var vel og merke før babyen ble født, så vet ikke om hvordan grønnsåpe er for babyen da, men tror det går bra. Da kjøpte jeg gas vatt på apoteket, klippet til et stort stykk, dynket det i varmt grønnsåpevann, og la det over brystet. Så surret jeg raskt plastfolie rundt meg så det og mest mulig væske ble holdt på plass. Surret et håndkle over så jeg ikke ble så veldig våt, lå med det til det ble kaldt.
 
Tett melkgang i knoppen? Jeg hadde det og begynte nesten å grine ved amming på det brystet.
Tok ammeinnlegg og helte på olivenolje som jeg gikk med. Varm dusj før amming på det brystet.
Til slutt pirket jeg det av.
Å la barnet amme på brystet hjelper. Selv om det kjennes ut som du får en nål i knoppen.
Da jeg skjønte hva det var så ordnet det seg på et døgn.
 
Tett melkgang i knoppen? Jeg hadde det og begynte nesten å grine ved amming på det brystet.
Tok ammeinnlegg og helte på olivenolje som jeg gikk med. Varm dusj før amming på det brystet.
Til slutt pirket jeg det av.
Å la barnet amme på brystet hjelper. Selv om det kjennes ut som du får en nål i knoppen.
Da jeg skjønte hva det var så ordnet det seg på et døgn.

Oi så du pirket ja, hva pirket du det med og hvor lenge hadde du det? Fikk du også vondt inne i brystet av det (på midten ca- bak knoppen)
 
Oi så du pirket ja, hva pirket du det med og hvor lenge hadde du det? Fikk du også vondt inne i brystet av det (på midten ca- bak knoppen)

Jeg brukte bare neglen ettersom jeg fikk tak. Det var grusomt. Gjorde det i dusjen. Varmt vann! Hadde sprøytespiss liggende da.
Fikk vondt inn i brystet og ja.
Hadde det i 2 dager før jeg fant ut hva det var. Ble bedre på et døgn og borte på 2.
 
Back
Topp