Uker eller måneder

Gullnurket15

Glad i forumet
Høsthjerter 2017
Hvordan regner dere alderen i måneder? Min er 16 uker nå, og flere i familien blir ikke enig om han er 4 måneder nå eller om det regnes fra dato.

Jeg sier ikke mnd etter uker, men etter dato. Mi var 3 mnd om fredag, 13 uker om torsdag.
4 uker er ikke en mnd med mindre det er februar:)

Babyens alder har jeg regnet i måneder etter dato fra de var... vel, en måned. Frem til et uker, tenker jeg. Og en plass etter året begynner jeg å regne i år, men nå er særlig yngste opptatt av det halve året også da, hun er ikke fire, som kusina, hun er fire og et halvt. (født hhv februar og oktober, så hun er jo eldst, må vite...)

Å telle måned er på datoen hver måned :-) teller uker det første året også er det år og måned etter det.

Jeg sa 4 mnd da hun var 16 uker, for hun var jo nærmere fire mnd enn tre. Men det blir jo gjerne "snart 5 måneder", "litt over 3 måneder", "seks og en halv" etc..

Tenker også litt i forhold til mat. De kan jo begynne med litt når de er 4 mnd. Mini er født 5 juli og var 16 uker Igår . Syns dere det er tidlig å gi litt? Noen sier til meg at jeg bør begynne så smått nå, da han er 16 uker(4mnd) nå. Går jeg utifra dato er jo ikke det før 5 NOV. Hva mener dere??

Antall måneder regnes ut fra dato. En måned er vel gjennomsnittelig 4 uker og 3 dager.

Tenker også litt i forhold til mat. De kan jo begynne med litt når de er 4 mnd. Mini er født 5 juli og var 16 uker Igår . Syns dere det er tidlig å gi litt? Noen sier til meg at jeg bør begynne så smått nå, da han er 16 uker(4mnd) nå. Går jeg utifra dato er jo ikke det før 5 NOV. Hva mener dere??
Han er ikke fire mnd enda og slett ingen grunn til å stresse med mat enda, hvorfor vil du begynne med det? Vel og merke er det vel kommet noen nye retningslinjer ang smaksprøver fra fire mnd, men er det ikke fortsatt fullamming i seks mnd egentlig? Da jeg fikk mine to eldste for 7 og 4 år siden var mat fra fire mnd for dem som fikk mme og trengte mer enn dagsdosen. Man kan vel gi smaksprøver, men slett ikke noe du "må" enda.

Han er ikke fire mnd enda og slett ingen grunn til å stresse med mat enda, hvorfor vil du begynne med det? Vel og merke er det vel kommet noen nye retningslinjer ang smaksprøver fra fire mnd, men er det ikke fortsatt fullamming i seks mnd egentlig? Da jeg fikk mine to eldste for 7 og 4 år siden var mat fra fire mnd for dem som fikk mme og trengte mer enn dagsdosen. Man kan vel gi smaksprøver, men slett ikke noe du "må" enda.

Mini får mme siden jeg dessverre ikke har melk(gikk tom når han var litt over 1 mnd.) Gir ikke mat i det hele tatt, men fått smake velling. Og det kun smake. Her går det i melk på flaske enda og jeg stresser ikke, det er det andre rundt som gjør. Som mener han KAN begynne å få litt mat innimellom.

Han kan det. Men fire mnd er han ikke, kan du svare den rundt deg. Dette tar du når det passer dere, i nov - des en gang :-)

Det ble vurdert å endre anbefalingene om man burde begynne med fast føde fra 4 mnd, men de ble ikke endret da konklusjonen var at det beste er fullamming til 6 mnd.

Det ble vurdert å endre anbefalingene om man burde begynne med fast føde fra 4 mnd, men de ble ikke endret da konklusjonen var at det beste er fullamming til 6 mnd.
Holder meg til den jeg da ja.

Man kan vel, særlig for flaskebarn som trenger mer enn en liter mme, begynne fra fire, men slett ikke noe man "bør" bare fordi ungen nærmer seg fire mnd da med andre ord. Slett ikke noe folk skal bry seg med å presse på uansett, den lille på 16 uker trenger ikke mat.

Min er fortsatt i magen, men blir trolig fullammet, jeg har hatt mer enn nok melk til de første to i alle fall.

Jeg brukte ikke uker etter 6 uker, jeg. Han var født 27. mars. 27. april var han én måned, to måneder den 27. mai. ;) osv... Sånn teller jeg.

Back
Topp