Ukekluss

Dimsidims

Glad i forumet
Sommerfuglene 2017
Marshmallows 2022
Altså.. Som gravid for første gang er dette ukeopplegget noe forvirrende! Jeg har regnet ut hvor langt jeg er på vei ut i fra første dag i siste mens. I dag eg jeg 4+5. På den ene appen min står det uke 5(4+5) mens på en annen uke 4 4+5. Begge tar utgangspunkt i samme dato for termin. Og jeg skjønner jo konseptet med at man går fra uke 4 til 5, men hvis noen spør hvilken uke jeg er i - hva svarer jeg? Og når dere sier nedtelling til uke 12 - er det 11+0 til 11+6 eller 12+0 til 12+7?
#forvirret

Uke 12+0 er du tolv fullgåtte uker :)

Nå som du er 4+5 , er 4 fullgåtte uker og 5 dager inn i uke 5 :) Så du er inn i uke 5 :)
Forstod du svaret? :p eller bare jeg som forklarte dårlig ;)

.

Uke 12+0 er du tolv fullgåtte uker :)

Nå som du er 4+5 , er 4 fullgåtte uker og 5 dager inn i uke 5 :) Så du er inn i uke 5 :)
Forstod du svaret? :p eller bare jeg som forklarte dårlig ;)

Ja det er sånn jeg har forstått det, veldig godt svar!

Men når noen refererer til en uke, er det uken du har fullgått eller er på vei inn i de refererer til? Altså: jordmor sa noe om uke 7, er det da uken jeg er på vei inn i?

Når du er 4+5 er du i uke 4, men i den femte uken. Akkurat som hvis du er 9 år gammel, så er du i ditt tiende år.

Jeg personlig liker best å si at jeg er 4 uker på vei, når jeg er 4+2. Blir bare forvirrende når folk sier at de er fem uker på vei, de er jo ikke det - de er i sin femte uke (altså ikke gått gravide i 5 uker ennå).

Haha ææ!! Jeg skjønner dette, men samtidig gjelder det å holde tunga beint i munnen..

Jeg er 6 uker på vei nå. Jeg er 6+4 altså har jeg startet på min 7ende uke men er 6 uker på vei fordi jeg er 6+4. Når jeg er 7+0 er jeg 7 uker på vei, men startet på min 8 uke:)
Akkurat som mnd i et år, desember så er 11 mnd gått, men vi starter på den 12 mnd:)

Ja det er sånn jeg har forstått det, veldig godt svar!

Men når noen refererer til en uke, er det uken du har fullgått eller er på vei inn i de refererer til? Altså: jordmor sa noe om uke 7, er det da uken jeg er på vei inn i?
Jeg husker jeg syns dette var forvirrende forrige gang. Nå har jeg endelig skjønt det :P

Hvis man bruker ordlyden "på vei": Da er du 4 uker på vei :) Altså du har gått 4 fulle uker.
Hvis man bruker ordlyden "nå er jeg i": Da er du i uke 5 :) Du har begynt på din 5. uke.

Jeg pleier å si hvilken uke jeg er i. Som for deg er uke 5 :P

Jeg husker jeg syns dette var forvirrende forrige gang. Nå har jeg endelig skjønt det :P

Hvis man bruker ordlyden "på vei": Da er du 4 uker på vei :) Altså du har gått 4 fulle uker.
Hvis man bruker ordlyden "nå er jeg i": Da er du i uke 5 :) Du har begynt på din 5. uke.

Jeg pleier å si hvilken uke jeg er i. Som for deg er uke 5 :P

Godt å høre at jeg ikke er unormal.. :p

Tusen takk for så mange forklarende svar! <3 Nå kan jeg vertfall være sikker på at jeg ikke slenger på en ekstra uke når jeg skal fortelle det til kommende besteforeldre i morgen XD

Jeg ville tenkt omvendt, jeg. Jeg er 5+1 i dag, altså er jeg i uke 5, men 6 uker på vei. Når man er i uke 0 (0+0 når mensen starter frem til 0+6) er man jo 1 uke på vei, selv om det ikke er så mye å være på vei med...

Jeg ville tenkt omvendt, jeg. Jeg er 5+1 i dag, altså er jeg i uke 5, men 6 uker på vei. Når man er i uke 0 (0+0 når mensen starter frem til 0+6) er man jo 1 uke på vei, selv om det ikke er så mye å være på vei med...
Det er ikke riktig.. Du er i uke 6, 5 uker på vei.

Back
Topp