Ukelønn til 7 åring

nøttelitenitreet

Fjompenisse
Tilgangsansvarlig
VIP
August 2018
Sommerfuglene
Min 7 åring har bestemt seg for at han ønsker oppgaver og ukelønn, men jeg aner ikke hva som er vanlig.

Hvilke oppgaver har deres barn, og hvor mye får de per uke?
Skal de pengene også dekke lørdagsgodt, eller er det utenom?
 
Vi har ikke ukelønn, men han har i perioder tjent opp penger på å gjøre ting.
Da har vi prissatt hver oppgave

2 kr for å hente post
20 kr for å vaske speil og do
50 kr for å vaske hele huset
10 for å tørkredusere støv osv
 
Her får frøkna 50kr hver søndag for å holde rommet ryddig... :) også har hun er krittavle på kjøkkenet som hun har oppgaver på

Søppeltur 10kr
Oppvask 20kr
Vaske bad 40kr
Støvsuge 30kr

Så setter hun selv streker om hun gjør noe av dette så betaler vi sammen med ukepengene hver søndag :)
 
Her får hun 50 kr i uken for å ta ut bosset hver dag, vaske alle vinduskarmer en dag i uken og henge opp 2 maskiner med klær i uken. Lørdags godt er utenom :) rydde rommet og generelt rydde etter seg selv får man ikke betalt for her i huset. Syns det er en selvfølge.
 
Mi har ikke ukelønn.. Bare en sånn tavle, hvor hun kan tjene seg smilefjes..
Av oppgaver har hun å gi mat/drikke til kaninen, gjøre lekser, lese i bøker (vi trener opp leseferdighetene), hjelpe til hjemme og rydde rommet. (Når hun hjelper til hjemme, er det gjerne å ta ut bestikk og glass fra oppvaskmaskinen, tørke støv eller så..)
 
Åj! Nå fikk jeg plutselig et inntrykk av at jeg er utrolig kjip med min 6åring! Han bærer ut søpla for meg et par ganger i uka +at han må rydde rommet sitt og hjelpe meg å dekke av bord og diverse innimellom. Å rydde rommet burde kanskje vært en selvfølge, men vi sliter såpass med å få han til å rydde opp etter seg, så syns det er greit likevel. Min får 20 kr til å kjøpe seg lørdagsgodt for hver uke! Og thats it! :O

I og med at han får litt av besteforeldre og sånn innimellom som han bruker til å spare opp til ting han ønsker seg, så syns jeg liksom ikke det gjør no at han bruker opp ukepengene sine på godteri hver uke, og at han heller ikke har år å kjøpe så veldig mye. Holder til feks en sjokolade og en dropseske eller litt smågodt. Hender det blir noen kr over, men da betaler jeg:)
 
Tenker lørdagsgodt da må dekkes av ukelønnen.

Ser på det å rydde etter seg selv er en selvfølge, enten det er leker eller rydde av tallerken fra bordet, holde orden i tingene sine osv.

Oppgaver tenker jeg kan være å gå ut med søpla, hente posten, vanne blomster, tørke støv, støvsuge, henge opp klær ol.

Så små barn trenger ikke mye penger. Tenker en ukelønnen kan holde til lørdagsgodt + ca 10kr uka som må spares opp for å kunne kjøpe leker el. Hvis han da tar ut søpla og henter posten hver dag kan han ikke få så mye for hver gang. Tenker de to oppgavene kan være fast daglig.
 
Back
Topp