ukepenger

Fersken

Gift med forumet
er det noen her som har barn som får ukepenger?

og hvor mye får de?
hvilke plikter har de?
hvor gamle bør de være når de begynner å få det?

vil gjerne høre erfaringer eller meninger om dette...[;)]

Jeg vet jo ikke sånt da, men jeg vet at Blåbobler hadde en tråd her inne om noe sånt en gang...[;)] 

Min 8-åring får ukepenger (som regel).. Han får 50 kroner, av de kjøper han selv barnetvgodt og så må resten spares..

Han gjør leksene sine uten å klage, rydder rommet sitt, mater kattene, passer lillebroren litt, hjelper til å rydde opp lekene om kvelden og ellers litt sånn forefallende [:)]

ORIGINAL: Ane81

Jeg vet jo ikke sånt da, men jeg vet at Blåbobler hadde en tråd her inne om noe sånt en gang...[;)] 

hei på deg![:)]

ORIGINAL: Hormonella Olsen

vi har ei liste med oppgaver han kan gjøre, noen er verdt mer enn andre da, (rydde rommet er verdt en tier mens å gå ut med søpla er 2 kroner) så krysser han av etterhvert, og får utbetalt det han har tjent hver lørdag. Alt over 20 kroner skal SPARES, ikke brukes på godteri.
Under står det noen betingelser også, som stort sett går på å utøve normal høflighet, vaske hender før måltidet uoppfordret osv

hvor gammel er han da?

ORIGINAL: theolin

og hvor mye får de?
hvilke plikter har de?

Theo startet en egen tråd[:D]

250 kr annenhver uke
Støvsuger, gå med søppel, skylde tallerkner, noen ganger tørke støv på rommet sitt
Magnus er 13 år.. han startet da han var 12

[:D]

ORIGINAL: Fridasinmamma

og hvor mye får de?
hvilke plikter har de?

250 kr annenhver uke
Støvsuger, gå med søppel, skylde tallerkner, noen ganger tørke støv på rommet sitt

ja, ække jeg tøff!![:D]

ORIGINAL: Fridasinmamma

og hvor mye får de?
hvilke plikter har de?

250 kr annenhver uke

ja, ække jeg tøff!![:D]

Jo, kjempe[:D] Og jeg var overrasket faktisk! thihi

8åringen min får 50kr uka...
han må ut med søppel,
dekke på bordet noen dager,
ut med hunden hver dag,
holde rommet sitt ryddig,
hjelpe litt til ellers.

men når er egentlig passende alder å begynne å få ukepenger?

Her får dem ikke ukepenger av den enkle grunn av at jeg mener dem må kunne hjelpe til uten att dem skal få noe for det.

Å dem er veldig flinke til å rydde rommene,dekke på borde både til frokost og middag.

Ingen ukelønn på gutten min enda han er fem år.. Tenker litt slik at han skal lære seg og være en del av familien å skjønne at det er en del ting som er en selvfølge at alle i familien skal utføre uten at den skal motta penger for å gjøre det... Nå er han så liten at han får det meste han trenger av oss leker og slikt får han til spesielle merkedager osv...

Men må nok vurdere det litt når han blir litt større og har en mer forståelse for penger.. han får klart noen kroner nå i helgen til å kjøpe lørdagsgodt.. Men prøver og å oppfordre han til å spare men han vil jo helst bruke alt i lekebutikken[&o]

ORIGINAL: Kathrin

Her får dem ikke ukepenger av den enkle grunn av at jeg mener dem må kunne hjelpe til uten att dem skal få noe for det.

Å dem er veldig flinke til å rydde rommene,dekke på borde både til frokost og middag.

skjønner tankegangen din...[;)]

ORIGINAL: Ane81

hei på deg![:)]

Hei hei[:D] Tror forresten fetter'ne mine begynte å få ukelønn sånn rundt da de begynte på skolen[;)]

ORIGINAL: mamma85

Ingen ukelønn på gutten min enda han er fem år.. Tenker litt slik at han skal lære seg og være en del av familien å skjønne at det er en del ting som er en selvfølge at alle i familien skal utføre uten at den skal motta penger for å gjøre det... Nå er han så liten at han får det meste han trenger av oss leker og slikt får han til spesielle merkedager osv...

Men må nok vurdere det litt når han blir litt større og har en mer forståelse for penger.. han får klart noen kroner nå i helgen til å kjøpe lørdagsgodt.. Men prøver og å oppfordre han til å spare men han vil jo helst bruke alt i lekebutikken[&o]

omtrent sånn som vi har det.[:)]

han har ikke fått ukelønn enda, og tenker vel kanskje at det er litt tidlig.
men interessant å høre andres erfaringer...[;)]

[:)]Jodda ,min eldste får jo ukepenger.... 200 kr i uka + mob..
I tillegg kjøper jo vi alt av klær og lignende.
MEN - Han er 15 år ,han går med søppla ,går tur med bikkja ,passer lillebror, får gode karakterer ,lager middag et par ganger i uka ,handler - og gjør ellers ALT han blir bedt om!! [:D]Billigste hushjelp/barnepasser i hele Norge!![;)]

Begynte vel å få ukepenger da han var skolegutt ,med system :Lønn for utførte oppgaver.
Han fikk aldri noe for å rydde opp rommet sitt ,eller dekke bord ol. Han fikk for å gå med søppla- er et stykke å gå ,børste-stelle-fore  bikkja ,luke ,støvsuge stua eller lignende,hjelpe til med snømåking.. Altså ikke de tingene jeg synes alle skal gjøre for hverandre!

ORIGINAL: Kathrin

Jeg er enig med deg... jeg har aldri fått ukepenger.. men er det ting jeg har trengt har jeg fått det...

Jeg syntes det er litt feil å si at "hvis du gjør det, da skal du få noe for det", man skal da kunne gjøre noe uten å få noe for det.. Greit med belønning om man er flink, men syntes godt man kan hjelpe til uten å få noe for det også...!!
Husker jeg fikk et spill jeg hadde ønsket meg da jeg klare å slutte å sutte på tommelen...:)

Datteren min på 10,5 får 100 kr uka. Disse pengene får hun uansett innsats fordi jeg mener hun må lære seg at ting koster og disponere midlene. Vi har derfor spesifisert hvilke innkjøp hun må dekke selv. Godteri (bruker a alt på tirsdag blir det ingen ting på lørdag -hennes valg) ukeblader (hun elsker alt av slike fjortisblader) også får a spare til Nintendo DS spill selv. Dette har fungert fint.

Plikter hjemme må hun gjøre uten å få betalt - sånn fungerer et felleskap som en familie. Alle må bidra! Hun må rydde av middagsbordet 2 dager i uka og sette i maskinen, rydde rommet sitt dagen før vaskedama kommer, bære ut søppel om det trengs når hun er hjemme (her har vi slingringsmonn - jeg drar henne ikke ut fra rommet når hun har 3 venninner på besøk for å bære ut søppel for meg, da gjør jeg det selv) Smøre sin egen matpakke og gjøre lekser umiddelbart etter skolen.

Back
Topp