Uke 36: Henvise videre hvis barnet ligger i tverrleie/seteleie

Pips 80

Andre møte med forumet
Godgutten min snudde seg for to uker siden, fra å ligge med hodet ned. At barnet lå med hodet ned i en seksukersperiode fra ca. uke 28 - 34), ble bekreftet av både to jordmødre og på privat ultralyd i løpet av perioden. For to uker siden hadde jeg en hel natt der det var masse aktivitet og smerte, og han snudde seg. Etter det har jeg ikke klart å kjenne hvordan han ligger, om det er sete eller tverrleie.

På svangerskapskontroll i uke 36, som jeg skal på i morgen, så skal doktor sjekke leiet. Hvis han ikke ligger med hodet ned (som jeg gjetter 99 % sikker på at han ikke gjør), så skal jeg henvises til jordmor/ultralyd senest i uke 37 for å få sjekket dette, og eventuelt om en skal prøve å snu barnet, og så diskutere keisersnitt eller vaginalfødsel alt etter hva som skjer.

Jeg har nesten ikke sovet denne uken. Jeg har lest og lest om mange studier på vending og keisersnitt vc. setefødsel etc, for å være forberedt og ha mest mulig informasjon om hva som kan skje fremover. Jeg har gått til flere jordmorsamtaler for jeg gruer meg sånn til fødsel. Jeg begynte å bli mer klar for en vanlig fødsel, men nå blir det kanskje en ny vri.

Er det noen andre her inne som har barn i sete/tverrleie, som skal eller har blitt henvist videre for vending eller har prøvd vending? også, er det noen her som har fått valget mellom setefødsel eller keisersnitt?

Jeg har forsøkt vending med jenta mi som lå i seteleie! (forrige svangerskap). Hun satt imidlertid så godt på rumpa at det ikke gikk. Jeg valgte dermed setefødsel og fikk tatt røntgen av bekkenet. Det viste seg at det var god nok plass til en setefødsel, men det ble dessverre akutt ks pga alvorlig preklamsi.

Masse lykke til i morgen, har hørt om flere som snur seg igjen rett før fødsel! ! ☺

Takk for svar. Jeg også har hørt/lest om mange der de klarer å snu barnet, eller at barnet snur seg selv før fødsel. Men en må jo likevel sjekke opp i dette, og ha en plan på vending/ ev. plan b hvis barnet ikke har snudd seg riktig innen et gitt tidspunkt.

Ønskedrøm, Kan jeg spør, fikk du velge selv om du ville ha setefødsel eller keisersnitt?

Er i samme situasjon; hun ligger på skrå med hodet mot venstre hofte og baken mot høyre ribben. Uke 36 kontroll på onsdag, så da får vi se hva som skjer videre. Har virkelig ikke lyst på KS, så håper hun er villig til å bli snudd på eller finner ut av det selv.

Lykke til!

Er i samme situasjon; hun ligger på skrå med hodet mot venstre hofte og baken mot høyre ribben. Uke 36 kontroll på onsdag, så da får vi se hva som skjer videre. Har virkelig ikke lyst på KS, så håper hun er villig til å bli snudd på eller finner ut av det selv.

Lykke til!

Kan jeg spørre hvordan du vet at babyen ligger på skrå? Noe du kjenner?

Min er i seteleie og jeg skal egentlig ha vending om 2 uker. Men jeg kommer til å nekte dette etter å ha rådført meg med egen jordmor. Det innebærer risiko jeg helst vil slippe og samme med setefødsel. 50% av setefødsler ender i hastesnitt. Da syns jeg det må være mye bedre å krangle seg til et planlagt keisersnitt.

Sent from my iPhone using BV Forum

Også håper jeg forresten at lille fortsatt skal snu seg rett. Siden det er noen uker igjen.

Sent from my iPhone using BV Forum

Kan jeg spørre hvordan du vet at babyen ligger på skrå? Noe du kjenner?

Det kjennes ut som om det er noe som stanger mot hoften min (hodet) og mot høyre ribben er det noe stort og hardt (baken). Legen sjekket leie på 32 ukers kontrollen og bekreftet leiet. Det er fortsatt mulighet for at babyen snur seg, men skal på 36 ukers kontroll i morgen og det kjennes ikke ut som om det har skjedd noen endringer, og fremover nå er det jo mindre plass for babyen.

Jeg vil så langt det er mulig forsøke å unngå KS. Synes det er et stort inngrep. Mindre risiko og man er raskere på bena etter fødsel (Ja, det er vondt å føde, men når man er ferdig så er man ferdig :-) Etter KS kan man ikke løfte mer enn babyen, tar lengre tid før kroppen heles, kan være vanskeligere å få i gang melkeproduksjonen, osv). Men om babyen fortsetter å ligge på skrå og ikke lar seg rikke, er det jo ingen annen vei ut enn KS. Det er mindre risiko og enklere å snu på dem når de ligger på skrå enn i sete, så krysser fingrene for at det lar seg gjøre. Får høre hva fagpersonene sier og ta det derifra.

Hei! Jeg fødte en gutt på over 4 kg i seteleie for to år siden og det var en helt grei fødsel! Var på sykehuset i uke 37 for ul og eventuell vending, men de fant ut at han allerede var så stor at det ikke var plass til å prøve noen vending. jeg fikk da målt bekkenet med beskjed om at jeg hadde god plass. Jeg er helt enig i at man ikke bør ønske seg keisersnitt for å unngå setefødsel(om alt ligger til rette for det). Men så har jo de forskjellige sykehusene i norge ulik kompetanse på setefødsler. Ved noen sykehus tar de KS uansett ved seteleie. Jeg angrer iallefall ikke på at jeg gjennomførte vaginal fødsel(fikk tilbud om KS, men fikk utsatt det noen dager og heldigvis så startet fødselen av seg selv)

Fødselen tok lang tid, men det var litt pga at jeg fikk epidural for tidlig som stoppet riene. En annen ting er at "alle" tror at en setefødsel er så mye verre fordi da kommer jo babyen ut "brettet dobbel". Men dette er bare tull etter mine erfaringer, rumpe og bein er så myke at de presses sammen, jeg skal love deg at det var hodet som var mest smertefullt akkurat slik som når de kommer "rette veien". Min erfaring er iallefall at en setefødsel er ikke noe å grue seg til om man har forutsetning for å gjennomføre(plass i bekkenet) og sykehuset har erfaring med setefødsler :)

(jeg skal til lege i morgen for å få vite leie på gutten i magen, mistenker seteleie igjen så det er vel bare å bite tenna ihop og ta en setefødsel til :))

Jeg skal bli henvist til ul. nå (er snart i uke 37) da mini lå i sete i uke 33. Legen greide ikke å kjenne barnets leie denne gangen. Jeg er i grunn ganske trist fordi jeg virkelig ønsker å føde naturlig og jeg har litt angst for ks av en eller annen grunn! Men man skal ikke ta sorgene på forskudd og ordner seg på et el annet vis gjør det uansett :-D

Jeg har nå vært i ultralyd og han har snudd seg ned. Jeg har gått gjennom en lang prosess i hele svangerskapet med ekstra jordmorsamtaler og forberedelser for jeg gruer meg så til fødsel (av private grunner som jeg vil holde for meg selv). Nå når det i tillegg har vært usikkerhet om leie, og vurderinger i forhold til det har bare gjort det verre. Jeg er motsatt av deg Vimseguri, som har mye mer angst for naturlig fødsel enn for keisersnitt. Det ordner seg alltid til slutt. Mulig jeg neste uke tar en beslutning om ks, at det er det rette for meg. Jeg sitter i flere timer til dagen og leser, og har laget en oversikt over for og motargument for både barn og meg alt etter hvilken beslutning som blir tatt.
Lykke til :)

Jeg har nå vært i ultralyd og han har snudd seg ned. Jeg har gått gjennom en lang prosess i hele svangerskapet med ekstra jordmorsamtaler og forberedelser for jeg gruer meg så til fødsel (av private grunner som jeg vil holde for meg selv). Nå når det i tillegg har vært usikkerhet om leie, og vurderinger i forhold til det har bare gjort det verre. Jeg er motsatt av deg Vimseguri, som har mye mer angst for naturlig fødsel enn for keisersnitt. Det ordner seg alltid til slutt. Mulig jeg neste uke tar en beslutning om ks, at det er det rette for meg. Jeg sitter i flere timer til dagen og leser, og har laget en oversikt over for og motargument for både barn og meg alt etter hvilken beslutning som blir tatt.
Lykke til :)

Tips i forhold til keisersnitt vs. fødsel er å lese i Gro Nylanders bok "På vei", hun skriver om temaet :)

Back
Topp